تمام روزنامه‌های پنجشنبه 23 اسفند در سرمقاله‌‌ها و یادداشت‌های خود، مردم را به حضور گسترده‌تر در انتخابات دعوت کرده‌اند. این رفتار در روزنامه‌های هر دو جناح عمده سیاسی کشور به چشم می‌خورد.

 مثل مدرس

کیهان می‌نویسد: امید است با برگزاری انتخابات فردا، شاهد شکل گرفتن مجلسی باشیم که به قول حضرت امام(ره) شرافت خود را در خدمت به خلق خدا بداند و در میان منتخبان و راه‌یافتگان به آن کسانی وجود نداشته باشند که یا خودشان یا کسانی که از آنها حمایت کرده‌اند، آلوده به چرب و شیرین دنیا باشند و بی‌خیال مشکلات و نیازهای جامعه و دردها و انتظارات مردم، سنگر مقدس نمایندگی را به دکانی دو نبش برای ارضاء تمنیات دنیوی و تحقق خواسته‌های حقیر مادی خود تبدیل کنند.

مجلسی که نمایندگان آن ساده‌زیستی و خدمت به مردم و کشور را سرلوحه کار خود قرار دهند و به هیچ قیمتی خود را به معرض فروش نگذارند و آنی از وظیفه مهم و مسئولیت سنگین خود غافل نشوند. آری نمایندگانی آخرت‌باور و «مدرس‌وار» همان مدرسی که خطاب به قلدران و صاحبان زر و زور زمانه خود که می‌خواستند به هر قیمتی او را به سکوت و سازش وادارند می‌گفت: «فردی چون من که عمامه‌اش بالش و عبایش روانداز اوست و به لبی نان و پکی قلیان قانع است، هر کجا برود، زندگی برایش میسر و راحت است.»

 تکلیف‌گرایی

روزنامه ایران می‌نویسد: در نگاه تکلیف‌گرایانه، ضمن اینکه یک شهروند این حق را برای تعیین سرنوشت خود قائل است، حقوقی را نیز در جامعه اسلامی برای خویش در نظر می‌گیرد که مکلف به انجام آن است.

در چنین تکلیفی نگاه فردگرایانه صرف مکاتب لیبرالیستی، جای خود را به اندیشه اسلامی در جامعه دینی می‌دهد. طبیعی است از این منظر، سرنوشت و مطالبات یک جامعه، اولی از مطالبات فردی است و ضرورت مشارکت در همه صحنه‌های آن را دوچندان می‌کند. در کنار نگاه تکلیف‌گرایانه به انتخابات، اما رهبر فرزانه انقلاب در این دوره از انتخابات، واژه جدیدی را در سپهر سیاسی انتخابات وارد کردند و آن واژه «مجاهدت» است.

ایشان در دیدار با مردم در خصوص انتخابات مجلس هشتم فرمودند: «حضور در انتخابات یک نوع مجاهدت است.» از این منظر شرکت در انتخابات نه تنها تکلیف است، بلکه فردی که خود را ملزم به شرکت در آن می‌کند، ضمن انجام یک فریضه تکلیفی، همچون رزمنده میدان جنگ، در یک میدان «مجاهدت» شرکت کرده است و ارزشی بسیار بالا دارد.

 گرمای حضور

روزنامه قدس نوشته است: اکنون در آستانه یکی دیگر از فرآیندهای دمکراتیک نظام اسلامی – هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی – دشمنان این مرز و بوم پس از ناکامی در تهاجم رسانه‌ای خود در راستای تحریم انتخابات، ساز و کار کم رونق جلوه دادن انتخابات را در روزهای اخیر با ابزارهای رسانه‌ای‌شان پوشش داده‌اند. از این رو، وظیفه اسلامی آحاد جامعه در راستای بی‌اثر نمودن این تبلیغات واهی سنگین‌تر می‌نمایند تا بر پرونده رسوایی‌های آنان افزوده شود.

بدون تردید، مردم با گرمای حضور خود، تبلیغات رسانه‌های غربی را مبنی بر سرد بودن فضای انتخابات، خنثی نموده و دفاع از نظام اسلامی را سرلوحه برنامه‌های خویش قرار داده‌اند. به سخن دیگر، حماسه فردا عملیاتی نمودن شعارهای «مرگ بر آمریکا»‌ و «مرگ بر اسرائیل» است.

قدرت‌های سلطه‌گر از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی همواره در مجامع جهانی با بی‌عدالتی و زیاده‌طلبی سبب پایمال شدن حقوق بازیگران غیرهمسو با منافع جبهه استکبار شده‌اند، اما مردم می‌آیند تا شعار آغاز سال، یعنی اتحاد ملی را در واپسین روزهای پایانی آن با شور و شعور بی‌نظیر خود تفسیر عینی و عملی نمایند و عزت و اقتدار ملت و نظام اسلامی را به رخ جهانیان بکشند.

 جریان اصلاحات

روزنامه کارگزاران می‌نویسد: فردا انتخابات مجلس هشتم است. تلاش‌های فراوانی از سوی جریان محافظه‌کار صورت گرفت تا جریان اصلاح‌طلب در انتخابات شرکت نکند و به عنوان قهر صحنه را ترک کند اما جریان اصلاحات با هوشمندی فراوان تلاش کردند بازی دست‌اندرکاران قدرت را به هم بریزند.

در سراسر کشور جریان اصلاحات برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی فعال شد و نامزدها را در سطوح مختلف انتخاب کرد. تلاش جریان مقابل در این مرحله بی‌رودربایستی‌تر شد. در یک رفتار مهندسی شده رقبای اصلی رأی‌آور حذف شدند تا جریان اصلاحات به این بهانه قهر کرده و از صحنه رقابت کنار برود و آنان بی‌مزاحم به مجلس راه یابند و راه بر شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری نیز بسته شود اما باز هم به‌رغم اینکه قبل از شروع انتخابات اکثریت مجلس از نظر بلوک‌بندی سیاسی به نفع اصولگرایان شکل گرفته بود ولی باز هم در این فضای سنگین احساسی برای رقابت در به دست آوردن اقلیت مجلس، جریان اصلاحات در صحنه ماند، تا آرامش رقیب را به هم بزند. همه این کارهای جریان محافظه‌کار، نشانه پشتوانه عمیق جریان اصلاحات در جامعه است.

 بازندگان حقیقی

از نگاه روزنامه سیاست روز بازندگان انتخابات عبارتند از:

 1- نامزدهای اصولگرا و اصلاح‌طلب و مستقل و... که در چند ماه اخیر افراد صالح‌تر و شایسته‌تر از خود را در عرصه دیدند و کنار نرفتند و حتی سعی نمودند به هر طریقی به تخریب و گوشه‌نشین کردن شایستگان و تبلیغ غلوآمیز خود بپردازند.

 2- آنهایی که با انواع تهمت‌ها و تخریب‌های غیراخلاقی سعی نمودند، که عرصه خدمت(!) را در انحصار خود و یا حزب و ائتلاف مورد نظر خود قرار دهند و رقبا را با شیوه غیراخلاقی از عرصه خارج کنند.

 3- آنهایی که با شیوه‌های عوام‌فریبانه، اسراف و ریخت و پاش و وعده‌های بزرگ و دروغ و... رأی مردم را جمع کرده‌‌اند.

 4- احزاب و ائتلاف‌هایی که برای پیروزی در انتخابات، به مصلحت‌پرستی و چرخش‌های سیاسی روی آوردند و بسان «ابن‌الوقت‌های زمان»، نان به نرخ روز خوردند.

 5- آنهایی که در تهران و شهرستان‌ها با زد‌و بندهای سیاسی و در ائتلاف‌های پشت پرده با باندهای قدرت و ثروت و رانت‌خواران و در راستای منافع آنان وارد این عرصه شدند.

 6- در کنار بازندگان داخلی انتخابات مجلس هشتم، بدون‌شک، حضور چشمگیر و آگاهانه ملت ایران در عرصه انتخابات، صرف‌نظر از نتیجه آرا، مهر تاییدی بر ایستادگی ملت و دفاع از ارزش‌های اسلامی خواهد بود.

کد خبر 46408

پر بیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز