طوبا ویسه: نام: اسماعیل/ نام‌خانوادگی: شکری/ متولد: ۱۳۰۷ شهرت: حاج‌اسماعیل شکری خوانساری، عاشورا خوان.

خودم دیدم كه صحرا لاله‌گون بود!

نامبرده، ۷۲ سال است که برای امام حسین(ع) می‌خواند. او با دل پرسوز  در دستگاه‌های موسیقی می‌خواند . او با نغمه‌های سنتی دو ضرب می‌خواند: «خودم دیدم که صحرا لاله‌گون بود...»

می‌گوید: «سواد نداشتم، اما اشعار عاشورایی را دوبار که می‌شنیدم، حفظ می‌شدم.» او می‌خواند: «گریه بر آتش  دل تسکین است! یا حسین!» او یک عاشورا خوان است. یعنی فقط برای واقعه‌ی کربلا می‌خواند و نه هیچ واقعه‌ی دیگری.

روز یک‌شنبه، درست در آغاز محرم، در نگارخانه‌ی لاله، نمایشگاه عکس و چیدمان «اهل حرم»، با ۷۲ عکس و اثر حجمی از عکاسان رسانه‌ی پایگاه عکس چیلیک آغاز به کار کرد.

علاوه بر معرفی حاج‌اسماعیل شکری‌خوانساری، نمایشگاه بخش جذابی داردکه در آن تابلوهای کوچکی به اندازه‌ی صفحه‌ی تلفن‌های همراه، شامل عکس‌های عاشورایی عکاسان دیده می‌شود. 

مهدی سروری، دبیر نمایشگاه در گفت‌وگو با دوچرخه می‌گوید: «این نمایشگاه شامل سه بخش است؛ نخست معرفی شخصیت‌های عاشورایی، بخش دیگرِ نمایشگاه کارها و عکس‌های هنرمندان است و بخشی دیگر هم عکس‌هایی را مشاهده می‌کنید که با جست‌وجوی موضوع عاشورا در اینستاگرام به‌دست می‌آیند.»

در شهر عاشورا قدم می‌زنیم. زنانی با سینی‌های شربت و چای می‌بینیم؛ اهالی هیئت‌ها را، نمادهای عاشواریی سبز و سیاه و تصویر سرخ مخالف‌خوان‌های تعزیه.

 مدیر پایگاه عکس چیلیک می‌گوید: «ما برای دهمین سال است که این نمایشگاه را برگزار می‌کنیم.  عده‌ای از عکاسان گرد هم آمدند  و سعی  شده است که روی عاشورا کار بشود. ما آمدیم دیدیم بیش‌ترین چیزی که به جریان عکاسی عاشورا آسیب می‌زند، نبود باور به عاشورا است. نبود هدف‌های  معرفتی است. به نظر ما کسی که از عاشورا عکاسی می‌کند، لازم است به پیام عاشورا اعتقاد داشته باشد. شما وقتی نمایشگاه را می‌بینید، گویی دارید یک روضه‌ی تصویری را مشاهده می‌کنید. متأسفانه در عکس‌های عاشورایی که گرفته می‌شود، بیش‌تر پوسته‌ی بیرونی را نگاه می‌کنیم  و  پیام عاشورا را در نظر نمی‌گیریم. ما از گروهی از عکاسانِ معتقد به پیام عاشورا دعوت کردیم که روی این موضوع کار کنند و از عاشورا تا عاشورای دیگر کارهایی را ارائه بدهند.یعنی از عاشورا تصویر بگیرند و نمایشگاه تا عاشواریی دیگر برگزار شود. قرار است،  بعد از این نمایشگاه ما کتابی از این آثار را چاپ کنیم.  البته در این نمایشگاه، به عکس اکتفا ‌نکرده‌ایم و آثار  چیدمان   و کارهای حجمی هم داریم.»

عکاسان صاحب اثر در این نمایشگاه عبارتند از: «ابراهیم باقرلو، منصوره حجارمنش، اعظم حشمتی، مریم خداوردی، زهرا خرازی،محمدرضا خرازی، مهری راست‌قدم، صبرا رئیسی، ندا رهگذر، مهدی سروری، مرتضی شجاعی، امیر شهرابی، مهسا صادق،  سیدمهدی طباطبایی، طاهره منصورنژاد، محمد منصوری، سیدمحمد موسی‌زاده، جلال میرزایی و مهدی یوسفی.»

این نمایشگاه، تا چهارشنبه ۲۷ شهریور، از شنبه تا چهارشنبه، از ساعت ۹تا۱۳ و ۱۴ تا ۱۸ و پنج‌شنبه‌ها از ساعت ۹تا ۱۳ پذیرای دوست‌داران عکس‌ها و آثار هنری عاشورایی است.

نشانی: خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی بوستان لاله، نگارخانه‌ی لاله.

کد خبر 453970

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha