پنجشنبه ۲ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۴:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: مقامات نظامی آمریکا اعلام کردند موشک شلیک شده به سوی ماهواره این کشور به هدف خورده است

به گزارش بی‌بی‌سی دریادار جیمز کت رایت در این باره گفت: ما بسیار مطمئنیم که ماهواره را مورد اصابت قرار داده‌ایم. همچنین قویا اطمینان داریم که تانک سوخت آن را نابود کرده‌ایم.

دلیل ادعای کارشناسان نظامی آمریکا برای هدف قرار گرفتن تانک سوخت ماهواره جاسوسی آمریکا مشاهده ابر دود در اطراف ماهواره و خط سیر گلوگه آتشین است. کارشناسان معتقدند ابر دود ناشی از سوخته شدن سوخت سمی این ماهواره با نام هیدازین است. آنها همچنین معتقدند که گلوله آتش مشاهده شده تانک سوخت این ماهواره است. با این حال 24 تا 48 ساعت طول می‌کشد که موفقت آمیز بودن نابودی کامل این ماهواه تایید شود.

در عین حال مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند بقایای ماهواره نابود شده که به سمت زمین در حال حرکت هستند بسیار کوچک‌تر از آن هستند که بخواهند هنگام فرود در زمین مشکل‌ساز شوند. محدوده فرود این بقایا بسیار وسیع است. برنامه انهدام این ماهواره به این خاطر به روز پنج‌شنبه 21 فوریه (2 اسفند) موکول شده که مقامات آمریکایی منتظر بودند تا شاتل آتلانتیس که برای ماموریتی دو هفته‌ای به ایستگاه بین‌المللی فضایی رفته است به زمین بازگردد.[آتلانتیس به زمین نشست]

تنش‌های فضایی
تصمیم مقامات آمریکایی برای نابودی این ماهوراه پس از آن گرفته شد که کارشناسان فضایی آمریکایی اعلام کردند این ماهواره خارج از کنترل به زودی به زمین فرود خواهد آمد.

خطر برخورد ماهواره جاسوسی آمریکا با کره زمین

معمولا ماهواره‌هایی که عمر مفیدشان تمام می‌شوند در فضا رها می‌شوند و تعدادی از آنها به زمین فرود می‌آیند. اما مشکل این ماهواره جاسوسی این آمریکا این بود که بلافاصله پس از پرتاب ارتباط خود را زمین را از دست داد و نیروی محرک آن از کار افتاد. این موضوع باعث شد که سوخت بسیار سمی آن بلااستفاده بماند. مقامات آمریکایی هم با استناد به این موضوع که این سوخت که از نوع هیدرازین است و در صورت تماس با انسان‌ها می‌تواند جان آن‌ها را به خطر بیندازد دستور انهدام آن را صادر کردند.[دستور انهدام ماهواره جاسوسی صادر شد]

البته این توجیه از سوی برخی از کشورهای دیگر پوششی برای مقاصد اصلی آمریکا از انهدام ماهواره اعلام شد. در اولین اظهار نظرها وزارت دفاع روسیه آمریکا را متهم کرد که با پوشش از بین بردن سوخت ماهواره می‌خواهد نسل جدیدی از تسلیحات ضد موشک خود را آزمایش کند.[در همین رابطه]

برخی دیگر از کارشناسان هم اعلام کردند آمریکا از ترس این‌که اطلاعات طبقه‌بندی شده این ماهواره پس از آن که به زمین فرود آمد به دست دیگر کشورها بیفتد برنامه نابودی آن را عملی کردند.

در این زمینه آمریکا تنها دلیل انجام برنامه انهدام موشک را نابودی تانک سوخت ماهواره اعلام کرده است. تنها موردی که آمریکا به آن واکنش نشان داده است موضوع نشان دادن واکنش به برنامه‌ مشابهی است که چین سال گذشته انجام داد.[بیشتر] آمریکا اعلام کرده است این برنامه به هیچ عنوان واکنشی به آزمایش فضایی سال گذشته چین نیست که در آن یک ماهواره چینی با شلیک موشک از زمین در فضا نابود شد.

کد خبر 44894

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز