یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۷
۰ نفر

جلال ملکی- سخنگوی سازمان آتش نشانی: افزایش ایستگاه‌های آتش‌نشانی، به کارگیری تعداد زیادی نیروهای آتش‌نشان و افزایش تجهیزات و امکانات آتش‌نشانی از راه‌های تأمین ایمنی شهرها برای حفظ سلامت شهروندان در مقابله با حوادث غیرمترقبه است.

ملکی

این موارد که از راهکارهای تأمین ایمنی در کلانشهرها به شمار می‌آید، با توجه به هزینه زیادشان، مقرون به صرفه نیست و نمی‌توان ادعا کرد با اجرای این راهکارها می‌توان ایمنی شهرها را تأمین کرد.
راهکار مناسب که در بسیاری از کشورهای دنیا پیگیری و انجام می‌شود، فراهم کردن زمینه مشارکت شهروندان برای تأمین ایمنی شهرهاست؛ روشی که شهروندان با آموزش‌های مناسب می‌آموزند که هنگام بروز حوادثی مانند زلزله، سیل، آتش‌سوزی و... چه واکنشی از خود نشان دهند.
طرح ۹۹۹ به همین منظور در سازمان آتش‌نشانی در حال اجراست و آتش‌نشانان پس از درخواست هیئت‌مدیره یا ساکنان، در برج‌ها و ساختمان مسکونی حضور می‌یابند و به ساکنان آموزش‌های لازم را با هدف خودایمنی در برابر حوادث ارائه می‌دهند. در مرحله اول، جامعه مخاطب این طرح، ساکنان برج‌های بلندمرتبه با کاربری‌های مختلف است و در مراحل بعدی این طرح آموزشی در سایر ساختمان‌ها اجرا می‌شود.
سازمان آتش‌نشانی طرح آموزش ۹۹۹ را رایگان در برج‌ها و مجتمع‌های مسکونی برگزار می‌کند. ساعت و روز برگزاری هم بنا به درخواست هیئت‌مدیره یا ساکنان تنظیم می‌شود. برای جذب مخاطب و تشویق ساکنان به حضور، برنامه‌های جانبی شامل مسابقه برای کودکان، اجرای موسیقی شاد و پذیرایی از حاضران را تدارک می‌بینیم اما متأسفانه از برجی ۳۰ طبقه تنها عده معدودی شرکت می‌کنند. تصور هیئت‌مدیره برخی برج‌ها این است که کارشناسان آتش‌نشانی قصد بازرسی دارند و بنا دارند ایمنی ساختمان را بررسی کنند در حالی‌که هدف از حضور آتش‌نشان‌ها و اجرای طرح ۹۹۹ آموزش خود ایمنی به ساکنان است.
این طرح اکنون در ۲۰۰ ساختمان بلندمرتبه اجرا شده است و ۱۵ هزار شهروند آموزش دیده‌اند. ۸ شهرک نظامی و ۹۵ ساختمان مسکونی محل حضور آتش‌نشان‌ها برای ارائه آموزش‌های لازم به ساکنان بوده است.
ما به‌عنوان آتش‌نشان موظف به آموزش شهروندان هستیم. از شهروندان هم انتظار داریم که برای ایمنی خودشان در این آموزش‌ها شرکت کنند. باید به سمتی برویم که فرهنگ خود ایمنی را باور کنیم در این صورت آمار حوادث کاهش می‌یابد و نیاز به افزایش ایستگاه‌های آتش‌نشانی نیست و در نتیجه می‌توان هزینه راه‌اندازی ایستگاه را برای ایجاد طرح‌های شهری هزینه کرد.

کد خبر 449393

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha