پکن با اعزام فضانورد به ایستگاه فضایی خود و آزمایش یک موشک هایپرسونیک جدید آمریکا را در عرصه‌های جدیدی به چالش کشیده است.

فضاپيما

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه همشهری، چین در روز جمعه، چند فضانورد جدید به ایستگاه فضایی تیانگونگ که دور زمین می‌چرخد فرستاد و پیشرفت فضایی خود را برای دومین‌بار در چند ماه اخیر به رخ کشید.

به گزارش نیویورک تایمز، این ماموریت که با پرتاب موشک از پایگاه فضایی چین در صحرای گوبی شروع شد، دومین ماموریت فضایی سرنشین‌دار چین در ماه‌های اخیر به شمار می‌رود. یک‌ ماه قبل از این پرتاب، ۳ فضانورد چینی ماموریت ۳ ماهه خود در ایستگاه فضایی این کشور را به پایان رساندند.

این ماموریت فضایی که با بازتاب رسانه‌ای زیادی در چین همراه بود، ۲‌ ماه بعد از یک ماموریت پنهانی دیگر انجام می‌شود که به‌گفته فایننشال تایمز، آمریکایی‌ها را هم شگفت‌زده کرده است. این روزنامه گزارش داد که چین در ‌ماه آگوست، یک قابلیت فضایی خود را با استفاده از یک موشک هایپرسونیک آزمایش کرده است. توانایی چین در استفاده از موشک هایپرسونیک در این آزمایش فضایی، چنان خیره‌کننده بوده که فایننشال تایمز به نقل از ۳ منبع گفته است آمریکایی‌ها از پیشرفت چینی‌ها در زمینه موشک‌های هایپرسونیک شگفت‌زده شده‌اند.

ماموریت فضایی جدید چین هم که بدون لاپوشانی انجام شد، نشانه‌ای از پیشرفت‌های جدی فضایی پکن است؛ در این ماموریت قرار است ۳ فضانورد ۶‌ ماه در ایستگاه تیانگونگ - به‌معنای قصر بهشتی - بمانند. لین شیکیانگ، معاون آژانس ماموریت‌های فضایی سرنشین‌دار چین گفته است که از این به بعد، ‌مأموریت‌های فضانوردان در ایستگاه فضایی این کشور، ۶ ماهه خواهد بود.

مأموریت اخیر، بخشی از جاه‌طلبی‌های اخیر چین است که زنگ خطر را برای آمریکا به صدا درآورده است؛ آنها علاوه بر استقرار فضانورد در فضا، نمونه‌ای از خاک ‌ ماه را به زمین آورده‌اند و یک مریخ‌نورد را هم روی این سیاره نشانده‌اند.

ساخت‌وساز ایستگاه فضایی تیانگونگ طبق برنامه، سال آینده به پایان می‌رسد. همین حالا این سازه، به‌عنوان رقیب ایستگاه بین‌المللی فضایی که بیش از ۲۰ سال است فعالیت می‌کند جاافتاده؛ با این حال تردیدهای زیادی درباره آینده آن وجود دارد. این ایستگاه، دستاورد بزرگی در جاه‌طلبی‌های بزرگ فضایی چین است؛ کشوری که شی جین‌پینگ، رهبر آن گفته است باید به یکی از قدرت‌های فضایی برتر دنیا تبدیل شود.

رقابت فضایی در دوران مدرن

دهه‌ها بعد از اوج رقابت شوروی و آمریکا، رقابت فضایی، با بازیگران جدید دوباره جان گرفته و این بار، چین هم در کنار شرکت‌های خصوصی به زمین بازی اضافه شده است.

درحالی‌که شرکت‌های خصوصی بیشتر به‌دنبال رواج گردشگری فضایی و کسب درآمد هستند، چین، روسیه و آمریکا نگاهی نظامی به فضا دارند و دستاوردهای طرف‌های مقابل را تهدیدی جدی علیه خود می‌دانند؛ آمریکا با همین نگاه نیروی فضایی را در سال ۲۰۱۹ در ساختار ارتش خود تعریف کرده است. تلاش برای مهار بلندپروازی‌های چین البته سال‌ها زودتر شروع شده بود؛ به گزارش گاردین، کنگره در سال ۲۰۱۱ همکاری دانشمندان فضایی آمریکا با چین را از ترس جاسوسی علمی چینی‌ها ممنوع کرد. با همین دیدگاه، فضانوردان چینی از بازدید از ایستگاه فضایی بین‌المللی منع شده‌اند. حیات ایستگاه فضایی بین‌المللی هم زیر سایه رقابت چین و آمریکا قرار گرفته است؛ ماموریت این ایستگاه که با مشارکت روسیه و دیگر کشورها ساخته شده، در سال ۲۰۲۴ به پایان می‌رسد اما آمریکا نمی‌خواهد فضا را به تنهایی در اختیار چین قرار بدهد و به همین دلیل پیشنهاد داده که ماموریت این ایستگاه برای چند سال دیگر تمدید شود تا حضور خود و کشورهای هم‌پیمانش را در فضا به‌عنوان ناظران فعالیت‌های چین تضمین کند.

آمریکا البته به جز حضور مستمر در مدار زمین، در جاهای دیگر در فضا هم نگرانی دارد؛ چین به‌شدت در فعالیت‌هایش روی‌ ماه و مریخ موفق بوده و حتی گاهی از آمریکا هم پیشی گرفته است. چینی‌ها در سال۲۰۱۹، برای نخستین‌بار کاوشگری را به نیمه تاریک‌ ماه فرستادند. این دومین ماه‌نورد آنها بود. قرار بود این ماه‌نورد تنها ۳ ماه به فعالیت بپردازد اما همچنان در حال فعالیت است و همین ۲هفته پیش، هزارمین روز فعالیت خود در ماه را جشن گرفت.
آنها در زمستان سال پیش، سومین ماموریت خود در ‌ماه را هم با موفقیت انجام دادند و چند نمونه خاک و سنگ را از ماه به زمین آوردند. ماموریت بعدی آنها در ماه، برای سال ۲۰۲۷ برنامه‌ریزی شده است. چین می‌خواهد در دهه۲۰۳۰ میلادی، به‌عنوان دومین کشور دنیا بعد از آمریکا، فضانورد به ‌ماه بفرستد.

در مریخ هم آمریکا صدای پای چین را پشت‌سر خود می‌شنود. آنها بعد از آمریکا، دومین کشور دنیا هستند که در ماموریتی بسیار پیچیده و پیشرفته، مریخ‌نورد به سطح این سیاره ارسال کرده‌اند. نخستین کشوری که مریخ‌نوردش را در سطح سیاره فرود آورد، شوروی در سال ۱۹۷۱ بود اما کاوشگر آنها بلافاصله بعد از تماس با سطح مریخ، احتمالا به‌خاطر طوفان شن، ‌از کار افتاد و هرگز با زمین ارتباط برقرار نکرد.

ماموریت مریخ‌نورد چین در زمستان گذشته با موفقیتی مثال‌زدنی به سرانجام رسید. آنها در سال ۲۰۱۱ هم ماموریت مشابهی را شروع کردند اما موشک روسی که کاوشگر چینی با آن پرتاب شد بعد از بازگشت دوباره به زمین سرنگون شد.

۴ روز بعد از آن که مریخ‌نورد چین با موفقیت فرود آمد، آژانس فضایی چین عکسی را از سطح مریخ منتشر کرد و گفت که ماموریت طبق برنامه پیش می‌رود. این کاوشگر جغرافیا و توپولوژی و اتمسفر سیاره را بررسی می‌کند. یک ماموریت ویژه آن، بررسی پراکنش یخ در بخش مشخصی از سیاره است که می‌تواند به سفر انسان به مریخ در آینده کمک کند.

چین می‌خواهد سال ۲۰۲۸ یک مریخ‌نورد دیگر اعزام کند و هدف بعدی‌اش این است که از مریخ نمونه‌ای به زمین بیاورد. ناسا و آژانس فضایی اروپا هم ماموریت مشابهی دارند و طبق برنامه می‌خواهند تا سال ۲۰۳۱ از مریخ نمونه‌ای بیاورند. چین امیدوار است نمونه‌ها را  درهمین دهه به زمین بیاورد که این مسئله یک رقابت بین دو طرف ایجاد کرده است. برنامه بعدی چین در مریخ،  اعزام فضانورد به این سیاره است.

اما این فقط فضاهای دوردست نیست که آمریکا باید نگران پیشرفت چین در آنها باشد. همین موشکی که خبر آزمایش‌اش به تازگی افشا شده، منبع عظیمی از نگرانی‌ها برای آمریکاست. تا به حال کشورهای روسیه و چین اعلام کرده‌اند که موشک‌های هایپرسونیک را در اختیار نیروهای خود قرار داده‌اند. کره‌شمالی هم در این ‌ماه مدعی شد یک موشک هایپرسونیک را  آزمایش کرده. آمریکا روی چند موشک هایپرسونیک کار می‌کند اما مشخصا در این زمینه، از چین و روسیه عقب است. گفته می‌شود هند و کشورهایی در اروپا هم روی این فناوری کار می‌کنند.

به گزارش فایننشال تایمز، در آزمایش اخیر  چین، یک موشک هایپرسونیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای به مدار زمین فرستاده شد.  قبل از اینکه به سمت هدف خود برود، دور زمین چرخیده است. منابع آمریکایی به فایننشال تایمز گفته‌اند که این موشک با هدف از پیش تعیین شده ۳۲ کیلومتر فاصله داشته با این حال ویژگی‌ها و توانایی‌های پروازی و هدایت‌پذیری آن، غافلگیرکننده بوده است.

موشک‌های هایپرسونیک چندبرابر سرعت صوت حرکت می‌کنند، برخلاف موشک‌های بالستیک نیاز به اوج‌گیری بسیار بالا در فضا ندارند و به خوبی هدایت‌پذیرند. سامانه‌های دفاع موشکی فعلی در جهان، برای مقابله با موشک‌های کلاسیک کروز و بالستیک طراحی شده‌اند و توانایی مقابله با موشک‌های هایپرسونیک را ندارند، به همین‌خاطر کشوری که آنها را در اختیار داشته باشد، عملا با هیچ سد دفاعی مواجه نخواهد بود.

کد خبر 632637

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha