افرا خانی: علی خوش‌جام و گروهی از تصویرگران کتاب‌های کودک و نوجوان، تصمیم زیبایی گرفتند؛ که به روستاها و مدرسه‌های دور و نزدیک بروند و دیوارهای خاکستری و غمگین مدرسه‌ها را نقاشی کنند؛ باغچه بکشند؛ پرنده، درخت، گل، آدم‌های شاد و... آن‌ها دیوارهای مدرسه‌ها را پر از رنگ‌ و طرح‌های زیبا می‌کنند. این کار داوطلبانه و خودجوش است.

باغ‌ها و  پرنده‌ها  مهمان دیوار ‌های مدرسه شدند!

علی خوشجام، سالهاست که بهعنوان کارشناس هنری کانون پرورشفکری کودکان و نوجوانان فعالیت میکند و بهعنوان مربی هم، تجربهی کار در  کتابخانههای سیار را دارد. او تصمیم گرفت با کمک تصویرگران کودک و نوجوان، گروهی بهنام «نقاشان دیواری مهربانی» تشکیل دهد. هنرمندانی مانند لاله ضیایی، شیرین شیخی، سحر حقگو، حمیده محبی، مینا ولیزاده، ساره محمدپور، نگین حسینزاده، الهه شریفی، شیرین ملکاسماعیلی، ساره محمدپور، شیلا شبان، ساقی رضایی، مبین ایرانخواه، علی جهانی، امیر نوری، افسانه برخورداری، مریم آقایی، زهرا بهمن، بابک یوسفنیا، مریم حسینزاده، گندم خاوری، شیرین ملک اسماعیلی و... در این طرح شرکت کردهاند.

خوش‌جام در گفت‌وگو با هفته‌نامه‌ی دوچرخه می‌گوید: «ما از اواخر شهریور ۹۸ تصمیم‌گرفتیم که به روستاها برویم و دیوارهای مدرسه را با کمک دانش‌آموزانِ کودک و نوجوان و تصویرگران خوبِ کتاب کودک و نوجوان که داوطلب این کار بودند، رنگ و لعابی تازه بدهیم.»

  • تاکنون در چند مدرسه کارکرده‌اید؟

موفق شده‌ایم شش مدرسه را رنگ‌آمیزی کنیم. این کار تنها رنگ و نقاشی‌کردن روی دیوارها نیست، یک کار جمعی و مشارکتی است و به‌نوعی دوست داریم که نوجوانان و کودکان هم در این‌کار همراه ما بشوند و به‌نوعی درس مشارکت باشد.

  • درباره‌ی روند کار و انتخاب تصاویر توضیح می‌دهید؟

کار به این شکل است که خیلی از تصویرگران، خودشان در این طرح حضور فیزیکی ندارند، اما طرح و ایده‌های زیبایی دارند. ما از طرح‌های آن‌ها استفاده می‌کنیم یا به ما مشورت می‌دهند و راهنمایی آن‌ها خیلی مهم است. عده‌ای از دوستان تصویرگر هم حضور فیزیکی دارند و همراه هم به روستاها و مدارس در جاهای مختلف می‌آیند و کار را اجرا می‌کنند.

  • گفتید که نوجوانان و کودکان هم در کار به شما کمک می‌کنند؟

وقتی به روستاها می‌رویم از مدیر مدرسه می‌خواهیم که بچه‌های علاقه‌مند را به ما معرفی کند تا در اجرای طرح دوش‌به‌دوش تصویرگران حرفه‌ای کار کنند. خیلی از آن‌ها کتاب‌خوان و عضو کتاب‌خانه‌های سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستند.  برای خود آن‌ها هم خیلی جذاب است که در کنار تصویرگران بنام، می‌ایستند  و کار می‌کنند و این تجربه را خیلی دوست دارند. ما کاری تیمی را تجربه می‌کنیم، این کار وجهی درونی و وجهی بیرونی دارد.  وجه درونی آن، مشارکت کودکان و نوجوانان در زیباترکردن مدرسه‌هاست و وجه بیرونی، رنگ‌آمیزی دیوارهای مدرسه.

  • چگونه این مدارس را انتخاب می‌کنید؟

من یک سال در کتاب‌خانه‌های سیار در منطقه‌ی رستم‌آبادِ رودبار کار کرده‌ام و با مدارس آن مناطق آشنایی دارم. تصمیم گرفتم که در این مدرسه‌ها کار کنم. چهار مدرسه در این منطقه  انتخاب شد. به‌علاوه‌ی این‌ها، به یک مدرسه‌ی کودکانِ کار در منطقه‌ی افسریه‌ و یک مدرسه در منطقه‌ی پاکدشت در اطراف تهران رفته و طرح را اجرا کرده‌ایم.

  •  چند نفر در گروه شما فعال هستند؟

۷۰ نفر عضو داریم که البته همه تصویرگر نیستند. چون کار، ابعاد مختلفی دارد؛ اما   از این تعداد فقط ۳۰ نفر فعال‌اند. عده‌ای هم هستند که از نظر مالی و اقتصادی به‌کار کمک می‌کنند که نقش مهمی دارند.

  • در آینده کدام مدرسه‌ها در این پروژه قرار می‌گیرند؟

فعلاً یک مدرسه در روستای اخترآباد از توابع شهریار و دو مدرسه  در منجیل و رستم‌آباد و یک مدرسه هم درشفتِ استان گیلان در فهرست ما قرار دارند تا به آن‌جا برویم و دیوارهایشان را رنگ‌آمیزی کنیم.

کد خبر 460978

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha