پنجشنبه ۲ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۴:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد ماهواره جاسوسی این کشور که چهارشنبه با یک موشک هدف قرار گرفت، به قطعاتی در اندازه یک توپ فوتبال تبدیل شده است.

خبرگزاری آلمان از واشنگتن گزارش داد، این ماهواره جاسوسی‌ از کنترل خارج شده بود و این تهدید وجود داشت که این ماهواره حامل مواد سمی به زمین برخورد کند.

آنگونه که پنتاگون اعلام کرده است، اولین راکتی که به سوی این ماهواره از کشتی جنگی در شمال اقیانوس آرام شلیک شد، آن را هدف قرار داد.

مشخص نیست که آیا در این عملیات مخازن این ماهواره نیز نابود شده‌اند یا خیر. این امر ظرف 24 ساعت آینده اعلام می‌شود.

نظامیان آمریکایی برای پرتاب موشکی که بتواند در مسیر حرکت این ماهواره آن را هدف قرار دهد، تنها 10 ثانیه فرصت داشتند.

این ماهواره که USA 193 نام داشت و در اواخر سال 2006 به فضا پرتاب شده بود، اندکی پس از پرتاب اشکال پیدا کرد و فعالیت آن متوقف شد.

مسوولان آمریکایی ماه گذشته ادعا کردند کنترل این ماهواره را از دست داده‌اند و با این توجیه که سوخت این ماهواره در بازگشت به زمین مخاطره آمیز خواهد بود، تلاش کردند آن را در فضا منهدم کنند.

این در حالی است که مقام های روسیه این عملیات را تنها پوششی برای آزمایش یک فن‌آوری ضد ماهواره‌ای می‌دانند که هماهنگ با برنامه دفاع موشکی آمریکا اجرا شد.

آنها می گویند در فضاپیماهای کشورهای دیگری در گذشته به زمین افتاده‌اند که برخی از آنها مخازن سوخت سمی داشته اند، اما تاکنون با هیچ موردی به این اندازه با حساسیت برخورد نشده است.

چین هم سال گذشته یک موشک ضد ماهواره را آزمایش کرد، اما آمریکا مدعی است این عملیات در واکنش به اقدام چین انجام نشده است.

مقام های آمریکایی همچنین ادعای تلاش برای منهدم کردن قطعات سری این ماهواره را انکار کردند.

این ماهواره، که برخی تحلیلگران معتقدند یک ماهواره تجسسی از طریق ثبت تصاویر راداری بود، در زمان شلیک موشک از ارتفاع 210 کیلومتری اقیانوس آرام عبور می کرد. پیشتر، ارتش آمریکا اعلام کرده بود که از یک موشک SM-3 استفاده خواهد کرد. با این حال هنوز مشخص نیست که این عملیات تا چه اندازه موفق بوده است.

این موشک می‌بایست تانکر سوخت ماهواره را که اندازه‌ای معادل یک اتوبوس دارد، سوراخ می‌کرد که انتظار می‌رفت در صورت سقوط ماهواره به داخل جو زمین در اثر حرارت نابود نشود. در این تانکر بیش از 450 کیلوگرم ماده سمی هیدرازین (hydrazine) وجود داشت و پنتاگون اعلام کرده است ظرف 24 ساعت تایید اینکه آیا تانکر سوخت هدف قرار گرفته یا نه به دست خواهد آمد.

مقام های آمریکایی می‌گویند با از کار افتادن سیستم حرارتی ماهواره، سوخت از سرما منجمد می‌شد و حرارت ناشی از ورود مجدد به جو زمین هم نمی‌توانست آن را از بین ببرد. مقام‌های مسئول هشدار داده بودند که اگر این تانکر به سطح زمین می رسید، نشت گاز سمی ناحیه گسترده‌ای را آلوده می‌کرد و باعث مرگ یا آسیب‌های شدید بر روی انسان‌ها می‌شد.

هزینه 60 میلیون دلاری
این نخستین عملیات از این نوع است و باید برای انجام دادن تغییرات زیادی در سامانه‌های پرتاب موشک آمریکا انجام می شد. بر اساس گزارش فاکس‌نیوز، اجرای عملیات پیچیده انهدام این ماهواره  بین 30 تا 60 میلیون دلار هزینه دارد. هزینه ساخت هریک از موشک‌هایی که برای منهدم کردن چنین ماهواره‌هایی از آن استفاده شود، حدود 10 میلیون دلار است.

ابراز نگرانی چین
این در حالی بود که چین در خصوص آثار زیانبار اقدام آمریکا در منهدم کردن این ماهواره جاسوسی در فضا ابراز نگرانی کرد.

بنا به گزارش بی بی سی، چین اعلام کرد، به دقت این تحولات بویژه آثار زیانبار اقدام تازه آمریکا را در فضا زیر نظر دارد. سخنگوی وزارت خارجه چین هم چنین از آمریکا خواسته است اطلاعات بیشتری از این عملیات خود در اختیار جامعه بین‌المللی قرار دهد.
وی چند روز پیش در اظهاراتی شدیداللحن نگرانی پکن را از برنامه آمریکا برای منهدم کردن ماهواره جاسوسی ابراز داشت.

مطبوعات چین نیز آمریکا را کشوری دورو خواندند، زیرا واشنگتن سال قبل همین اقدام چین را در فضا نکوهش کرده بود.

کد خبر 44892

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز