چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۱
۰ نفر

شاید تا حالا چیزهایی درباره‌ی این شنیده یا خوانده باشی که تعدادی از آدم‌ها به‌نوعی در خیابان و قسمت‌هایی از شهر زندگی می‌کنند. حتی شاید آدم‌هایی را دیده باشی که در سرما خود را به شیشه‌ی مغازه‌ها چسبانده‌اند تا کمی گرم شوند.

داستان و شعر خیابان را بنویسید!

در میان این افراد، تعدادی کودک و نوجوان هم هست و شاید بعضی را دیده باشی که بدون لباس گرم و کافی، در خیابان به‌سر می‌برند. چه اتفاقی برای آن‌ها افتاده که زندگی روی تلخ خود را به آن‌ها نشان داده است؟ هریک از کسانی که در خیابان زندگی می‌کنند، داستانی دارد و خاطراتی و دلش گنجینه‌ی اسرار است. در بین‌آن‌ها انسان‌های توانمند، کم نیستند. انسان‌هایی که بینش و هوش خوبی دارند. جمعیت طوع بی‌نشان‌ها، مؤسسه‌ای غیردولتی است که بر روی  آسیب‌های اجتماعی مثل کارتن‌خوابی کار می‌کند. این‌روزها، جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها درحال برگزاری جشنواره‌ی ادبی «حس خیابان» در سه حوزه‌ی شعر، داستان و خاطره است. علاقه‌مندان به شرکت در این جشنواره، تا ۸ آبان فرصت دارند که آثار خود را برای دبیرخانه‌ی جشنواره بفرستند. این جشنواره‌، اولین تجربه‌ی کار ادبی در حوزه‌ی کارتن‌خوابی  است که در دو بخش ویژه و حرفه‌ای برگزار می‌شود. در بخش ویژه‌ی جشنواره عزیزانی می‌توانند شرکت کنند که تجربه‌ی کارتن‌خوابی دارند.

بخش حرفه‌ای برای نویسندگان و شاعرانی است که درباره‌ی این آسیب‌ اجتماعی کار کرده‌اند و دغدغه دارند.  شعار مؤسسه‌ی طلوع بی‌نشان‌ها این است که: «بی‌تفاوت نباشیم!» و سعی می‌کند با برگزاری این جشنواره شعار خود را هم یادآوری کند.

افرادی که کارتن‌خوابی را تجربه کرده‌اند؛ مخصوصاً کودکان و نوجوانانی که این تجربه را دارند؛ سینه‌شان پر است از داستان‌ها و اتفاق‌هایی که خوب است خودشان آن‌ها را بنویسند. هم قبل از شروع جشنواره‌ی حس خیابان و هم بعد از دریافت آثار، برای علاقه‌مندانی که قصد  شرکت در این جشنواره را دارند کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌شود. جامعه‌ی هدف این جشنواره هم افرادی هستند که در زندگی خود، دچار این آسیب اجتماعی شده‌اند و هم نویسندگانی که دغدغه‌های اجتماعی دارند.

جلب‌توجه جامعه به موضوع خیابان‌خوابی، ایجاد انگیزه و خلاقیت در گروه ویژه (با تجربه‌ی کارتن‌خوابی)، استفاده از تجربیات کارتن‌خوابی در تولید آثار هنری، قدردانی از هنرمندانی که در آثارشان به آسیب‌های اجتماعی، به‌ویژه کارتن‌خوابی، توجه ویژه داشته‌اند و الگوسازی در حوزه‌ی هنر اجتماعی از اهداف این جشنواره است. اعضای هیئت انتخاب جشنواره عبارتند از: امید صباغ‌نو، سیدجعفر عزیزی، نفیسه علوی، اصغر علی‌کرمی، آیدا عمیدی، حدیث لزرغلامی و سمانه نائینی.

علاقه مندان می‌توانند آثار خود را در دو نسخه به نشانی تهران، بزرگ‌راه محلاتی، خیابان صالحی، کوچه‌ی عبدالمحمدی، پلاک ۶  ارسال کنند یا نسخه‌ی پی‌دی‌اف اثر خود را به ای‌میل info@toloo.org یا شماره‌ی کانال (۰۹۰۳۴۵۶۱۵۹۳) آن بفرستند.

مراسم اهدای جوایز، هم‌زمان با آیین شب یلدا برگزار خواهد شد.

کد خبر 459449

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha