رییس نیروگاه اتمی بوشهر روز چهارشنبه[29 شهریور] اعلام کرد: این نیروگاه تا سال ‪ ۲۰۰۷‬به بهره‌برداری می‌رسد.

جعفری در حاشیه بازدید شرکت‌کنندگان در اجلاس راپمی از نیروگاه بوشهر در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: تاکنون حدود ‪ ۹۵‬درصد تجهیزات مورد نیاز این نیروگاه در روسیه ساخته شده و به ایران وارد شده‌است و باقی این تجهیزات نیز در دست ساخت است.

جعفری، گفت: روس‌ها طراحی برای ساخت تجهیزات نیروگاه بوشهر را از سال ‪ ۱۹۹۷‬شروع کردند و از سال ‪ ۲۰۰۰‬نیز کار ساخت تجهیزات را آغاز کردند.

وی در ادامه گفت: فرآیند ساخت و انتقال تجهیزات نیروگاه بوشهر از روسیه به ایران ، از سال ‪ ۲۰۰۳‬شروع شده و تا امروز ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه قرارداد روسیه با ایران در خصوص نیروگاه اتمی بوشهر یک قرارداد "کلید در دست" است ، گفت: تعهدات روسیه در خصوص نیروگاه بوشهر می‌بایست تا سال ‪ ۲۰۰۶‬به نتیجه می‌رسید.

جعفری، افزود: ساخت یک نیروگاه به طور متوسط بین پنج تا هفت سال طول می‌کشد.

وی، در خصوص علل تاخیر روس‌ها در اجرای تعهدات خود برای نیروگاه بوشهر گفت: طراحی نیروگاه اتمی بوشهر از قبل، به علت حضور آلمانی‌ها برای تاسیس نیروگاه، یک طراحی آلمانی بود که این طراحی با طراحی روس‌ها تفاوت داشت.

وی در ادامه، اظهارداشت: عدم مطابقت طراحی‌ها و نبود خیلی از نقشه‌ها و مدارک از آلمانی‌ها باعث شد که به حدود دو تا سه سال زمان نیاز داشته باشیم تا طراحی جدید، به روز شود.

وی،اضافه کرد: روس‌ها پس از اینکه اطلاعات را از نیروگاه به دست‌آوردند، پس از مدت حدود دو سال توانستند، نقشه‌های اولیه نیروگاه یادشده را آماده کنند.

رییس نیروگاه اتمی بوشهر بااشاره به وجود برخی از تجهیزات به جا مانده از آلمان‌ها که نصب نشده‌بود،افزود: روس‌ها در ابتدا تصور می‌کردند، می‌توانند این تجهیزات را نصب کنند که در عمل، عکس آن، اتفاق افتاد و پس از آزمایش به این نتیجه رسیدند که تجهیزات یاد شده ، قابل نصب نیستند.

وی، خاطرنشان کرد: روسیه از جمله کشورهای پیشرفته و برتر در مسایل هسته‌ای محسوب می‌شود و تعداد زیادی نیروگاه هسته‌ای دارد.

کد خبر 4483

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز