یکشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۶:۵۴
۰ نفر

همشهری امارات: وقتی از هیاهو و تنش‌های زندگی روزمره فرار می‌کنید و به دنبال یک لحظه خواب به رختخواب پناه می‌برید، اتاق خواب شما باید آرام‌ترین، و راحت‌ترین مکان خانه باشد.

اما فقط قرار گرفت در جایی که بیشترین آرامش را دارد، باعث نمی‌شود که استرس‌ها و فشارها دست از سرتان بر دارند و بی‌خوابی را به جانتان نیندازند.

بی‌خوابی مشکلی است که خیلی از افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند وتهدیدی جدی برای سلامت جسمی و روحی به حساب می‌آید. اما زیاد نگران نباشید می‌توانید با چند تغییر کوچک در اتاق خواب و عادتهای خود برای خوابیدن، تا حدود زیادی این مشکل را حل کنید.

1. اگر در اتاق خواب خود تلویزیون قرار داده‌اید و عادت دارید در رختخواب به تماشای برنامه‌های آن بنشینید، بهتر است از این به بعد ترک عادت کنید. اینکار مانع از آن می‌شود که خواب خوب و راحتی داشته باشید. دستگاه تلویزیون را به اتاق نشیمن یا به یکی دیگر از اتاق‌های خانه انتقال دهید.

2. همین طور اگر میز کامپیوتر خود را در اتاق خواب قرار داده‌اید، باز هم به شما توصیه می‌کنیم که آن را به اتاقی دیگر و یا به اتاق نشیمن انتقال دهید. استرس و نگرانی‌های کاری شما نباید به حیطه اتاق خواب‌تان وارد شود. این اتاق باید محل آرامش و استراحت شما باشد.

3. بر اساس اصول رنگ شناسی، رنگ‌های مختلف اثرات متفاوتی بر افراد دارند. رنگهای سرد که در سمت چپ چرخه ی رنگ‌ها گرفته‌اند، باعث ایجاد حس آرامش می‌شوند و انتخاب یکی از آنها برای اتاق خواب انتخاب بجا و مناسبی خواهد بود. فراموش نکنید برای داشتن یک خواب راحت هیچ وقت در اتاق خواب از رنگ‌های روشن و گرم که میهج و محرک احساسات هستند استفاده نکنید.

4. اگر خوابتان سبک است و با کوچک‌ترین صدایی بیدار می‌شوید، بهتر است دورترین اتاق خانه را نسبت به اتاق نشیمن انتخاب کنید تا سر و صدای تلویزیون و دیگر وسایل صوتی شما را اذیت نکند.

5. برای جلوگیری از تابش نور خورشید به داخل اتاق خواب از پرده‌های ضخیم استفاده کنید. برای افراد حساس حتی نفوذ یک باریکه ی نور هم کافیست تا بدخواب شوند. بخصوص برای کسانی که به اقتضای شرایط شغلی خود مجبور هستند شبها بیدار باشند و روزها بخوابند، تاریک کردن اتاق از اهمیت ویژهای برخوردار است.

6. بر عکس توصیه قبلی اگر شما از آن دسته افرادی هستید که در تاریکی نمی‌توانید به راحتی بخوابید، بهتر است از چراغ خواب استفاده کنید.

7. قبل از خواب در و پنجره‌ها را کنترل کنید تا کاملاً سفت و محکم باشند و صدای باز شدن احتمالی آنها در نیمه شب شما را خواب زده نکند. همچنین حتماً نسبت به روغن کاری درهایی که هنگام باز و بسته شدن جیر جیر می‌کنند اقدام نمایید.

8. هوای اتاق خواب باید از شرایط ایده‌آلی برخوردار باشد. اگر هوای اتاق سنگین باشد یا بیش از حد خشک باشد، این موضوع بر کیفیت خواب شما تاثیرگذار خواهد بود و باعث از خواب پریدن‌تان می‌شود. پس برای بهبود هوای اتاق از دستگاه‌های تهویه مطبوع یا مرطوب کننده هوا استفاده کنید.

9. قبل از خواب همه وسایل اتاق را سر جایش قرار دهید، حتی به شما توصیه می‌کنیم داخل کمد لباس و دیگر کمدهای اتاق خود را کاملاً مرتب نمایید. تعجب نکنید، بین مرتب بودن اتاقی که در آن می‌خوابید و راحت خوابیدن رابطه تنگاتنگی وجود دارد. یک اتاق بهم ریخته و نامرتب خاطر شما را آشفته می‌کند و یک ذهن آشفته نتیجه‌ای جز بد خوابی یا بی‌خوابی به دنبال نخواهد داشت.

یادتان باشد وقتی که در رختخواب هستید نباید چشمتان به دنبال وسایلی که در همه جای اتاق پراکنده شده‌اند بچرخد. پس برای اینکه خوب بخوابید باید از اینکه همه چیز سرجای خودش قرار گرفته مطمئن باشید.

کد خبر 45124

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز