هرچه بر وسعت شهر تهران و جمعیت ساکن در آن افزوده می‌شود بر حجم آلودگی هوای این شهر هم در سایه‌ تردد وسایل نقلیه بزرگ و کوچک افزوده می‌شود.

مجید بابایی

به‌ گونه‌ای ‌که آمارها نشان می‌دهد امروز حدود ۸۰‌درصد آلودگی هوای تهران ناشی از تردد حدود ۴ میلیون خودرو و موتورسیکلت در تهران است. هرچند امروز در گوشه و کنار شهر تهران، مراکز معاینه‌فنی خودرو مشغول به کارند. اما در میان همه مراکز اقبال مردم به سمت مرکز معاینه‌فنی خودرو «بیهقی» بیشتر است. با همین بهانه سراغ «مجید بابایی»، مدیر مرکز معاینه‌فنی بیهقی رفته و با او گفت‌وگو کرده‌ایم.

با توجه به شلوغی این مرکز چه اقداماتی برای تسهیل خدمت‌رسانی به مردم شده است؟
اجرای طرح جریمه خودروهای فاقد معاینه‌فنی موجب شده این مرکز و سایر مراکز تهران شلوغ شوند. ما تلاش کردیم با لاین‌بندی مرکز بستری را فراهم کنیم که خودروها پس از ورود به یک سالن بزرگ در قالب ۶ خط تقسیم‌بندی شوند.
مرکز بیهقی یکی از شلوغ‌ترین مراکز معاینه‌فنی است اگر اجبار نبود هم فکر می‌کنید مردم داوطلبانه به این مرکز مراجعه می‌کردند؟
بی‌شک خیر. متأسفانه به‌رغم اینکه تست خودرو موجب مشخص شدن نواقص آن و اقدام مالک برای رفع آنها و در نهایت افزایش عمر مفید خودرو می‌شود مردم رغبتی برای مراجعه داوطلبانه ندارند. برای همین ما در فصل سرما و در زمان اجرای طرح مقابله با خودروهای فاقد معاینه‌فنی با افزایش مراجعه شهروندان به مراکز معاینه‌فنی روبه‌رو هستیم.
نهادینه شدن فرهنگ تست داوطلبانه خودروها چه پیامدهایی برای شهر به همراه دارد؟
اگر این فرهنگ در بین شهروندان به‌شکل یک فرهنگ نهادینه شود و مردم داوطلبانه مراجعه کنند، هم تعداد خودروهای فرسوده ما کمتر می‌شود هم حال و هوای آسمانمان بهتر می‌شود. ‌کاری که مالکان خودرو می‌توانند در ۲۵ دقیقه انجام دهند تا هم خود هم دیگر همشهریانشان از داشتن هوای پاک بهره‌مند شوند، به آسانی پشت گوش انداخته می‌شود.
چنددرصد از خودروهایی که به مرکز معاینه‌فنی مراجعه می‌کنند دارای مشکل هستند؟
روزانه ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ خودرو برای انجام تست‌های فنی و دریافت برگه سلامت خودرو به مرکز بیهقی مراجعه می‌کنندکه از این تعداد حدود ۸۰‌درصد دارای مشکلات آلایندگی هستند و تنها ۲۰‌درصد موفق به دریافت معاینه فنی برتر می‌شوند.

کد خبر 463074

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha