مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۷ آبان ۱۳۸۶ - ۱۶:۵۵
۰ نفر

ترجمه امیررضا نوری‌زاده: شاید هوجیان‌تائو، رهبر حزب کمونیست چین نمی‌توانست زمان بهتری برای اجرای برنامه جدید فضایی این کشور داشته باشد.

حزب کمونیست چین اخیرا او را برای یک دوره 5 ساله دیگر به رهبری برگزید و چین در روز چهارشنبه راکتی را به فضا پرتاب کرد تا اولین کاوشگر مقرر را در مدار قرار دهد. هو شخصا بر مراحل پرتاب این کاوشگر در منطقه ژیاچانگ در جنوب شرقی چین نظارت داشت.

ژاپن در ماه گذشته اولین کشور آسیایی بود که ماهواره‌ای در مدار ماه قرار دادو چین قصد داشت تا ماهواره‌اش به نام چانگ اول را در ماه آوریل به فضا ارسال کند ولی برخی مشکلات فنی مانع ازاین امر شد هر چند که این تاخیر با موفقیت سیاسی آقای هو همراه شد.

ژاگر چین این‌بار هم موفق نمی‌شد آنگاه پس از هند قرار می‌گرفت که قصد دارد سال آینده کاوشگر مشابهی را در مدار ماه قرار دهد. پس از دهه 1970 ماه دوباره مورد توجه دولت‌ها قرار گرفته است و چانگ اول ‌نیز بایستی برای موفق بودن در رقابت با سایر کشورها مانورهای قابل قبولی را در فضا انجام دهد.

چالش اصلی رودرروی این ماهواره، قرار گرفتن در مدار ماه بدون خارج شدن از مسیر پیش‌بینی شده و یا منهدم شدن است. با در نظر گرفتن اینکه  برخی از تلاش‌های شوروی سابق و آمریکا در دهه‌های 1950 و 1960 نتایج فاجعه‌آمیز داشتند.

قدرت‌نمایی چین در فضا

چانگ اول در ماه نوامبر وارد مدار ماه می‌شود و از آن پس نقشه‌برداری سه بعدی و بررسی مواد معدنی سطح ماه را آغاز می‌کند.

اما دولت چین با تغییرات گسترده در رتبه‌های بالای سیاسی دست به خانه تکانی گسترده‌ای زد . این تغییرات 22 اکتبر اعلام شدو 2 تن از اعضای جدید آقای جین پینگ (رهبر حزب در شانگهای) ولی لیانگ (رهبر حزب در منطقه لیائونینگ) رقبای احتمالی آقای هو خواهند بود که در سال 2012 از قدرت کناره‌گیری خواهند کرد.

آقای هو به دلایل این  تغییرات  گسترده اشاره‌ای نکرد هر چند که در میان افراد تغییر یافته نام ژنگ جینگ هونگ معاون قدرتمندش دیده می شود.

اما دولت چین در مورد ارسال چانگ اول به فضا با سیاست بازتری نسبت به تغییرات حکومتی عمل کرد و بخش‌هایی از مراسم ارسال آن به فضا به طور مستقیم از تلویزیون پخش شد چرا که چین خواهان تاکیدبر این مسئله بود که اکنون به یک قدرت مستقل فضایی بدل شده است.

چانگ اول اولین ماموریت فضایی چینی‌ها به ماه به شمار می‌آمد و ماموریت‌های بعدی شامل ارسال یک فضاپیمای بدون سرنشین به سطح ماه و همچنین جمع‌آوری نمونه‌های سطحی از ماه است. اما سوال مهم زمان ارسال یک چینی به ماه است و دانشمندان زمانی بین 2020 تا 2024 را برای این مسئله پیش‌بینی کرده‌اند.

تامایلک گانین مدیر آژانس فضایی آمریکا در ماه سپتامبر گفت به عقیده او چینی‌ها قبل از اینکه آمریکا از ماه باز گردد، به آنجا می‌رسند و سال 2020 را برای فرود برروی ماه انتخاب کرده‌اند.

وی افزود: گرچه آمریکایی‌ها این قضیه را دوست ندارند ولی آنها این کار را انجام خواهند داد. اما چشم‌اندازهای همکاری فضایی چین و آمریکا ضعیف‌تر از گذشته شده چرا که چین در ماه ژانویه آزمایش موفقی برروی موشک‌های ضد ماهواره داشت و آمریکا این قضیه را تهدیدی بر حاکمیت خود بر فضا تلقی کرده است.

از سوی دیگر چین همکاری‌های نزدیکی با روسیه دارد و روسیه در سال 2009 یک ماهواره چینی را به مریخ می‌فرستد. وینسنت ساباتیر از مرکز مطالعات استراتژیک در واشنگتن معتقد است چین نباید آمریکا را به رقابت فضایی فرا بخواند چرا که ناسا حدود 20 سال از برنامه‌های فضایی و تکنولوژی فضایی چین پیش است.

جیائوویکسین از دانشگاه پکن نیز باور دارد که چین تا قبل از سال 2020 نمی‌تواند شخصی را به ماه بفرستد و این فراتر از زمان تعیین شده آمریکا برای بازگشت از ماه است.وی در ادامه می افزاید : ما نمی‌توانیم بگوییم، چون آمریکایی‌ها در دهه 1960 برروی ماه فرود آمدند، ما هم باید این کار را انجام دهیم.

Economist.com
27 اکتبر

کد خبر 35256

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز