روزنامه ایران در مقاله‌ای به قلم مرتضی تمدن نماینده شهرکرد ارجاع نظرات مجمع تشخیص مصلحت توسط شورای نگهبان در مورد بودجه را خلاف قانون اساسی دانسته اما نوشته است:

 با توجه به مغایرت این اقدام و بررسی آن در مجلس با اصل 94 قانون اساسی و‌آیین‌نامه داخلی مجلس شاهد بودیم که با تذکرات متعدد نمایندگان مواجه شد، اما علی‌‌رغم تذکرات، رئیس مجلس هیچ‌کدام را وارد ندانست و در نهایت مواد الحاقی مورد نظر به تصویب رسید. با توجه به اینکه در بررسی لایحه سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی روال مشابهی را شاهد بودیم و در نهایت اعتراضات نمایندگان سبب شد که رئیس مجلس از دفتر رهبر معظم انقلاب و بر اساس ارجاع آنها از شورای نگهبان استعلام کند و شورای نگهبان نیز مجلس را ملزم به بررسی نظرات مجمع ندانست، تکرار این موضوع این نگرانی را ایجاد می‌کند که تبدیل به یک رویه شود و روند قانون‌گذاری را با مشکل مواجه کند.

محدودیت‌های تبلیغاتی نامزدها
روزنامه جام‌جم تغییرات قانون تبلیغات انتخاباتی را دستمایه گزارشی قرار داده و می‌نویسد: مشخص نبودن وضعیت تبلیغات و چگونگی آن در روزهای گذشته باعث شده بود که برخی داوطلبان با پذیرش ریسک زیان مالی، اقدام به عقد قرارداد با چاپخانه‌ها و تهیه فیلم و زینگ کنند. ولی آنان همچنین با وضعیتی مبهم روبه‌رو هستند، چرا که این احتمال وجود دارد شورای نگهبان همچون دفعه گذشته از این مصوبه مجلس ایراد گرفته و آن را به مجلس بازگرداند. گروهی دیگر از داوطلبان نیز اصولاً استفاده از پوستر را از برنامه‌های تبلیغاتی خود حذف کرده، ولی همواره در هراس از مجاز شدن استفاده از پوستر در واپسین روزها و بهره‌گیری داوطلبانی که ریسک مالی را پذیرفته‌اند، از این ابزار مؤثر تبلیغاتی به سر می‌برند. در این میان تدوین شیوه نامه تبلیغات نیز دردی از نامزدها به خصوص نامزدهای ناآشنا دوا نخواهد کرد. ریشه بروز اظهارنظرهای مختلف و گاه متضاد در زمینه استفاده از پوستر به عنوان موثرترین ابزار تبلیغاتی را باید در روزمرگی مسئولان دید.
ایران تجربه سالیانه برگزاری یک انتخابات با عناوین مختلف را تاکنون در کارنامه خود دارد و به همین دلیل مسئولان باید در اندیشه فراهم کردن زمینه مناسبی برای استفاده از این ابزار تبلیغاتی با هدف جبران حداقلی کمبودها در بخش تبلیغات می‌بودند.

غیبت در مراسم ترحیم آیت‌الله توسلی
روزنامه کارگزاران در مورد حضور نیافتن برخی مسئولان در مراسم ترحیم آیت‌الله توسلی می‌نویسد: تاکنون 3 مراسم عمده و اصلی برای بزرگداشت آیت‌الله توسلی در تهران و یک مراسم در قم برگزار شده که از میان آنها تنها در مراسم حسینیه جماران یکی از معاونان احمدی‌نژاد حضور داشت و در سایر برنامه‌ها نه وی و نه نمایندگانش حضور پیدا نکردند. عده‌ای علت غیبت رئیس‌جمهور را تداخل این برنامه‌ها با برخی ملاقات‌های خارجی همچون استقبال از حاکم دبی عنوان می‌کنند. در عین حال، برخی علت را القائات هواداران رئیس‌جمهور به موضع منفی آیت‌الله توسلی نسبت به احمدی‌نژاد در آخرین لحظات عمر ارزیابی می‌کنند. به گفته این افراد، رئیس‌جمهور در ساعات اولیه رحلت رئیس دفتر امام راحل(ره) در پیام تسلیتی از آیت‌الله توسلی تقدیر کرد، اما در مراسم بعدی ایشان شرکت نیافت. این مسئله زمانی قابل توجه‌تر می‌شود که نکته مورد اشاره سایت خبری تابناک مورد توجه قرار گیرد، این نکته که ساعاتی پس از رحلت آیت‌الله توسلی، سخنان وی درباره تحریف راه امام و مخالفت شدید ایشان با خرافه‌گرایان و متحجران منتشر شد؛ اظهاراتی که مخاطب آن برخی وابستگان دولت و برخی مداحان حامی احمدی‌نژاد تلقی شدند. در این میان، غیبت آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی، اصلی‌ترین روحانی حامی احمدی‌نژاد و شاگردانش در مراسم مسجد اعظم قم بر ابهامات و پرسش‌ها در این زمینه افزود. مصباح‌یزدی در سال‌های گذشته بارها مورد انتقاد روحانیون خط امام خمینی و از جمله مرحوم آیت‌الله توسلی قرار داشت و تئوری «دولت اسلامی» وی در تقابل با «جمهوری اسلامی» - به عنوان نظریه حکومتی امام خمینی – معرفی می‌شد.اما در کنار غیبت احمدی‌نژاد و مصباح‌یزدی در مراسم یادبود آیت‌الله توسلی، مواضع و اظهارات نزدیکان احمدی‌نژاد بر تردیدها درباره این غیبت افزوده و چنین به نظر می‌رسد که اقبال گسترده طیف‌های مختلف نیروهای سیاسی و مذهبی به این مراسم، نارضایتی آنها را در پی آورده است. در این زمینه، «داوود احمدی‌نژاد»، برادر بزرگ رئیس‌جمهور و مسئول دفتر ویژه بازرسی ریاست‌جمهوری در گفت‌وگو با سایت خبری «پارسینه» به سخنان روز سه‌شنبه «حسن روحانی» در مراسم بزرگداشت آیت‌الله توسلی که تلویحاً اتهام خرافه‌گرایی را به دولت احمدی‌‌نژاد وارد کرده بود، واکنش نشان داد. وی گفت: من معنای سخنان آقای روحانی را نفهمیدم، ولی اینها می‌خواهند از قضیه فوت آقای توسلی «پیراهن عثمان» درست کنند.

رویارویی معتدلین و افراطی‌ها
روزنامه کیهان در گزارشی از صف‌آرایی 2 جناح معتدل و تندرو در جبهه دوم خرداد نوشته است: ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان این روزها به صحنه نزاع و کشمکش 2 طیف خاص که یکی معتقد به ضرورت مشارکت در انتخابات و دیگری مدافع قهر از صحنه انتخابات است، مبدل شده است.
تعدادی از اصلاح‌طلبان که عمدتاً به طیف‌های افراطی حزب مشارکت و سازمان مجاهدین نزدیک هستند – و اخیراً هم علاقه‌مندی خود را به ایجاد نوعی سازمان سیاسی با گروهک موسوم به ملی – مذهبی اعلام کرده‌اند – معتقدند اصلاح‌طلبان باید از صحنه انتخابات در تهران کناره‌گیری کنند و با اعلام نوعی «قهر ضمنی» نامزدهای باقی مانده خود را به شهرستان‌ها منتقل نمایند. اکنون اخباری در دست است که نشان می‌دهد این طیف اول ضابطه نامزدهای مورد حمایت خود در شهرستان‌ها را از «اصلاح‌طلب بودن» به «مخالفت با احمدی‌نژاد» تغییر داده و ثانیاً فشار شدیدی به نامزدهای اصلاح‌طلب تهران برای اعلام انصراف از حضور در انتخابات وارد می‌کند.
کیهان پیش از این، خبر داده بود که این جریان به دنبال آن است که اعلام خبر قهر در تهران توسط محمد خاتمی صورت بپذیرد، امری که تاکنون محقق نشده است

کد خبر 44908

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز