مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۴
۰ نفر

ایالات متحده، روسیه و چین به عنوان سه رقیب در مسابقه‌ی پیشرو بودن در فضا در حال آزمایش سیستم‌های نظارتی و آسیب‌پذیری‌ها در مدار زمین هستند و به نظر می‌رسد جنگ و اختلافاتشان از زمین فراتر رفته و به فضا کشیده شده است.

ماهواره

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از آی‌ای، فضا ممکن است بزرگ باشد، اما احتمالاً برای این سه کشور رقیب به اندازه کافی بزرگ نیست.

چین تاکنون توانایی‌های خود را در مانور و ردیابی ماهواره‌ها با مهارت و دقت بالا ثابت کرده است و این به ارتش این کشور امکان می‌دهد رصد کند چه زمانی یک ماهواره آمریکایی به یک ماهواره چینی نزدیک می‌شود و ماهواره خود را در عرض ۲۴ ساعت از ماهواره آمریکایی دور کند. این را یک ویدیو از شرکت COMSPOC نشان می‌دهد که به تازگی این سناریو را به تصویر کشیده است. این شرکت، ردیابی فضایی و سایر اطلاعات مربوطه را برای مقامات خصوصی و عمومی فراهم می‌کند.

این مسئله نشان می‌دهد که تاکتیک‌های جنگی بین این سه ابرقدرت از روی زمین فراتر رفته و به فضا کشیده شده است و این کشورها در حال بررسی تاکتیک‌های جنگی خود در مدار زمین هستند.

یک حادثه در ژوئیه ۲۰۲۱ رخ داد که طی آن یک ماهواره جاسوسی فضایی به نام "USA ۲۷۱" به طور مخفیانه توسط نیروی هوایی آمریکا ساخته و به کار گرفته شده بود شروع به نزدیک شدن به یکی از ماهواره‌های چین به نام "SJ-۲۰" کرد. این ماهواره یکی از پیشرفته‌ترین و سنگین‌ترین ماهواره‌های جمهوری خلق چین است.

ماهواره "USA ۲۷۱" که بخشی از برنامه "آگاهی موقعیت فضایی ژئوسنکرون"(GSAPP) آمریکا است، با حرکت در یک مسیر مداری موازی بر ماهواره "SJ-۲۰" چین سایه انداخت. اما مقامات چینی توانستند ماهواره آمریکایی را ببینند و متعاقباً به ماهواره خود دستور دادند که از آن نقطه دور شود.

زورآزمایی چین و آمریکا در فضا با آزمایش موشک هایپرسونیک جدید

این نوع مسائل به ندرت در فضا دیده می‌شود، اما گویا قرار است از این پس بیشتر شاهد چنین نبردهایی باشیم و احتمالاً در سال‌های آینده به یک قاعده تبدیل خواهد شد.

اما این موضوع، یک زمینه‌ی کاملاً جدید از تحقیقات را به روی ما باز می‌کند که شامل هر زمینه‌ی علمی مرتبط با سفرهای فضایی است. می‌توان آن را "تاکتیک‌های جنگ فضایی" نامید و شرکت‌هایی مانند "COMSPOC" که ردیابی فضایی را برای مقامات خصوصی و دولتی و دولت‌ها فراهم می‌کنند، بخشی از معادله خواهند بود.

البته ارتش ایالات متحده قبلاً نیز اشیاء را در فضا ردیابی می‌کرده است، اما این داده‌ها به شدت محدود به آنهایی است که عاری از تهدیدات امنیت ملی تلقی می‌شوند. بدیهی است که این نظارت بر روی ماهواره‌های جاسوسی است، اما به نظر می‌رسد این جنگ در حال گسترش به سمت انواع ماهواره‌ها است و دیگر فقط به ماهواره‌های جاسوسی محدود نمی‌شود.

"جیم کوپر" رئیس بخش آگاهی موقعیت فضایی در شرکت "COMSPOC" می‌گوید: آنها شروع به انجام مانورهای کالیبراسیون می‌کنند که مانورهای بسیار بسیار کوچکی هستند، بنابراین انجام این کار سخت است. این کار نیازمند داشتن سیستم مناسبی است که بتواند این مانورهای کوچک را در زمانی که یک ماهواره به شما نزدیک می‌شود یا شما به یک ماهواره نزدیک می‌شوید، پردازش کند و تشخیص دهد.

یکی دیگر از موارد عجیب تاکتیک فضایی مربوط به فضاپیمای متفاوتی از چین بود، زمانی که در سال ۲۰۱۸ ماهواره‌ای را که ایالات متحده فکر می‌کند ممکن است یک ماهواره ضدفضایی به نام "TJS ۳" باشد، به فضا پرتاب کرد و آن را در مدار مستقر کرد. داده‌های "COMSPOC" در مورد "TJS ۳" آن را با فرض مدار ژئوسنکرون(GEO) ثبت کردند، اما مشاهده شد که مرحله فوقانی موشک در آن مدار قرار گرفت و ماهواره در مداری موازی و بالاتر قرار گرفت.

"کوپر" در مورد این رویداد که در ماه مه ۲۰۱۹ اتفاق افتاد، می‌گوید: ناگهان می‌بینید که هر دو آن جا هستند، برای تغییر مدارشان مانور دادند و دقیقاً در یک زمان و به یک روش این کار را انجام دادند. بنابراین آن مانورها اساساً پشت سر هم و همزمان انجام شده‌اند و می‌توانید ببینید که مرحله فوقانی موشک اکنون در جایی پرواز می‌کند که ماهواره "TJS ۳" قبلاً قرار داشت.

در نهایت اینکه به نظر می‌رسد چین، روسیه و ایالات متحده به طور همزمان در حال آزمایش استفاده از فضا به عنوان وسیله‌ای برای برون سپاری اختلافات زمینی خود هستند.

کد خبر 634968
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha