عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در دوره‌های قبل افکار عمومی نسبت به افزایش قیمت بنزین اقناع شده بود ولی دولت در مقطع کنونی هیچ صحبتی با مردم نکرد و همین موضوع باعث افزایش تنش شد.

غلامرضا مصباحي مقدم

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست خبری، اظهار داشت: قیمت بنزین چند سالی بود که ثابت بود اما تورم شتابان پیش می‌رفت؛ باید نرخ آن نیز اصلاح می‌شد و انباشته نمی‌شد. اما این انباشتگی پیش آمد و امروز قیمت بنزین ارزش نیمی از ارزش پنج تا شش سال پیش را دارد.

وی ادامه داد: پایین بودن قیمت حامل‌های انرژی به خصوص بنزین باعث رشد مصرف آن بوده که این موضوع نگران‌کننده بود. زمانی بود که ما ۵۰ میلیون لیتر تولید می‌کردیم و مصرف هم همان حد بود ولی اکنون تولید ما ۱۱۰ میلیون لیتر است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: در کنار این موضوعات، بحث آلودگی هوا که امروز همه کلان‌شهرها درگیر آن هستند، موضوعی نگران‌کننده بود. پایین بودن قیمت بنزین سبب شده بود که ما خودروهای تک سرنشین را در سطح شهرها شاهد باشیم که باعث رشد سالانه ۹ درصدی در مصرف بنزین شده‌اند.

وی افزود: افزایش قیمت حامل‌های انرژی و بنزین ضرورت داشت. افزایش قیمت بنزین هیچ تاثیری بر افزایش قیمت‌های دیگر کالاها ندارد چراکه اثر هزینه‌ای ندارد. تجربه دولت قبل نیز نشان داد که ۸۰ درصد خودروها سهمیه ۶۰ لیتری برایشان کفایت می‌کند و مابقی از رفاه برخوردارند و می‌توانند پول مصرف مازاد را بپردازند و همین بنزین سه هزار تومانی برای آنها است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: دولت برای بخش‌های مختلف باید تمهیدات لازم را انجام بدهد تا مشکلی پیش نیاید و مردم اطمینان خاطر داشته باشند.

مصباحی‌مقدم ادامه داد: افزایش قیمت بنزین باعث خواهد شد که مصرف کاهش پیدا کند. در دوره پیش، مصرف از ۷۵ میلیون لیتر به حدود ۵۷ میلیون رسید و ما تصور می‌کنیم همین اتفاق در این مقطع بیافتد که موجب می‌شود درآمد ارزی خوبی به دولت در شرایط تحریم‌های سنگین برسد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین افزایش قیمت بنزین باعث کاهش آلودگی هوا خواهد شد، تسهیل رفت و آمد و حمل و نقل عمومی می‌شود و در نهایت درآمد حاصله به دهک‌های پایین می‌رسد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: نحوه اجرا و زمان اجرا بسیار مهم است و بهتر بود در شب عید این تصمیم اجرایی نمی‌شد و قبل از آن نیز به مردم اطلاع داده می‌شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره بررسی بحث بنزین در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: حتما در مجمع بحث خواهد شد ولی در دستور کار نخواهد بود. دستور کار مجمع مشخص است، ما موارد اختلافی میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان یا وظایف محوله از سوی رهبری را بررسی می‌کنیم، اما در موضوع بنزین بررسی‌هایی خواهد شد و به آرامش جامعه کمک می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: چند جلسه غیرعلنی برای نمایندگان مجلس برگزار و بحث افزایش قیمت برای نمایندگان توضیح داده شده بود. برخی نمایندگان پیشنهاد داشتند که این تصمیم بعد از انتخابات برگزار شود. هر چند بنده نیز به زمانبندی اجرای طرح نقد دارم ولی بالاخره این تصمیم گرفته شد.

مصباحی‌مقدم اضافه کرد: هر امری اجرا و تصمیمش از سوی مجلس باشد برای ملت پذیرفته‌تر و اطمینان‌بخش‌تر از دیگر تصمیم‌ها حتی در سران قوا است. باید این نکته را بدانیم که در شرایط سختی هستیم و تحریم‌های زیادی علیه کشور وضع شده و سران سه قوه از رهبری تقاضای اختیار کرده بودند تا در مورد مسایل اینچنینی تصمیم بگیرند. جمع‌بندی بنده این است که بحث افزایش قیمت بنزین در مجلس به نتیجه نمی‌رسید.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: من در صحن غیرعلنی مجلس بودم که بحث افزایش قیمت بنزین را یکی دو ماه قبل شنیدم. آقای مصری پنج جلسه در هیئت رییسه از کارشناسان مختلف و مسولان از بخش‌های مختلف گذاشت و گزارش را به صحن علنی داد. نمایندگان از زمان اجرا اطلاع نداشتند ولی افزایش قیمت را مطلع بودند.

مصباحی‌مقدم اضافه کرد: سناریوهای مختلفی درباره بحث افزایش قیمت بنزین حتی تا پنج هزار تومان بود و آثار اقتصادی، تورمی و اجتماعی هر یک مورد بحث شد. نمایندگان مقدمات و تمهیدات را می‌دانستند ولی زمان اجرا را نمی‌دانستند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: برای کاهش مصرف سوخت نباید همیشه بنزین را گران کرد. چرا خودروسازان مکلف نمی‌شوند تا موتورهای خود را بهبود ببخشند. دو سوم آلودگی تهران به دلیل گاز خانه‌ها است و مصرف گاز حتی بیشتر از مصرف کشورهای اروپایی است. ما باید با بهبود وسایل سرمایشی هم مصرف را بهینه کنیم که باید در این موضوعات دولت ورود کند.

مصباحی‌مقدم اضافه کرد: افزایش قیمت بنزین حاصل از شوک ارزی که آن هم دلیلش افزایش نقدینگی و پمپاژ پول است. افزایش نقدینگی باید با افزایش تولید متناسب باشد. متاسفانه این موضوع را ما نمی‌بینیم. دولت و بانک مرکزی باید جلوی افزایش نرخ نقدینگی را بگیرد وگرنه مشکلاتی چون جهش نرخ ارز، افزایش قیمت حامل انرژی رخ دهد.

کد خبر 463874
منبع: مهر

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha