چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶
۰ نفر

علی‌الله‌سلیمی-دبیرتحریریه:با قرار گرفتن در ایام محرم که یادآوری مظلومیت حضرت سیدالشهدا(ع) و خاندان مطهر آن حضرت و شهدای کربلاست، محله‌های شهر رنگ و بوی عاشورایی به خود گرفته

سلیمی

در هر کوی و برزن پرچم‌های سیاه بر سر مساجد، حسینیه‌ها، هیئت‌های مذهبی و تکایا برافراشته شده و نوای سوزناک نوحه و عزاداری برای حضرت سیدالشهدا(ع) و شهدای کربلا از گوشه و کنار محله‌ها به گوش می‌رسد. در این ایام عاشقان سید و سالار شهیدان کربلا، حضرت سیدالشهدا(ع) به‌صورت خودجوش و با برپایی هیئت‌ها و دسته‌جات عزاداری برای زنده نگه داشتن نهضت عاشورا به عزاداری می‌پردازند و در این میان، ممکن است تغییراتی هرچند اندک در روند عادی زندگی شهروندان به‌ویژه در حوزه حمل‌ونقل ایجاد شود.

از جمله در محدوده میدان‌های صدگانه نارمک که در ایام محرم، هیئت‌های عزاداری محلی با بستن داربست و چادرهای برزنتی، محدودیت‌هایی در رفت‌وآمد خودروها ایجاد می‌کنند. البته ساکنان قدیمی این محله‌ها با توجه به شناختی که از محل سکونت خود در این ایام دارند، با مسیرهای جایگزین آشنایی کامل دارند و در این روزها هنگام‌ تردد با وسیله نقلیه کمتر به مشکل برمی‌خورند اما برای افراد غیرمحلی و کسانی که برای نخستین بار به این محله‌ها می‌آیند شناخت مسیرهای جایگزین معمولاً دشوار است و اغلب دچار سردرگمی می‌شوند. با توجه به معماری خاص میدان‌های صدگانه نارمک، بستن هریک از این میدان‌ها می‌تواند ترافیک آن محدوده را به کوچه‌ها و خیابان‌های اطراف هدایت کند و در آن صورت است که هم برای ساکنان کوچه‌ها و خیابان‌ها و هم برای افرادی که با وسیله نقلیه خود وارد این معابر شده‌اند مشکلات و محدودیت‌هایی ایجاد می‌شود.

این مسئله طبعاً راهکارهای متعددی دارد که یکی از آنها، مسدود نکردن همه مسیرها در یک میدان است. به بیان دیگر می‌توان داربست‌ها و چادرها را طوری نصب کرد که برای عبور یک دستگاه خودرو از کنار داربست‌ها و چادرها مسیر باز باشد. طبعاً راهکارهای دیگری هم هست که با همفکری مسئولان هیئت‌های مذهبی و ساکنان محله‌ها می‌توان به آنها دست یافت تا برنامه‌های عزاداری ایام محرم بدون محدودیت در رفت‌وآمد شهروندان برگزار شود.  

کد خبر 453755

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha