شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۶:۱۲
۰ نفر

برگزاری انتخابات هشتمین روز مجلس شورای اسلامی دستمایه مقالات روزنامه‌های روز شنبه 25 اسفند است.

ویژگی روزنامه‌های صبح شنبه، همانگونه که انتظار می‌رود بی‌خبری از نتیجه انتخابات است.

خیال خام

روزنامه حزب‌الله نوشته است: از قبل هم معلوم بود و هم قابل پیش‌بینی آنان که به صدق وعده ملت ایمان داشتند، حماسه دیروز برایشان شگفتی نداشت که این رویداد باید تحقق می‌یافت اما کسانی که خیال خام رویگردانی مردم از نظام جمهوری اسلامی را در سر می‌پرورانند و همواره در آستانه انتخابات به هر وسیله‌ای متوسل می‌شوند تا مانع حضور ملت در تعیین سرنوشت خود شوند، بار دیگر سیلی محکمی خوردند؛ سیلی‌ای به قدرت همه اقوام و مذاهب ایران. 24 اسفند بار دیگر در صحنه بین‌المللی، سربلندی ملت و سرافکندگی دشمن را به تصویر کشید.

تیرخلاص

روزنامه کیهان نیز در سرمقاله خود آورده است: جمعه 24 اسفند که فرا رسید، مردم ایران تیر خلاص را بر ذهن علیل دشمن توطئه‌گر شلیک کردند و به آمریکا نشان دادند که همچنان در ایران با «مردم» طرف است پیش از آنکه نوبت به «حکومت» برسد و این خود داستان بلندی است که به زودی جزئیات آن را باز خواهیم گفت و شمه‌ای از آن را در همین شماره روزنامه آورده‌ایم.

پیش‌بینی ابهام برانگیز

روزنامه کارگزاران در سرمقاله خود به قلم حسین مرعشی نوشته است:   روز گذشته در اقدامی بی‌سابقه خبرگزاری‌های بی‌بی‌سی و رویترز از ساعات اولیه برگزاری انتخابات در گزارش‌های متعدد از پیروزی قاطع‌ اصوگرایان خبر می‌دادند. این در حالی است که در یک انتخابات رقابتی که هنوز رای‌گیری پایان نیافته چگونه می‌توان نتیجه انتخابات را اینگونه با قطعیت پیش‌بینی کرد؟ آیا این نحوه خبررسانی آن هم در ساعات اولیه رای‌گیری جز دلسرد کردن مردم از رفتن به پای صندوق‌های رای هدف دیگری را دنبال می‌کند؟ خاصه آنکه تنها نقطه قوت پیروزی اصلاح طلبان افزایش مشارکت مردمی است. بنابراین از این شیوه رفتارهای متناقض می‌توان به خوبی دریافت که برخلاف القاهای تبلیغاتی مقام‌ها و رسانه‌های غربی آنها عملا از حاکمیت اصلاح‌طلبان بر مقدرات ایران راضی نیستند.

همواری راه برای دولت

روزنامه رسالت نیز آورده است: مجلس هشتم، مجلسی باید باشد که راه را برای خدمت‌رسانی صادقانه دولت پرتلاش و خدمتگزار احمدی‌نژاد هموار کند. بصیرت و بلوغ سیاسی ملت ایران در روز گذشته نشان داد که به الزامات فضای حاکم بر کشور بیش از هر جریان سیاسی که بعضاً مدعی درایت سیاسی نیز هستند، واقفند.

پس از انتخاب

روزنامه قدس نیز در این زمینه نوشته است: انتخابات 24 اسفند، هیچ بازنده‌ای ندارد و حتی اگر حزب و گروهی در فرستادن نامزدهای خود به مجلس هشتم به‌ظاهر، ناکام شده باشد، نمی‌توان او را رفوزه این آزمون بزرگ ملی نام نهاد.

رفوزگان آزمون 24 اسفند را باید در میان بداندیشانی جست که از ماه‌ها پیش از انتخابات در اتاق‌های فکر خود نشسته و برای کاستن از مشارکت ایرانیان، به نیرنگ‌آفرینی و  دسیسه‌چینی سرگرم بودند.

مجلسی برای حل مشکلات

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروزخود آورده است:  مردم اکنون با گرانی، بیکاری، مشکل مسکن و دشواری‌هایی در تامین هزینه‌های درمان مواجهند حل مشکلات، قطعا کاری ناشدنی نیست.

دولتمردان می‌توانند با برنامه‌ریزی دقیق، پرهیز از شعار، روی آوردن به تدبیر، استفاده از تجربیات مدیران کاردان و بهره‌گیری از امکانات خدادادی فراوان این کشور، مشکلات مردم را حل نمایند. فقط از این طریق است که مسئولان می‌توانند دین خود را به این مردم هوشیار و فداکار ادا کنند. اکنون زمان ادای دین است،مسئولان باید بدانند که با کاری که مردم کرده‌اند وظیفه آنان سنگین‌تر شده است.

اینک نوبت کار است

روزنامه سیاست روز در سرمقاله خود نوشت: مردم مانند هر دوره دیگر انتخابات گذشته صرفا منتظر تشکر و قدردانی مسئولان بابت حضور غیرتمندانه‌شان نیستند بلکه انتظار دارند نامزدهای راه‌یافته به مجلس، فارغ از تمام مجادلات سیاسی پیش از انتخابات و بی توجه به برخی اختلافات انتخاباتی، از فرصت و توفیق به دست آمده کمال بهره‌برداری لازم را در راستای عمل به وظایف برجای مانده ببرند و به آنان یادآوری می‌کنیم که فرصت زیادی برای پرداختن به حجم گسترده امور اساسی کشور را ندارند و اموری چون چشم‌انداز بیست‌ساله، تحقق اصل 44 قانون اساسی، برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و تنقیح قوانین انباشته شده...نیازمند تدبیر و تصمیم منطقی و کارشناسی و یک همت بلند ملی است.

 توصیه‌هایی به مجلس هشتم

روزنامه آفتاب یزد نیز می‌نویسد: شاید برخی از نمایندگان راه یافته به مجلس هشتم در خلوت، از این که با رقیب جدی مواجه نبوده‌اند احساس ناخوشایندی داشته باشند، اما به هر حال آنها از امروز باید خود را برای چهار سال پرکار آماده کنند که 84 روز دیگر آغاز و 1544 روز دیگر به پایان می‌رسد. 

مجلس هشتم در حالی فعالیت رسمی خود را آغاز خواهد کرد که کوله‌باری از تجربیات- به ویژه تجربه مربوط به وعده‌های اجرا نشده و اتهام افکنی‌های غیرقابل اثبات نسبت به پیشینیان- در اختیار آنهاست. نمایندگان مجلس هشتم به خوبی می‌دانند که وعده ارزانی بسیار آسان است اما حتی کنترل گرانی هم کار ساده‌ای نیست، آنها می‌دانند که می‌توان پیشینیان را به خاطر برداشت مختصر از ذخیره ارزی مورد حمله قرار داد ولی آنچه در عمل می‌افتد سکوت یا همراهی برای برداشت چند ده برابری از همه حساب است، برخی از کسانی که کرسی‌های مجلس هشتم را در اختیار می‌گیرند هیچ گاه فراموش نخواهند کرد که بعضی از همفکران اصولگرای آنها در ماههای پایانی سال 82، عده‌ای را به حق یا ناحق وکیل الدوله می‌نامیدند اما در زمستان 86، کار به جایی رسید که توسط برخی همراهان دیروز و انشعابیون امروز، به همان لقب مفتخر می‌شوند و افتخار دریافت این لقب هم بی ارتباط با عملکرد بعضی از اصولگرایان در مجلس هفتم نیست.

کد خبر 46556

پر بیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز