همشهری امارات: روزهای دور از خانه به پایان می‌رسد و از امروز پس از هفته‌ها، باری دیگر سپاهان در فولادشهر اصفهان به میدان می‌رود.

سپاهان که از سوی کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال با محرومیت سه ماهه از بازی‌های خانگی مواجه شده، پس از 2 ماه و 12 روز این شانس را به دست می‌آورد تا در زمین فولادشهر و با حضور هواداران پرشمارش به میدان برود.

به مصاف الاتحاد سوریه، تیمی‌که سال قبل هم در گروه نماینده شایسته ایران بود و زردپوشان اصفهانی توانستند با دو برد پرگل از این تیم گذر کنند.

سپاهان که پس از مصدومیت سرباز وظیفه، احمدی در بازی پرسپولیس از بازی در استان اصفهان منع شده بود حالا پس از مدت‌ها این شانس را دارد که در زمین خودی به میدان برود؛

«دوران کابوس باری بود. این محرومیت کمر تیم ما را شکست. در این دو ماه ما مدام در سفر بودیم تا بازی‌های‌مان را برگزار کنیم. این قدر به تیم ما لطمه وارد شد که مصدومان زیادی دادیم و امتیاز‌های بسیاری از چنگ مان رفت، ولی حالا باید امیدوار باشیم تا همه کابوس‌های مان به پایان رسیده باشند.»

مجید بصیرت سرپرست سپاهان هنوز هم از تصمیمات کمیته انضباطی دلخور است. حکمی ‌که باعث شد تا سپاهان مجبور باشد مدام در خارج از اصفهان و برای هر بازی در یکی از شهرهای کشور به میدان برود. حالا اما مهمترین اتفاق پیش روی فوتبال ایران شروع دوباره لیگ قهرمانان است. جایی که در شروع آن سپاهان باید با الاتحاد سوریه بازی کند.

سپاهانی که فصل قبل با رسیدن به بازی فینال لیگ قهرمانان، توانست اولین باشگاه ایرانی باشد که تا این مرحله پیش می‌رود. حالا با این حضور درخشان همه امید دارند تا سپاهان بار دیگر سد‌شکن شود. این بار اما زردپوشان باید قهرمان باشند؛

«‌ببین ما روزهای سختی را سپری کردیم. هیچ وقت هیچ تیمی ‌نبوده که در کمتر از 4 ماه هر سه روز یک بازی را سپری کند. بچه‌های ما هنوز هم خسته هستند. حضور همزمان در لیگ قهرمانان، جام حذفی، لیگ و بعد هم که محرومیت. سازمان لیگ هم با ما همکاری نمی‌کرد. در فاصله 2 روز بعد از برگشت‌مان از ژاپن برای ما بازی گذاشتند. این‌طوری تیم ما تحلیل رفت، ولی گذشته‌ها گذشته. حالا ما می‌خواهیم از نو شروع کنیم. فعلا به صعود از مرحله اول لیگ قهرمانان فکر می‌کنیم تا فصل تمام شود و زمان استراحت مان فرا برسد. البته لیگ برتر و جام حذفی هم هدف‌های دیگرمان هستند.»

عید می‌آید، درختان شکوفه می‌زنند. زمین سبز می‌شود، بوی زندگی در فضا می‌پیچد.... و سپاهان هم انگار از خواب زمستانی بر‌می‌خیزد؛

«‌خدا را شکر که خبر‌های خوشی برای هواداران‌مان داریم. بچه‌های آسیب دیده تیم یک به یک به ترکیب بر می‌گردند و غیر از محرم، همه بچه‌های‌مان آماده شده‌اند.»

کریم قنبری مربی سپاهان این نوید را به هواداران تیمش می‌دهد. او اوضاع را روز‌به‌روز بهتر از روزهای قبل می‌داند. اینکه سپاهان آماده می‌شود تا دوباره اوج بگیرد:

«‌سید‌صالحی آماده شده، محمود کریمی ‌پا به پای دیگران تمرین می‌کند و شرایط بازی را به‌دست آورده و فکر می‌کنم از این بازی دوباره به ترکیب تیم برگردد.‌» این اما تنها اتفاق خوش نیست که برای سپاهان افتاده؛

«برای اولین بار در دو ماه گذشته، یک هفته زمان داشتیم که با هم و در زمین خودمان تمرین کنیم. این اولین هفته‌ای بود که در سه ماه گذشته می‌توانستیم 5 جلسه تمرین متوالی را سپری کنیم.»

تمریناتی که باعث شده تا بچه‌ها در کنار هم به آمادگی برسند. البته از همه اتفاقاتی که برای تیم افتاده مهمتر این است؛

 «ما بازی پیش روی تماشاگر را فراموش کردیم. وقتی تماشاگر بازی‌های تیم را نمی‌بیند و تیم را تشویق نمی‌کند انگار اصلا فوتبال بازی نمی‌کنی. فریادهای جمعیت هوادارمان، خوش‌ترین اتفاقی است که برای ما می‌افتد.»

بصیرت به رقص پرچم‌های زرد طلایی در فولادشهر امید دارد. تماشاگرانی که سال قبل در کنار یک مجموعه هماهنگ باعث شدند تا سپاهان به فینال لیگ قهرمانان برسد.

سپاهان با سال قبل تفاوت دارد. یک تفاوت بزرگ. تفاوتی که برمی‌گردد به نفر اولی که این بار روی نیمکت تیم نشسته. سال قبل مرد اول کادر فنی‌ایم دوست داشتنی اصفهانی، لوکا بوناچیچ بود. مربی کروات با دیسیپلین اما بداخلاق که نقش بزرگی را در رساندن سپاهان به فینال لیگ قهرمانان داشت.

او که با پایان ماموریتش از اصفهان به امارات رفت. با این وجود تیم اصفهانی هنوز هم تغییری را در رویاهای بلند پروازانه‌اش ایجاد نکرده. با رفتن لوکا آنها این بار مربی سال آسیا را برای هدایت تیمش آن آورده‌اند.

ژوروان ویرای برزیلی که تیم ملی عراق را قهرمان جام ملت‌های آسیا کرد. یک برزیلی مهربان که به عکس لوکا نه صندلی پرتاب می‌کند و نه بازیکنانش را به باد ناسزا می‌گیرد.

مردی که به 5 زبان زنده دنیا حرف می‌زند و عربی را مثل یک عرب حرف می‌زند. مردی که عاشق بازی هجومی ‌است و در همین مدت کوتاه سعی داشته بازیکنان را دوباره با هم آشتی دهد.

جمعی که پس از نایب‌قهرمانی تیم در لیگ قهرمانان آسیا دچار اختلاف شده بود. خستگی و فشار مسابقات، همدلی را میان تک‌تک اعضایش کشته بود و نیاز داشت تا عصر جدید را شروع کند.

دوره‌ای که ژوروان آمده تا سازنده‌اش باشد. مرد خونگرمی ‌که بارها گفته بود رویایش زندگی در اصفهان است و حالا آمده تا رهبر تیمی‌ باشد که محبوب‌ترین تیم اصفهان است؛

«خیلی آدم با حال و خوش خنده‌ای است. مدام شوخی می‌کند. در تمرینات سعی می‌کند همه بچه‌ها شاد باشند. نظم را رعایت می‌کند، اما به عکس لوکا خیلی هم سختگیر نیست. حداقل مدام اخمو نیست!» یکی از بازیکنان سپاهان این جمله را درباره مربی جدید تیم‌شان می‌گوید.

کریم قنبری هم درباره این مربی می‌گوید: «سعی می‌کند با بچه‌ها دوست باشد. با عراقی‌ها، عربی حرف می‌زند. با آنها که انگلیسی بلدند، انگلیسی و با بقیه هم اسپانیایی که البته مترجمش حرف‌های او را ترجمه می‌کند.»

الاتحاد حریف ناشناخته‌ای برای سپاهان نیست. سپاهان سال قبلا هم دوبار از سد این تیم گذشته بود با این وجود، این تیم تغییراتی را نسبت به سال قبل داشته است؛

«سه یار خارجی آوردند که دوتای آنها ونزوئلایی‌اند و یک یار هم از کامرون دارند. این تیم نسبت به سال قبل بهتر شده است. تازه فراموش نکنیم که بازی اول‌مان هم هست. معمولا بازی‌های اول تیم‌ها گره می‌خورند.»

قنبری این جمله را درباره بازی امروز می‌گوید، اما آنها برای حریف برنامه دارند؛ «7 بازی‌شان را آنالیز کردیم. قدرتی بازی می‌کنند و روی ضدحمله خطرناکند. با این وجود ما از این بازی سه امتیاز می‌گیریم. ویرا برای آنها برنامه‌های ویژه‌ای دارد.»

با وجود این جمله، سپاهان به همان شیوه‌ای بازی می‌کند که پیش از این هم به میدان می‌رفت؛ «خب ژوران هنوز فرصت کافی نداشته که شکل بازی تیم را عوض کند. ما با پتانسیلی که داریم بازی می‌کنیم و البته شیوه بازی‌های‌مان هم موفق بوده‌اند. ما تنها تیمی ‌در ایران هستیم که می‌توانیم با چند تاکتیک مختلف بازی کنیم. در این بازی هم با حضور همه یاران‌مان، دست‌مان حسابی باز است.»

کد خبر 46278

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز