چهارشنبه ۱ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۸:۳۱
۰ نفر

سیدمحسن حکیم*: سفر رئیس‌جمهوری ایران به عراق قطعا 12 اسفندماه انجام خواهد شد.

عراق آماده است تا استقبال گرمی از محمود احمدی‌نژاد به‌عنوان اولین رئیس‌جمهوری ایران که پس از انقلاب به عراق سفر می‌کند، به عمل آورد. دولت عراق هم آماده است تا هر امکانی را برای انجام هرچه بهتر این سفر به کار گیرد.

مسلماً سفر احمدی‌نژاد به عراق آغاز فصل جدیدی در روابط دو کشور همسایه خواهد بود و در جهت حراست از منافع ملی این دو کشور دوست و برادر خواهد بود. در این سفر او با همه سران و مسئولان عراقی دیدار خواهد کرد و مسائل مورد علاقه دو طرف محور این مذاکرات خواهد بود.

دولت عراق، دولتی قانونی و دارای حاکمیت مطلق است و برای انجام هر نوع مذاکره و یا انجام هر سفری که در راستای منافع ملی کشور باشد، به‌صورت مستقل تصمیم‌گیری می‌کند.

از سوی دیگر، سفر رئیس‌جمهوری ایران به عراق در شرایطی صورت می‌گیرد که قرار است ظرف 3 تا 4 روز آینده دور چهارم مذاکرات ایران و آمریکا در مورد عراق نیز برگزار شود.

تاکنون به‌دلیل همزمانی تاریخ‌های تعیین‌شده با مراسم عزاداری محرم و سپس آغاز سال نو میلادی، مذاکرات به تعویق افتاده است، اما امیدواریم که این گفت‌وگوها انجام شود، چراکه این مذاکرات تأثیر زیادی بر حل مشکلات عراق داشته است و ادامه آن می‌تواند بر ثبات و امنیت عراق تأثیر بسیار مثبتی داشته باشد.

ایران و عراق همچنین از روز گذشته مذاکرات خود درباره قرارداد مرزی 1975 الجزایر را در تهران آغاز کردند. حاج حمود، معاون حقوقی وزارت امور خارجه عراق با یک تیم کارشناسی به تهران آمده است تا در مورد مهم‌ترین محور این قرارداد یعنی لایروبی اروندرود با مقام‌های ایرانی مذاکره کند.

در حال حاضر بیش از 200 لنج و بعضاً کشتی غرق‌شده در این رودخانه مهم و راهبردی وجود دارند که مشکلات بسیاری را برای کشتیرانی در آن فراهم آورده‌اند و به همین علت، تنها قایق‌ها قادرند به تردد در آن بپردازند؛

درحالی‌که اگر لایروبی صورت گیرد، کشتی‌های بزرگ قادر به تردد در آن خواهند بود و این موضوع می‌تواند تأثیر بسیار مثبتی بر اقتصاد دو کشور و به‌ویژه عراق که تنها از طریق این رودخانه با خلیج‌فارس ارتباط دارد، داشته باشد.

لایروبی اروندرود از جمله امور پیش‌بینی شده در قرارداد 1975 است که باید به‌طور مستمر انجام گیرد.

*مشاور سیاسی
رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق

کد خبر 44877

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز