شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۷
۰ نفر

حجت‌الاسلام جواد رضایی- امام جماعت مسجد الرحمن محله ایرانشهر:هیئت‌ها، تشکل و نهادهای مردمی و اجتماعی هستند که با عشق و ایمان مردم گره خورده‌اند و محوریت آنها ترویج فرهنگ قرآن و عترّت است.

حجت الاسلام جواد رضایی

در محله‌ها هیئت‌ها، حسینیه‌ها و تکایا برای ماه محرم آماده شده‌اند و برپایی مراسم عزاداری و سوگواری، اصلی‌ترین رسالت هیئت‌های مذهبی در همه ایام به‌ویژه ماه محرم است. اما در کنار اینها، هیئت‌ها کارکردهای دیگری هم دارند که متأسفانه کمتر به آن توجه می‌شود. مهم‌ترین کارکرد، رفع مشکلات اقتصادی است. اصناف مختلف مانند «کفاشان»، «آهنگران» و «طلافروشان»، هیئت‌های خاصی دارند که اعضای آنها می‌توانند با راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه، مشکلات اقتصادی اهالی و سایر اعضا را رفع کنند.

همچنین می‌توان از طریق همین صندوق‌ها اقدام به ساخت مدرسه و کتابخانه یا رفع کمبودهای محله‌ها شد. هیئت‌های مذهبی در محله‌ها مهم‌ترین عامل و ابزار برای مقابله با انحرافات رفتاری و اجتماعی هستند. واعظان و مداحان می‌توانند در این ایام از فرصت، استفاده و با انتقال معارف اسلامی به نسل‌های آینده‌ساز، از توسعه انحرافات و آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کنند. صحبت کردن درباره مشکلات اجتماعی مانند اعتیاد، بزهکاری، طلاق، فحشا، روابط نامشروع و خودکشی، در هیئت‌ها، حسینیه‌ها و تکایا اشکالی ندارد و سخنرانان و روحانیون می‌توانند با آگاه‌سازی مردم، آمار چنین جرائمی را کاهش دهند. غفلت کردن از نشر معارف اهل‌البیت(ع)، گفتن روضه‌های دروغ، توجه نکردن به مسائل شرعی، غلو کردن در برخی از سخنرانی‌ها، استفاده نکردن از کتاب‌های مقتل، تاریخ و حدیث معتبر، آمیختن عزاداری با آهنگ‌های مبتذل و آلات موسیقی نامتعارف، آلوده شدن مداحان و سخنرانان به مسائل مادی و مالی، استفاده از شیوه‌های نامعتارف سینه‌زنی و زنجیرزنی، آسیب‌هایی هستند که هیئت‌ها را تهدید می‌کند و بانیان باید در ۳ دهه محرم مراقب باشند تا مبادا گرفتار آنها شوند. کاهش آسیب‌ها با آگاهی‌بخشی و معرفت‌افزایی امکان‌پذیر است.

بنابراین در طول سال با برپایی کارگاه‌های آموزش تخصصی آسیب‌های عزاداری ویژه مسئولان هیئت‌های مذهبی، رابطان فرهنگی، مداحان اهل‌بیت(ع) و سخنرانان و مبلغان، گردهمایی پیام‌آوران عاشورا و طلایه‌داران تبلیغ ویژه ائمه جماعات و روحانیون، توزیع کتاب، لوح فشرده و انواع محصولات فرهنگی در مساجد، حسینیه‌ها و هیئت‌های مذهبی، میزان آسیب‌ها در هیئت‌ها را به حداقل برسانیم.

کد خبر 453098

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha