طرح توزیع سبدهای غذایی مادران باردار از سال ۸۵ توسط بنیاد مستضعفان در ۳۶۰ شهرستان ۲۹ استان در حال اجراست و اکنون رئیس بنیاد علوی از توزیع یک میلیون سبد غذایی با ۱۴ قلم کالا بین زنان باردار مناطق محروم خبر می‌دهد.

مادران باردار

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، محسن منصوری، رئیس بنیاد علوی در این باره گفت: یکی از طرح‌های اجرا شده از سوی بنیاد مستضعفان، کمک‌رسانی به زنان باردار مناطق محروم است که به دلیل نداشتن بضاعت مالی، دچار سوء‌تغذیه شده‌اند و به دنبال این مشکل بیش از ۸۰ درصد نوزادان‌شان معلول متولد می‌شوند.

وی با بیان اینکه تا کنون حدود یک میلیون سبد غذایی بین ۸۷ هزار زن باردار در مناطق محروم کشور توزیع شده است، افزود: بر اساس این طرح هر ماه ۱۴ قلم کالا به دست این زنان رسانده می‌شود. کالاها از ماه چهارم بارداری تا ماه ششم شیردهی بین این زنان توزیع می‌شود.

منصوری با اشاره به تاثیر این طرح در جلوگیری از معلول‌زایی زنان باردار مناطق محروم براثر سوء تغذیه، توضیح داد: به این ترتیب وزن نوزادان به میزان قابل قبولی می‌رسد و از بروز مشکلات بعدی برای این خانواده‌ها پیشگیری می‌شود.

رئیس بنیاد علوی ادامه داد: زمانی که در یک خانواده، نوزادی معلول متولد می‌شود، تنها یک نفر یا حتی یک خانواده دچار مشکل نمی‌شود. بلکه به کشور هم هزینه سنگینی تحمیل می‌شود.

وی تاکید کرد: همزمان با اجرای این طرح، بنیاد مستضعفان، سرمایه‌گذاری انسانی می‌کند تا به جای یک نوزاد معلول، یک نوزاد سالم با وزن مناسب متولد شود.

منصوری اشاره‌ای به ابعاد اجرای این طرح و مناطقی که مد نظر بنیاد مستضعفان است، نکرد اما گفت: در این طرح از زنانی که به خانه‌های بهداشت مراجعه می‌کنند، آزمایش‌هایی گرفته می‌شود تا سوء‌تغذیه آنها اثبات شود. سپس موضوع بی‌بضاعت بودن خانواده این زنان هم بررسی می‌شود و در صورت محرز شدن این موارد، آنها برای دریافت بسته غذایی بنیاد مستضعفان در لیست خانه بهداشت قرار می‌گیرند.

  • سوءتغذیه کودکان ایرانی

اواخر مهر ماه امسال، زهرا عبداللهی مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در گفت‌وگویی از کاهش سوءتغذیه در کودکان ایرانی خبر داد، اما واقعیت این است که برخی استان‌های کشور مانند سیستان و بلوچستان همچنان درگیر این معضل بغرنج هستند.

یک سال پیش بود که رئیس اداره درمان اداره کل کمیته امداد امام خمینی(ره) سیستان وبلوچستان، اعلام کرد: ۱۲ هزار و ۸۹۷ کودک این استان سوء‌تغذیه‌ دارند.

موسی آبتن گفته بود: شاخص‌های بهداشتی محرومیت اقتصادی، پایین بودن سطح درآمد مردم و تغذیه نامناسب دوران بارداری و نیز پایین بودن شاخص‌های بهداشتی موجب می‌شود که کودکان در طول دوران بارداری مادر و پس از آن دچار کاهش رشد و مشکلات تغذیه‌ای شوند.

طبق آمارهای غیررسمی، ۱۵۰ هزار کودک در کشور از سوءتغذیه رنج می‌برند و در وضعیت بغرنج هستند و دولت موفق شده است تنها ۶۰ هزار نفر از آنها را تحت پوشش قرار دهد.

  • آمارهای جهانی

آمارهای جهانی نیز می‌گویند که یک‌سوم از جمعیت ۷۰۰ میلیونی کودکان زیر ۵ سال جهان از سوء‌تغذیه یا اضافه وزن رنج میبرند. صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در تازه‌ترین گزارش خود در این زمینه که امسال منتشر شد، همچنین اعلام کرده که ۱۴۹ میلیون کودک زیر ۴ سال به دلیل تغذیه نامناسب، دچار کوتاهی شدید قد هستند. امری پزشکی که آسیب ذهنی و رشد جسمی این کودکان را در پی دارد. از طرف دیگر ۵۰ میلیون کودک دچار عدم تناسب قد و وزن هستند که این نیز ناشی از فقر و گرسنگی است.

در شرایطی که نوع تغذیه کودک در ۳ سال نخست در رشد ذهنی و سلامت جسمی او در زندگی نقشی مهمی دارد، طبق آمار یونیسف از هر ۵ کودک تنها ۲ کودک در این سن از تغذیه پیوسته با شیر مادر بهره‌مند میشوند.

کد خبر 465021

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha