در سال‌های اخیر طرح‌ها و برنامه‌های بسیاری برای نوسازی، احیا و بازگرداندن محله «عودلاجان» به گذشته پرشکوهش تدوین شده که بسیاری از این طرح‌ها به سرانجام نرسیده است.

عبدالرضا گلپایگانی، معاون و رئیس کمیته شهرسازی و معماری شهردار تهران

محله عودلاجان و «بازار» تهران، پنجره‌هایی هستند که ما را به ارزش‌های تاریخی‌مان متصل می‌کنند. برای نوسازی و احیای محله‌های قدیمی از جمله عودلاجان، ضروری است سیاست‌ها، برنامه‌ها و تصمیم‌ها از ثبات لازم برخوردار باشند و در عین حال از شتابزدگی و تعجیل در مواجهه کلی با موضوع نوسازی اجتناب کرد. ضروری است رویکردها به‌شکل جامع و کامل باشد و مسائل اجتماعی و اقتصادی با هم مدنظر قرار بگیرند. چراکه پرداختن تنها به مسائل کالبدی بدون توجه به ابعاد اجتماعی و اقتصادی، درمان درد نه تنها محله عودلاجان بلکه سایر محله‌های تاریخی هم نخواهد بود. متخصصان باید پای کار بیایند و برای اجرای بهتر عملیات احیای دوباره عودلاجان با مدیران همفکری کنند. درباره جایگاه محله عودلاجان ۲ دیدگاه می‌تواند وجود داشته باشد که نیازمند بررسی و تفکر است. دیدگاه اول این است که آنچه در ادبیات برنامه‌ریزی و نظریه‌های شهری به‌عنوان «اعیان‌سازی» شناخته شده که با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود، هویت جدیدی به آن داد. دیدگاه دوم این است که آینده این محله با گذشته گره بخورد و اجازه دهیم که گذر زمان، شرایط تغییر و احیا را ایجاد کند. به‌طور کلی طرح‌های احیا و رونق‌بخشی به عودلاجان زمانی موفق است که تصمیم‌ها ثبات داشته باشند و متولیان از شتابزدگی خودداری کنند و سیاست‌ها و برنامه‌ها را اصولی و درست پیش ببرند.  

کد خبر 450834

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کوچه پس کوچه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

دیدگاه خوانندگان

اخبار بازار و کسب و کار

خواندنی‌ها