جمعه ۳ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۹:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران ژاپنی می‌گویند خوردن مرتب ماست و سایر محصولات غذایی حاوی اسید لاکتیک ممکن است برای بهداشت دهان شما مفید باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز دکتر یاشیرو شیمازاکی و همکارانش در بررسی خود نشان دادند که خوردن ماست و نوشیدنی‌های حاوی اسید لاکتیک به طور قابل‌ توجهی با سلامت بهتر بافت‌های اطراف‌دندانی همراه است. اما شیمازاکی می‌گوید: "شیر و پنیر چنین خاصیتی ندارند."

بیماری‌ بافت‌های اطراف دندانی (پریودنتال) یک عارضه باکتریایی مزمن است که با عقب‌روی لثه‌ها و از دست دادن دندان‌ها در افراد بزرگسال همراه است.

شیمازاکی از دانشگاه فوکواوکای ژاپن و همکارانش در شماره اخیر نشریه پریودنتولوژی می‌نویسند به جز مسواک زدن و نخ‌دندان کشیدن مرتب، شیوه‌های موثر برای مقابله با این بیماری‌ محدود هستند.

این پژوهشگران می‌نویسند بررسی‌های قبلی نشان داده‌ بودند که بیماری پریودنتال در میان افرادی که مقادیر زیادی لبنیات می‌خورند، کمتر بروز می‌کند، اما معلوم نبود که کدام یک از مواد لبنی بیشترین سودمندی را از این لحاظ دارند.

گروه شیمازاکی شدت بیماری پریودنتال را در 492 مرد و زن 40 تا 79 ساله و میران مصرف شیر،پنیر، و لبنیات حاوی اسیدلاکتیک مانند ماست مورد ارزیابی قرار دادند.

آنها دریافتند که افراد مبتلا به شکل عمومی (پیشرفته‌تر) بیماری پریودنتال مصرف کمتر غذاهای حاوی اسیدلاکتیک نسبت افراد دارای بیماری موضعی (کمتر پیشرفته) داشتند.

در مقایسه با افرادی که غذاهای حاوی اسیدلاکتیک نمی‌خوردند، افرادی که در روز 55 گرم یا بیشتر ماست و نوشیدنی‌های حاوی اسید لاکتیک می‌خوردند، به طور قابل‌‌توجهی شاخص‌های کمتری از بیماری پریودنتال شدید داشتند.

شیمازاکی در این باره گفت: "اثر مفید این فراورده‌ها بر روی بیماری پریودنتال ممکن است ناشی از اثر پروبیوتیکی باکتری‌های لاکتوباسیل باشد که در این مواد غذایی حاوی اسید لاکتیک وجود دارند.

پروبیوتیک‌ها جانداران میکروسکوپی مانند باکتری‌ لاکتوباسیلوس هستند که در مواد غذایی مانند ماست وجود دارند و برای سلامتی فرد مفید هستند.

کد خبر 44961

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز