جانبازان کشور به دنبال اسطوره شدن نیستند و هدف‌های ارزشمند دیگری را در زندگی دنبال می‌کنند.

جانباز محسن رفیعی خالدی

همشهری آنلاین- مریم قاسمی: آنها هنوز زخم‌هایشان را به یادگار دارند و از اینکه از قافله دوستان شهید خود عقب افتاده‌اند، حسرت می‌خورند. در کنار جانبازان دوران دفاع مقدس، جوانانی هم در محله‌ها پیدا می‌شوند که داوطلبانه برای پاسداری از حریم اهل‌بیت(ع) به سوریه رفتند و مدال جانبازی بر سینه آنها نشسته است. «محسن رفیعی خالدی» یکی از آنهاست. متولد سال۱۳۶۷ و فارغ‌التحصیل رشته مهندسی کشاورزی است. او ۴سال پیش هنگام دفاع از حرم حضرت زینب(س) به درجه جانبازی نایل شده، اما تنها ویژگی او همین نیست. او در کنار تعامل با اهالی به‌ویژه نوجوانان و جوانان هم‌محله‌ای، پیگیر رفع مشکلات محله‌هاست.

گاهی در اطراف خودمان با معضلاتی روبه‌رو می‌شویم که بعضی‌ها به سادگی از کنار آنها می‌گذرند، اما برخی هم احساس مسئولیت می‌کنند و برای حل آن دست به کار می‌شوند. «مصطفی علاقه‌مند» از تعمیرکاران ساکن شهرک ولی‌عصر(عج) است که در همسایگی «محسن رفیعی خالدی» جانباز هم‌محله‌ای ما زندگی می‌کند. وی عقیده دارد افرادی مثل خالدی کار بزرگی انجام داده‌اند و اکنون الگوی بچه‌های امروزی هستند. سپس ادامه می‌دهد: «همه ما با معضلاتی مثل اعتیاد، کودکان‌کار و خیابان و بافت‌های فرسوده در محله‌ها آشنایی داریم. هر کسی هم نظرش را درباره آنها اعلام می‌کند و خیلی‌ها هم برخورد قهری را با این مشکلات، بهترین راه‌حل می‌دانند، اما تعبیر آقامحسن با خیلی‌ها فرق دارد. او می‌گوید خط مقدم در نزدیکی ماست و با آن فاصله‌ای نداریم. هرکدام از ما می‌توانیم در جبهه‌های مختلفی شرکت کنیم و برای حل این مشکلات آستین بالا بزنیم. خودش نیز همین کار را می‌کند و هر جا لازم باشد، برای رفع مشکل هم‌محله‌ای‌ها دست به کار می‌شود.»

  • کمک به افزایش رفاه و آسایش اهالی
    بیشتر ساکنان شهرک ولی‌عصر(عج) این جانباز مدافع حرم را می‌شناسند و البته این آشنایی به قبل از حضورش در سوریه و جانبازی‌اش برمی‌گردد. «مهدی محمودیان» از کاسبان خیابان حیدری می‌گویـد: «روحـــیه مردمی‌اش باعث شده تا با اهالی محل ارتباط خوبی داشته باشد. با اینکه سن کمی دارد، اما نشان داده که از عهده خیلی از کارها برمی‌آید. ساکنان محل هروقت با مشکلی روبه‌رو می‌شوند، از او کمک می‌گیرند و می‌دانند با پیگیری آقامحسن زودتر حل می‌شود.»
    «مرتضی رحمانی» هم که از چهره‌های فرهنگی و هنری شهرک است، می‌گوید: «تلاش افرادی که برای حل مشکلات مردم و محله‌ها از وقت خود می‌گذرند، در امور محله و افزایش رفاه اهالی تأثیر دارد. اگر هم‌محله‌ای‌ها و همسایه‌ها به دلیل مشکلات روزمره مثل جای پارک و... با یکدیگر به اختلاف می‌خورند، افرادی مثل آقامحسن با میانداری، ‌بانی آشتی و حل مشکل آنها می‌شوند.»
    او از پیگیری‌ها و تلاش‌های خالدی برای حفظ فضای سبز و درختان محله صحبت می‌کند و می‌گوید: «یکی از اقدامات تأثیرگذار او شناسایی درختان و گیاهان آفت‌زده و در حال خشکیدن است. او این کار را با همکاری اهالی انجام می‌دهد و هرجا لازم باشد، سراغ مسئولان اداره فضای سبز و کلینیک گل و گیاه شهرداری منطقه می‌رود. نمونه‌اش رسیدگی به وضعیت درختان خیابان حیدری جنوبی است. البته او کشاورزی خوانده و راه بهبودی آفت‌زدگی گیاهان را هم خوب می‌داند.»
  • خوشحالم که به مردم خدمت می‌کنم
    خالدی حرف‌های زیادی برای نسل امروز دارد. عنوان می‌کند که گرچه داوطلبانه برای دفاع از حرم اهل‌بیت(ع) رفته، اما گرفتن رضایت از پدر و مادرش خیلی برایش مهم بوده است. می‌گوید: «برای رضایت گرفتن از پدر و مادرم، آنها را به زیارت حرم عبدالعظیم(ع) بردم. بعد از زیارت به آنها گفتم اگر اجازه دهید، می‌خواهم برای دفاع از حرم حضرت زینب(س) به سوریه بروم. نگاهی به من کردند و کمی سکوت بین ما اتفاق افتاد. اشک را می‌توانستم در چشم‌های مادرم ببینم، اما تنها حرفی که زد این بود که حضرت زینب(س) نگهدارت باشد.»
    خالدی پس از مدتی در نزدیکی حرم حضرت زینب(س) به ضرب گلوله تک تیرانداز از ناحیه دست راست زخمی و در بیمارستان بستری می‌شود. او می‌گوید: «بعد از اینکه تحت درمان قرار گرفتم و به خانه برگشتم، همسایه‌ها و اهل محل خجالت زده‌ام کردند و جویای احوالم بودند. پس از آن هم ارتباط ما بیشتر شد و از آنجا که رشته دانشگاهی‌ام کشاورزی است و در این زمینه مطالعه و تحقیق کرده‌ام، درباره نحوه نگهداری و حفظ فضای سبز و درختان با من مشورت می‌کنند.»
  • زیارت عاشورا در بوستان قائم(عج)
    این جانباز ۲۵درصد، از خادمان اهل‌بیت(ع) است و سال‌هاست در هیئت بیت الرقیه(س) خیابان حیدری جنوبی، به عزاداران خدمت می‌کند. از دیگر فعالیت‌های او، برگزاری مراسم زیارت عاشورا در محله است که در این‌باره می‌گوید: «این مراسم معنوی چهارشنبه‌ها در بوستان قائم(عج) برگزار می‌شود و هزینه ضیافت صبحانه آن را هم‌محله‌ای‌ها تقبل می‌کنند.»
کد خبر 463684

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha