چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۵:۵۷
۰ نفر

تنهایی پنج‌هزار کیلومتر سفرمی‌کنی، دُرنا جانم؛ بال‌هایت خسته نباشند. درناجان، می‌گویند ۲۱ سال داری؛ ۱۲ سال پیش، همسرت را شکارچی‌ها ازبین بردند و تنها شدی. اما هنوز تنهایی، این مسیر طولانی را بال‌ می‌زنی و می‌آیی.

دُ رنا جانم، بال‌هایت خسته نباشند!

تو تنها بازمانده‌ی درنای سفید از گله‌ی غربی سیبری و تنهاترین درنا در نژاد خود هستی. از سیبری، از کناره‌ی غربی رود اُب به تالاب فریدون‌کنار می‌آیی تا پاییز و زمستان را آن‌جا به‌سر کنی و باز این مسیر طولانی را بازگردی. درناجان، خیلی مشهوری! تمام دنیا ماجرای تو را دنبال می‌کنند. تو یک شخصیت مهم جهانی هستی.  

  • جشنی برای درنای امید

هرسال برای کودکان و نوجوانان مازندرانی، جشنی برگزار می‌شود تا با پرندگان مهاجر آشنا شوند و قدر درنای امید را بدانند. این برنامه از سوی بنیاد علمی  و عام‌المنفعه‌ی حریری برگزار می‌شود. در این جشن، «الن توکلی» پرنده‌شناس فنلاندی حضور دارد؛ کسی که سال‌هاست در مازندران زندگی می‌کند و بر روی پرندگان، به‌خصوص درناها تحقیق می‌کند. خود او می‌گوید: «من جاسوس درناها هستم! چون مدام زندگی درناها را زیر نظر دارم.» او درباره‌ی درناها و پرندگان مهاجر برای کودکان و نوجوانان حرف می‌زند. کودکان و نوجوانان برای درنای امید و پرندگان مهاجر نامه می‌نویسند و نقاشی می‌کشند. این برنامه برای ایجاد فرهنگ‌سازی مردم منطقه است تا از شکار بی‌رویه‌ی پرندگان مهاجر جلوگیری شود.

البته امسال این جشن قرار است که در شهر فریدون‌کنار در ماه آذر برگزار شود؛ درست جایی‌که درنا آن‌جا را برای استراحت پاییزی و زمستانی‌اش انتخاب می‌کند.

کد خبر 463312

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha