محرم که می‌شود، طنین صدای‌سنج و طبل و نوحه‌خوانی مداحان در فضای خیابان‌ها، دل‌های عاشق را روانه مساجد و تکایا می‌کند.

حلوا و نذری

در حاشیه برگزاری سوگواری‌ها بی‌تردید معلولانی را دیده‌اید که به سبب وجود پله و نامناسب بودن مسیرهای دسترسی از حضور در مراسم عزاداری داخل مساجد و تکایا جا مانده‌اند. این افراد در برابر موانع پیش رویشان ترجیح می‌دهند با توقف در حاشیه خیابان به تماشای دسته‌ها و گوش دادن به نوحه‌ها بنشینند. درست است ما در شهر بزرگی مانند تهران صدها مسجد و تکیه برای میزبانی از عزاداران حسینی داریم اما این روزها وجود تنها یک تکیه و حسینیه ویژه معلولان در پایتخت موجب دلگرمی معلولان شده است. حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) که در منطقه ۱۰ قرار دارد و ‌بانی آن پدر ۲ دختر نابیناست.  

«حاج محمدعلی علاءالدینی» که خود پدر ۲ دختر نابینا و کم‌بیناست، می‌گوید: «‌از اینکه می‌دیدم بچه‌های معلول به سبب نامناسب بودن مسیرها یا فضاها از حضور در مراسم عزاداری اباعبدالله‌الحسین(ع) محروم می‌شوند و مجبورند به ایستادن کنار خیابان‌ها رضایت دهند، همیشه ناراحت بودم. برای همین ساخت حسینیه ویژه معلولان را همراه با پدر و برادرهایم در دستور کار خود قرار دادیم و موفق شدیم با خرید این فضا که محوطه‌ای متروکه بود بازسازی آن مطابق استانداردهای دسترسی ویژه معلولان، زمینه حضور این افراد را در هیئت عزاداری خود فراهم کنیم.» او ادامه می‌دهد: «برداشتن همه پله‌ها و دست‌اندازها، ایجاد دستشویی‌های فرنگی در بخش مردانه و زنانه، استقرار بالابر برای جابه‌جایی معلولان و تجهیز حسینیه به صندلی برای نشستن آنها از جمله اقداماتی است که برای فراهم کردن بستر حضور معلولان در این حسینیه فراهم کرده‌ایم.»

تأکید می‌کند که: «با ساخت این حسینیه، عزت نفس معلولان حفظ می‌شود و آنها هم می‌توانند همانند سایر افراد جامعه در یک فضای امن به عزاداری خود بپردازند و این موجب خوشحالی من است.»

علاء‌الدینی با اشاره به مشکلات معلولان در بخش دسترسی به وسایل نقلیه برای حضور در این هیئت می‌گوید: «‌در صورت همکاری شهرداری با مسئولان این هیئت و تأمین وسیله نقلیه برای معلولان هر منطقه، ما می‌توانیم در دهه دوم محرم امسال، میزبان جمعیت بیشتری از عاشقان حسینی معلول در این حسینیه باشیم.»

«محمود بندکش» یکی از معلولان نابینای حاضر در این حسینیه می‌گوید: «با وجود این حسینیه معلولان از همه مناطق شهر تهران و حتی اندیشه، کرج و گلشهر و... برای بهره‌مندی از این ویژه‌برنامه به این حسینیه می‌آیند.» او می‌گوید: «‌در حسینیه ویژه معلولان، دغدغه‌ تردد و استفاده از سرویس بهداشتی یا نگاه خاص مردم را نداریم. اینجا همه از جنس هم هستیم و مسئولان هیئت به خوبی، بچه‌ها را درک و با آنها همراهی می‌کنند.»

کد خبر 453936

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha