رئیس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: میانگین سوءتغذیه در کودکان ایرانی به شدت کاهش یافته و علاوه بر بهبود سوءتغذیه، شاهد کاهش کوتاه‌قدی کودکان هم هستیم. البته سوء‌تغذیه و بیماری‌های عفونی در کودکان کار کشور همچنان وجود دارد.

كودك

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر غزال شریعت‌پناه با بیان اینکه میانگین سوءتغذیه در کودکان ایرانی به شدت کاهش یافته است، گفت: این موضوع یکی از موارد مهم در سنجش سلامت کودکان است که اکنون بسیار بهبود یافته است.

او اظهار کرد: خوشبختانه کودکان از نظر سلامت عمومی وضعیت مناسبی دارند و عمده بیماری‌های کودکان همچنان بیماری‌های واگیر مانند عفونت‌های تنفسی، بیماری‌های ویروسی شایع و عفونت‌های ادراری است.

  • رشد چاقی در کودکان ایرانی

رئیس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت در خصوص میزان بروز چاقی و اضافه وزن در گروه سنی کودکان پنج‌ساله‌، اظهار کرد: میانگین چاقی در کودکان نسبت به سال‌های گذشته با روند افزایشی روبه‌رو بوده که برنامه‌های مداخلاتی تغذیه در آن در حال اجرا است، اما نکته قابل توجه این است که عمده بروز اضافه وزن در سنین بعد از پنج‌ سالگی دیده می‌شود.

او گفت: رصد نوع تغذیه کودکان از زمان آغاز اضافه شدن تغذیه کمکی به برنامه غذایی کودک در بسته‌های تغذیه‌ای، همگی از جمله رویکردهایی است که جلوی چاقی کودکان را می‌گیرد.

شریعت‌پناه با تاکید بر اهمیت تغذیه با شیر مادر، گفت: تغذیه انحصاری با شیر مادر به شدت در کاهش میانگین چاقی کودکان تاثیر دارد. به همین دلیل ما تاکید داریم که کودک تا پایان شش‌ماهگی تنها با شیر مادر تغذیه شود.

این مسئول افزود: کودکانی که در ۶ ماه اول پس از تولد با شیر مادر تغذیه می‌شوند و این تغذیه تا دو سالگی ادامه پیدا می‌کند، آی‌کی‌یو بهتری دارند، سرعت رشد سلول‌های مغزی در آنها بهتر است، کمتر دچار گوش درد چرکی می‌شوند، در بزرگسالی احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در آنها کاهش پیدا می‌کند و حتی می‌تواند باعث کم شدن آمار ابتلا به سرطان خون در این کودکان شود.

  • شایع‌ترین سرطان در کودکان

رئیس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت در خصوص میزان ابتلا به سرطان در کودکان هم گفت: در حال حاضر شایع‌ترین سرطان در کودکان سراسر جهان، سرطان خون است. البته سرطان‌های دیگر هم میان کودکان وجود دارد اما آمار بالایی ندارند.

  • سوء‌تغذیه و بیماری‌های عفونی در کودکان کار

این مسئول در ادامه به وضعیت سلامت کودکان کار کشور اشاره کرد و گفت: طبق آمارهایی که به دست ما رسیده است عمده بیماری‌هایی که از کودکان کار گزارش شده، بیماری‌های عفونی به‌ویژه بیماری‌های عفونی خاص مانند شپش سر است. البته سوء‌تغذیه هم در این گروه از کودکان بیشتر است.

شریعت‌پناه در خصوص میزان بروز بیماری‌های عفونی جنسی در کودکان کار نیز اظهار کرد: از آنجا که ممکن است این کودکان مورد تجاوز قرار گیرند، میانگین HIV و عفونت‌های منتقله از راه تماس جنسی مانند پاپیلومای انسانی«HPV» در این کودکان بالاتر است، اما آمار دقیقی از آن وجود ندارد.

وی گفت: تمام کودکان کار ایرانی و غیرایرانی می‌توانند با مراجعه به مراکز جامع خدمات سلامت کشور، خدمات سطح یک مانند ویزیت پزشک، دریافت مکمل و مراقبت را به شکل رایگان دریافت کنند.

  • ۱۶ برنامه مراقبتی برای کودکان تا پنج‌سالگی

رئیس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت با اشاره به برنامه‌های وزارت بهداشت برای سلامت کودکان، اظهار کرد: برنامه‌های مراقبتی از کودکان زیر ۵ سال حتی در صورتی که بیماری‌ خاصی هم نداشته باشند، به شکل منظم انجام می‌شود.

شریعت‌پناه تاکید کرد: تا پایان پنج‌سالگی ۱۶ برنامه مراقبتی برای هر کودک در نظر گرفته‌ایم که شامل سلامت بینایی، شنوایی، تغذیه و...است. در کنار مراقبت‌هایی که از کودکان صورت می‌گیرد، برنامه‌های مشاوه‌ای برای مادران هم داریم و اگر کودکی بیماری داشته باشد، به شکل خاص از او مراقبت می‌کنیم.

وی گفت: متاسفانه یکی از مشکلات این است که پس از آنکه واکسیناسیون کودکان در ۱۸ ماهگی تمام می‌شود، مراجعات خانواده‌ها به مراکز ما کاهش پیدا می‌کند. توصیه می‌کنیم خانواده‌ها مراجعات خود به مراکز بهداشتی و درمانی را قطع نکنند تا بتوانیم به شکل مستمر سلامت کودکان‌شان را رصد کنیم.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت با اشاره به شعار امسالِ روز جهانی کودک (۲۰ نوامبر / ۲۹ آبان) مبنی بر «آینده را باید ساخت»، گفت: تاکید امسال بر پایش سلامت روان کودکان است. یعنی بر بازی با کودکان و ارتقای سطح تکاملی آنها تاکید بیشتری بیشتر می‌شود و خانواده‌ها باید به این هدف توجه بیشتری داشته باشند.

کد خبر 464038

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha