در گذشته وقتی به خیلی از افراد پیشنهاد می‌دادید که برای حل مشکلات شخصی یا روحی و روانی خود به یک مشاور یا روان‌درمانگر (تِراپیست) خوب مراجعه کند، دلخور یا عصبانی می‌شدند و می‌گفتند «مگر من دیوانه‌ام که نیاز به مشاور یا روان‌درمانگر داشته باشم؟»

روان‌درمانگر

به گزارش همشهری آنلاین، با اطلاع‌رسانی رسانه‌ها، پیشرفت تکنولوژی و ارتباطات و فرهنگسازی عمومی امروز این مشکل کمتر روی ذهنیت افراد سایه می اندازد اما هنوز هستند افرادی که از رفتن نزد مشاور و روان‌درمانگر واهمه دارند و تصور می‌کنند اگر این کار را انجام دهند، خود را در معرض اتهام دیگران قرار خواهند داد، یا پیش خودشان خواهند پذیرفت که اگر نزد روانشناس بروند، حتما دیوانه هستند و اختلال غیرقابل حلی دارند.

  • هراس از انگ دیوانگی

در این زمینه، مهدیه رحمانیان متخصص روانشناسی بالینی به ایرنا گفت: وحشت از انگ شیدایی یا دیوانگی، یکی از مهم‌ترین دلایل عدم مراجعه افراد دچار آسیب روانی به مراکز مشاوره و درمان است و رفع این مشکل نیازمند آموزش و فرهنگ‌سازی است.

رحمانیان اظهار داشت: در سال‌های قبل مراجعه به مراکز مشاوره و درمان برای بهبود آسیب‌های روحی با انگ شیدایی (دیوانگی) همراه می‌شد و هنوز هم این مشکل مشاهده می‌شود.

وی افزود: یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل این امر، نبود شناخت و آگاهی عمومی درباره با علم روانشناسی است.

رحمانیان با بیان اینکه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی نیز ناشی از آسیب‌های روحی است، گفت: عدم معالجه و درمان بیماری‌های روحی و روانی (اضطراب، افسردگی و ...) سبب بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی نظیر خشونت و پرخاشگری می‌شود.

این مشاور با اشاره به نقش اثربخش رسانه‌ها افزود: فیلم و تئاتر به عنوان یکی از ساخت‌های تاثیرگذار، نقشی اساسی در ترغیب و تشویق معالجه و درمان آسیب‌های روحی ایفا می‌کند.

او تاکید کرد: یک مشاور با بررسی هر یک از جنبه‌های شخصی و اجتماعی به هنگام بروز تعارض‌ها، بهترین تصمیم را اتخاذ می‌کند، اما متاسفانه به اعتقاد بسیاری از جوامع، مراجعه به روانشناس به منظور درمان اختلال‌های روحی تلقی می‌شود.

  • ناآگاهی افراد از بیماری

این مدرس دانشگاه ادامه داد: یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل عدم مراجعه به مراکز مشاوره و روانشناسی ناآگاهی از اختلال‌های روحی و روانی است. به عبارت دیگر بیمار از آسیب‌های روحی خود غافل است و بروز دشواری‌ها را در دیگران جست‌وجو و بیماری یا مشکل خود را انکار می‌کند.

رحمانیان گفت: ناآگاهی در خصوص بیماری‌های روحی سبب تشدید بیماری و ماندگاری آسیب می‌شود و بر این اساس هر یک از اختلالات روحی و علائم آن باید در جامعه آموزش داده شود.

این روانشناس بالینی، وحشت از انگ شیدایی (دیوانگی) در محیط‌های اجتماعی را نیز از دیگر علل عدم مراجعه به مشاوران برشمرد و گفت: در برخی مواقع این انگ سبب بروز اختلال در محیط‌های اجتماعی مثل اخراج از کار و به همین دلیل موجب کتمان آسیب توسط بیمار می‌شود.

  • ترس بیماران از افشا شدن رازها

این روانشناس گفت: برخی مراجعان از قضاوت مشاوران نگران هستند و این عامل هم از دیگر موانع مراجعه به شمار می‌رود. این در حالی است که روانشناسان متعهد به عدم پیش‌داوری و قضاوت هستند و اصول اخلاقی و انسانی را رعایت می‌کنند.

رحمانیان به وحشت از انتشار مسائل خصوصی و خانوادگی هم اشاره کرد و گفت: مشاوران متعهد به رازداری و صیانت از مسائل بیماران و مراجعان هستند و انتشار این مسائل جز به خواست بیمار انجام نمی‌شود.

وی افزود: همچنین به اعتقاد برخی بیماران، آسیب‌های روحی و روانی نظیر اضطراب و تنش با گذشت زمان درمان می‌شود و بر این اساس بهره‌گیری از مشاور و روانشناس ضرورت ندارد.

رحمانیان ادامه داد: برخی اقدامات مثل ماساژدرمانی بر روند بهبود برخی اختلال‌های روحی تاثیرگذار است اما درمان قطعی محسوب نمی‌شود.

  • هزینه هنگفت مشاوره

این روانشناس با بیان اینکه هر یک از اختلال‌های روان شناختی مانند آسیب‌های جسمی قابل معالجه و درمان است، تاکید کرد: برخی بیماران روحی بر اساس این باور که اختلال‌های روانی غیرقابل پیشگیری و معالجه است، از حضور در مراکز مشاوره و درمان خودداری می‌کنند.

این متخصص همچنین به جلسات بلندمدت مشاوره اشاره و اظهار کرد: برخی بیماران هم به دلیل هزینه هنگفت جلسات مشاوره و همچنین دوره‌های طولانی درمان، دارودرمانی را ترجیح می‌دهند.

وی افزود: برخی اختلالات روانی نیازمند دارو درمانی است اما بسیاری از آسیب‌های روانشناختی باید از طریق علم روانشناسی بهبود پیدا کند.

این روانشناس اظهار کرد: بر اساس تحقیقات، ۸۰ درصد بیماری‌های جامعه ناشی از آسیب‌های روحی و روانی است و ۲۰ درصد از آسیب‌ها به بیماری‌های جسمانی اشاره می‌کند. بنابراین حمایت‌های اقتصادی دولت از بیماران روحی از آسیب‌ها از بروز و گسترش چالش‌های اجتماعی جلوگیری می‌کند.

کد خبر 463870

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha