«مدرسه‌ی خوب، مدرسه‌ی بدون زباله است!» این عنوان یک اینفوگرافی است که سازمان مدیریت پسماند، در آغاز سال تحصیلی آن را برای دانش‌آموزان تهیه کرده و در اختیار مدارس قرار داده است.

مدرسه‌ی خوب، مدرسه‌ی بدون زباله است!

در  این اینفو گرافی می‌خوانیم: «در مدرسه‌، گروه‌های داوطلب مدیریت پسماند تشکیل بدهیم و با دوستان‌مان در مورد پسماندها  و بازیافت صحبت کنیم.  دوم این که  جای مناسب برای مخازن پسماند خشک و تر را در مدرسه شناسایی کنیم و به مدیر مدرسه پیشنهاد بدهیم که باهمکاری شهرداری برای کلاس‌های درس و دیگر فضاهای مدرسه، مخازن تفکیک پسماند تهیه کند. با دوستانمان قرار بگذاریم کتاب و دفترهای سال گذشته  را به جای سطل زباله به غرفه‌های بازیافت  نزدیک مدرسه تحویل بدهند.

در بخشی دیگر از این اینفوگرافی آمده است که روش تولید کمپوست را در مدرسه یادبگیریم و تا حد امکان از پسماند برگ‌های خزان شده برای تولید  کود کمپوست با خاک برگ استفاده کنیم، این‌طوری به درخت‌ها و گل‌های حیاط مدرسه هم کمک می‌کنیم!»

ما بیش از ۱۴ میلیون دانش‌آموز  در کشور داریم که فکر کنم این تعداد  دانش‌آموز می‌توانند سهم مهمی در حل مسائل زیست‌محیطی  کشورمان داشته باشند. همان‌طور که می‌دانید جمعه‌ی گذشته دانش‌آموزان بسیاری از کشورها در اعتراض به گرمایش زمین با حمل پلاکاردهایی راهپیمایی کردند و از دولت‌ها خواستند که بیش‌تر به مسائل زیست‌محیطی توجه کنند. پس دانش‌آموزان در سراسر جهان خواستار زمین سبز هستند. 

امسال با شروع سال تحصیلی برنامه‌های گوناگونی درحوزه‌ی مدیریت پسماند در مدرسه‌ها اجرا می‌شود. سعیده کریمی، مدیر مرکز آموزش پسماند شهرداری تهران  می‌گوید: «مرکز آموزش پسماند، مثل‌ سال‌های گذشته، هر روز میزبان دو مدرسه خواهد بود و دانش‌آموزان در اردویی دو ساعته می‌توانند با روند تولید و نحوه‌ی مدیریت پسماندهای شهری آشنا شوند.  مدیران مدارس می‌توانند در تماس با مرکز برای برگزاری این اردوها اقدام کنند. »

او هم‌چنین توضیح می‌دهد: «کارشناسان آموزش پسماند در مناطق ۲۲ گانه‌ی شهر تهران حضور دارند و با هماهنگی قبلی  به مدرسه‌ها می‌روند و در این زمینه آموزش‌های لازم را به دانش‌آموزان می‌دهند. ارائه‌ی پوسترها و موشن‌گرافی‌های متنوع هم می‌تواند  سطح دانش و اطلاعات دانش‌آموزان را در خصوص پسماند  بالا ببرد.»

کریمی توضیح می‌دهد:« در فضای مجازی در ماه محرم، کمپین  #پس_از_این راه افتاد  که هم‌چنان ادامه دارد موضوع این کمپین، پسماندها و تولید کم‌تر پسماند است. »

شاید این پرسش به ذهن بسیاری از ما بیاید که چگونه می‌توانیم در شمار دانش‌آموزانِ دوستدارِ محیط زیست باشیم؟

در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی می‌توان فیلم‌های کوتاهی متناسب با این پرسش تماشا کرد . این فیلم‌ها با محتوای«چگونه دانش‌آموز محیط‌زیستی باشیم؟» توصیه‌های مهمی دارند، مانند این که به جای خرید  خوراکی‌های بسته‌بندی شده، از خانه خوراکی برداریم یا  به جای استفاده از لیوان یک‌بار  مصرف از لیوان‌های قابل شست‌وشو یا قمقمه استفاده کنیم و بهتر است که آب معدنی نخریم.  در بوفه‌ی مدرسه از سُس‌های یک‌بار مصرف تهیه نکنیم و  برای آوردن خوراکی از ظرف‌های با دوام استفاده کنیم نه کیسه‌ی نایلونی و ظرف های یک‌بار مصرف!

کد خبر 456323

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha