عید سعید «غدیرخم» یکی از بزرگ‌ترین عیدهای شیعیان است که به فرموده بزرگان، بزرگداشت آن برابر است با تبلیغ دین، اصل ولایت و امامت حضرت علی ابن ابیطالب(ع).

سیدمحمد خلیلی طهرانی

عید سعید غدیر در ایران اسلامی از دیرباز تاکنون هم از بُعد مذهبی و فرهنگ دینی مورد توجه مردم بوده است، هم از بُعد اجتماعی. اعتقادات مذهبی و باورهای دینی مردم ایران به سادات، همواره موجب احترام ویژه مردم به این قشر شده است احترامی که ریشه در عشق و علاقه شیعیان به پیامبر اکرم(ص)  و منتسبان به ایشان دارد.

در گذشته سادات ریش‌سفید همواره حکم کدخداهای محلی را داشته و این جایگاه موجب می‌شد تا بخش قابل توجهی از گره‌ها و مشکلات اهالی محله به دست این افراد باز شود. در دورانی که محله‌ها هنوز شکل و شمایل سنتی خود را حفظ کرده بودند، همزمان با عید سعید غدیر خم، دیدار سادات ریش‌سفید به‌عنوان معتمدان و بزرگان هر محله از جمله اقداماتی بود که همسایه‌های آنها در نخستین ساعت‌های روز عید، در قالب دسته‌های گروهی با هم انجام می‌دادند.  

دورهمی اهالی محله به بهانه عید دیدنی سادات محلی، فرصتی را فراهم می‌کرد تا همسایه‌ها ضمن ادای احترام به سادات از احوال همدیگر مطلع شده و در راستای حل مشکلات پیش روی اهالی نیازمند قدم بردارند. برگزاری مراسم «گلریزان» به نفع نیازمندان محلی از سوی سادات محلی در گود زورخانه‌های قدیمی یکی از کارهای زیبایی بود که در تهران برگزار می‌شد.

آداب و رسومی که این روزها کمی در سایه تغییر شکل و شمایل ساختمان‌ها و فرهنگ اجتماعی جدید غالب بر محله، کمی کمرنگ شده است اما فراموش نشده و می‌توان در برخی از کوچه‌پسکوچه‌های تهران شاهد آن بود. موضوعی که باید امروز در آستانه فرا رسیدن عید سعید غدیرخم از سوی ائمه جماعات محله به مردم گوشزد شود و چه خوب است با دعوت از اهالی محله و سادات محلی، بستر برگزاری مراسم عید دیدنی سادات در روز عید غدیر در مساجد با حضور مردم محله برگزار شود. برگزاری مراسم عید غدیر در مساجد محله با حضور سادات و مردم موجب می‌شود تا ضمن‌ ترویج دین و اصل ولایت شاهد تقویت تعاملات اجتماعی مناسب در سایه اجرای این مراسم مذهبی باشیم.

کد خبر 451564

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha