‌زهرا کریمی ـ خبرنگار: قرار همسایه‌های قدیمی در فرهنگسرای «آفتاب» است. آنها هفته‌ای ۳ روز در کانون «بانوان هنرمند» گردهم جمع می‌شوند تا هنرهای خود را برای آموزش به علاقه‌مندان به اشتراک بگذارند.

آموزش هنر

آشنایی با بانوان محله‌های دیگر موجب شده تا دایره دوستی آنها گسترده‌تر شود و هنرهای متنوع‌تری در این مرکز، آموزش داده شود. «فاطمه‌قاسم‌زاده»، مدیر کانون بانوان هنرمند در فرهنگسرای آفتاب، آموزش به هنرجوها را برعهده دارد. او می‌گوید: «تاکنون بیش از ۱۰۰ کارآفرین در هنرهای خرد خانگی آموزش دیده‌اند و هریک برای خودشان، منبع درآمد محلی دارند.» ۸ سال از راه‌اندازی نخستین کانون بانوان هنرمند در محله زرگنده می‌گذرد و اکنون به درخواست ساکنان در محله‌های قلهک و فرهنگسرای آفتاب نیز کانونی برای بانوان هنرمند برپا شده است و روز به روز به تعداد هنرآموزان اضافه می‌شود. قاسم‌زاده از اشتیاق بانوان برای شرکت در این کلاس‌ها می‌گوید.

قلاب‌بافی، شماره‌دوزی، روبان‌دوزی و کیف‌های بافتنی بر روی دیوارهای گالری فرهنگسرای آفتاب به نمایش گذاشته شده، نمونه‌ای از کارهای فاطمه قاسم‌زاده و هنرجویانش است. او درباره علاقه‌اش به هنر می‌گوید: «به یاد دارم در کلاس چهارم دبستان زودتر از همه همکلاسی‌هایم در کلاس آموزش هنر حاضر می‌شدم. خیاطی، انواع دوخت‌ها و انواع قلاب‌بافی‌ها را از مربی دوره دبستانم آموختم و همین که با هنرهای دستی و اصول آن آشنا شدم، دیگر هنر جزء جدانشدنی زندگی من شد. در دوره راهنمایی، کتاب‌های هنرآموزی را از کتابفروشی تهیه می‌کردم. مادرم و دوستانش به من کمک می‌کردند تا برحسب علاقه آنچه را که دوست دارم، تهیه کنم. به سبب علاقه‌ای که به هنر داشتم به دنبال یادگیری رشته‌های هنری از جمله خیاطی، بافتنی، کیف‌بافی، گل‌سازی، شمع‌سازی، نقاشی روی شیشه، نقاشی روی پارچه، نقاشی سیاه‌قلم، زیورآلات، روبان‌دوزی، سوزن‌دوزی و گلدوزی با دست رفتم. دوست داشتم این هنرها را به دیگر بانوان آموزش دهم.»

  • اشتراک هنر رایگان بین بانوان محله
    یکی از هنرآموزان، دختر ۱۲ ساله‌اش را با قرار قبلی به فرهنگسرا آورده است تا به‌ شکل خصوصی سوزن‌دوزی و شماره‌دوزی را نزد فاطمه قاسم‌زاده تمرین کند. چندین بار سوزن به نوک انگشتانش فرو می‌رفت و هر بار برای ادامه ندادن بهانه می‌آورد. قاسم‌زاده به مادرش که نگران بود، می‌گوید که اهمیتی ندهد و در ادامه می‌گوید: «مادران نباید نگران کارکردن فرزندانشان با سوزن یا چرخ خیاطی باشند. باید اجازه دهند در صورت علاقه‌مندی بتوانند این هنرها را تجربه کنند. پرداختن به هنر با آرامش همراه است و در کنار دغدغه‌هایی که مادران دارند این هنر در ایجاد آرامش و روحیه‌ای شاد برای بانوان و اعضای خانواده مؤثر است. همه اینها دلیلی شد تا کانون بانوان هنرمند را راه‌اندازی کنم. کانونی که در آن تنها حرف از هنر باشد و بانوان بتوانند هنرهای خود را رایگان به اشتراک بگذارند.» قاسم‌زاده پارچه و سوزن را از دختر خانم می‌گیرد و همان‌گونه که دوخت دندان موشی را آموزش می‌دهد، می‌گوید: «نخستین کانون با حمایت مدیران سرای محله زرگنده در سال ۱۳۷۹ راه‌اندازی شد و از همان ابتدا هر خانمی هر هنری که داشت بدون آنکه هیچ پولی رد و بدل شود، به یکدیگر آموزش دادند. اکنون ۸سال از راه‌اندازی کانون گذشته است و در این ۸ سال به درخواست ساکنان محله قلهک و امامزاده قاسم(ع) در فرهنگسرای آفتاب نیز کانونی با همـان شرایط راه‌اندازی شده است. اکنون کانون سرای محله زرگنده ۱۰۰ هنرجو، سرای محله قلهک ۱۵۰ هنرجـــو و در فرهنگسرای آفتاب هم نزدیک به ۱۲۰هنرجو عضو هستند و بیش از ۴۰ رشته هنری اعم از خیاطی، صنایع‌دستی و آشپزی آموزش داده می‌شود. خوشبختانه برخلاف آنچه فکر می‌کردم، بانوان محله هنوز علاقه به ارتباط محلی با یکدیگر دارند و همدیگر را برای آمدن به این کلاس‌ها تشویق می‌کنند.»
  • ماهیگیری را آموزش می‌دهم
    تعدادی از دختران دانش‌آموز برای ثبت‌نام دوره‌های زبان انگلیسی وارد فرهنگسرا می‌شوند و زیورآلات روی میز نظر آنها را جلب می‌کند و یکی از آنها سنگی به مربی می‌دهد و می‌گوید برایش گردنبند بسازد و فاطمه قاسم‌زاده به او می‌گوید: «اگر علاقه به زیورآلات‌ داری، چرا خودت درست نمی‌کنی؟» رد و بدل شدن همین گفت‌وگوها دلیلی می‌شود تا اصول اولیه کار را به آنها آموزش بدهد. او پس از صحبت با دختران جوان می‌گوید: «شیوه آشنایی اهالی با کانون و فعالیت بانوان هنرمند در این کانون به سبب حضورشان در فرهنگسرا یا سراهای محله است. برای حمایتی که مدیران فعال اجتماعی از ما دارند و فضا را در اختیارمان می‌گذارند، سپاسگزاریم اما با توجه به استقبالی که از بانوان در این ۳ محله شاهد بودم، باید بیش از اینها اطلاع‌رسانی در محله‌ها انجام شود. معمولاً بانوان به‌طور اتفاقی یا با تعریف و تمجید هنرجوها در محل و دیدارهایشان با کانون ما آشنا می‌شوند در حالی که با اطلاع‌رسانی و برگزاری بازارچه و بازارهای محلی در بوستان‌ها و مساجد می‌توان با گروه‌های بیشتری از بانوان ارتباط برقرار کنیم. در هر صورت ما این کانون را راه‌اندازی کرده‌ایم تا هنر بانوان ایرانی به نسل‌های جوان انتقال داده شود و دختران جوان ما مصرف‌گرا نباشند. اصول ماهیگیری را باید به دختران جوان که مادران آینده هستند، آموزش بدهیم تا آنها این توانایی را پیدا کنند که بتوانند محصولات خود را به بازار عرضه کنند.»
کد خبر 457574

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha