زکیه سعیدی -دبیر تحریریه: گردشگری روستایی یکی از الگوهای مکانی صنعت گردشگری است که بیشتر در میان طبقات متوسط جامعه در بعد زمانی و مکانی کوتاه جریان دارد.

ذکیه سعیدی- دبیر تحریریه

تفرجگاه‌هایی که بیشتر در اطراف کلانشهرهاست و در فاصله مناسبی از شهرها جای گرفته‌اند. اما در گردشگری روستایی علاوه بر مقاصد گردشگران که همان روستاهاست و این مکان‌های بکر طبیعت را به محصول گردشگری تبدیل می‌کند، حمل‌ونقل گردشگری اهمیت بسیاری دارد و یکی از ارکان مهم این صنعت است.  

کارشناسان گردشگری معتقدند محصول گردشگری روستایی زمانی شکل می‌گیرد که علاوه بر جاذبه‌های آن مکان جغرافیایی، تأسیسات و تسهیلات لازم برای دسترسی آسان و خدمات مناسب گردشگران ایجاد شود تا توجه افراد بیشتری را به خود جلب کند. صنعتی که اگر در فرایند برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده‌ای قرارگیرد، زمینه اشتغال محلی، بهبود کیفیت زندگی روستاییان و افزایش سطح رفاه اقتصادی آنها را به دنبال خواهد داشت. البته برخی از طرفداران محیط‌زیست به چنین طرح‌هایی انتقاد دارند و معتقدند توسعه روستاها، طبیعت بکر آن را تخریب می‌کند.

در حالی که می‌توان با یک سیستم مدیریتی منسجم زمینه ایجاد زیرساخت‌ها را به گونه‌ای فراهم کرد تا در تقابل با منافع ساکنان محلی و محیط‌زیست نباشد و صنعت گردشگری روستایی پایدار را شکل دهد. متأسفانه صنعتی که در قرن بیست و یکم در همه دنیا یکی از بخش‌های مهم فعالیت‌های اقتصادی است در پایتخت کشور ما با بیش از هزار و ۳۶ روستا، محلی از اعراب ندارد و کمتر در برنامه‌ریزی‌های مسئولان شهری به این مهم توجه می‌شود.

لازم نیست راه دوری برویم، در همین حریم غربی پایتخت ده‌ها روستا جای گرفته که جاذبه‌های گردشگری بالایی دارد اما به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم و تبلیغات، حتی تعداد اندکی از پایتخت‌نشینان هم به این روستاها نرفته‌اند و از وجود چنین جاذبه‌هایی بی‌خبرند. وقتی روستای سولقان که در ۵ کیلومتری تهران قرار دارد هنوز از گازشهری محروم و جاده‌های منتهی به روستای رندان خاکی است انتظار گردشگری روستایی در پیرامون کلانشهر تهران و به دنبال آن توسعه روستایی، اشتغالزایی، درآمدزایی، رشد کشاورزی و رفاه اقتصادی بسیار دور از ذهن است.

کد خبر 451241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =