چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۶ - ۰۴:۱۷
۰ نفر

کامبیز روشن روان*: اصولا جشنواره بیست و سوم موسیقی را می‌توان جشنواره‌ای جوان نام نهاد.

جشنواره‌ای که جوانان در آن خوش درخشیدند و بسیاری از آنها نخستین اجرایشان روی صحنه را همزمان با این جشنواره به پایان بردند.

اصولا جشنواره بیست و سوم موسیقی را می‌توان جشنواره‌ای جوان نام نهاد؛ جشنواره‌ای که جوانان در آن خوش درخشیدند و بسیاری از آنها نخستین اجرایشان روی صحنه را همزمان با این جشنواره به پایان بردند.

تغییرات اساسی در محتوا و شکل برگزاری، حال و هوای متفاوت و رونق بیشتری را نصیب این جشنواره کرد؛ در واقع با افزودن بخش رقابتی به جشنواره و ورود جوانان، شور و هیجان بیشتری هم وارد جشنواره شد؛ گروه‌هایی که اکثریت آنها را جوانان تشکیل می‌دادند که البته در عین جوانی کارهایی با کیفیت بسیار بالا نیز ارائه دادند، به همین دلیل می‌توان این سال را سال کشف استعدادها نیز نامید.

اضافه شدن موسیقی پاپ به جشنواره  را  نیز یکی دیگر از دلایل استقبال فوق العاده جوانان از جشنواره می‌توان دانست که موجب شد شاهد حضور بیشتر جوانان باشیم، به‌طوری که در این مدت بیش از 70 هزار نفر از برنامه‌های مختلف جشنواره دیدن کردند، ضمن اینکه رضایت مسئولان هنری کشور نیز شاهد دیگری بر این موفقیت می‌تواند باشد.

پس از اتمام جشنواره بیست وسوم اظهارنظرهای برخی از دوستان حاکی از آن بود که در جشنواره‌های جدی دنیا، موسیقی پاپ حضور ندارد. ضمن احترام به چنین ابراز عقیده‌هایی باید گفت: چنین چیزی درست نیست، چرا که در بیش از 95 درصد جشنواره‌های دنیا موسیقی پاپ در کنار موسیقی‌های دیگری همچون کلاسیک، فولکلور، جاز، راک و حتی موسیقی ملل حضور دارد. تعداد جشنواره‌هایی که موسیقی‌های غیرکلاسیک در آن حضور ندارند، انگشت شمار است.

جشنواره‌های مردمی و اصولا با برنامه‌هایی که با محوریت مردم برگزار می‌شود، همان طور که تاکنون این طور برگزار شده وکاتالوگ‌های آنها نیزدر دبیرخانه جشنواره موجود است، شامل موسیقی پاپ نیز بوده‌اند.مسلما برگزاری چنین جشنواره‌ای که بخش‌های مختلفی همچون رقابتی و پاپ نیز به آن اضافه شده است با یک نوع برنامه ریزی که تنها از چند ماه قبل تیم مدیریتی آن مشخص شده، به راحتی قابل برگزاری نیست.

دست اندرکاران برگزاری جشنواره‌ها مطلع هستند که برای دعوت از گرو ه‌های خارجی متخصص باید دست کم از یک تا دو سال قبل با آنها تماس گرفت و شرکت در جشنواره را در برنامه کاری آنها قرار داد. بنابراین برای دعوت از گروه‌های مطرح باید از مدت‌ها قبل با آنها تماس داشت و ارتباط مداومی با آنها برقرار کرد تا بتوان برنامه اجرایی و حضورشان را در جشنواره از 6 ماه قبل هماهنگ و قطعی کرد.

همان طور که عنوان شد برگزاری این برنامه‌ها را دست کم در بخش خارجی یک جشنواره فاخر موسیقی نمی‌توان بدون وجود یک دبیرخانه دائمی انتظار داشت.

با دائمی شدن دبیرخانه جشنواره بیشترین کمک به بهبود برگزاری جشنواره و افزایش کیفیت آن صورت می‌گیرد، ضمن اینکه با وجود پرسنل ثابت نیز می‌توان اطلاعات و مستندات لازم را در طول زمان جمع آوری کرد و با گروه‌ها و جشنواره‌های مختلف ارتباط برقرار کرد.اما متأسفانه در طول این سال‌ها بدون وجود دبیرخانه دائمی هیچ کدام از این موارد انجام نشده است.

به‌علت تمام این موارد گفته شده یکی دیگر از موفقیت‌های این جشنواره را می‌توان تصویب ایجاد دبیرخانه دائمی جشنواره دانست که با وجود یک کادر متخصص کارها را حداقل از یک سال قبل سامان داد و با از بین بردن کمبودهای جشنواره‌های قبل، کیفیت جشنواره‌های بعدی را بالاتر برد.

البته هنوز برای دائمی شدن دبیرخانه جشنواره موسیقی فجر گام نخست برداشته شده است.آغاز به کار این دبیرخانه در انتظار تعیین محل دقیق آن است تا بتوان در آغاز سال جدید شروعی بر فعالیت نخستین سال این دبیرخانه رقم زد.

* دبیر بیست و سومین و بیست و چهارمین جشنواره موسیقی فجر

کد خبر 46231

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز