گروه سیاسی: معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی در مسکو به طرف روسی هشدار داد کار آماده‌سازی نیروگاه بوشهر را جدی بگیرد

و در غیر این صورت آماده باشد که پیمانکاران ایرانی، بخش‌های باقیمانده را در دست گرفته و تکمیل کنند.

غلامرضا آقازاده در مسکو تصریح کرد هرچند طرف روسی گفته تا یک سال دیگر می‌تواند نیروگاه را تمام کند اما نظر ما این است که می‌توان این کارا شش‌ماهه نیز انجام داد. آقازاده به طرف روسی هشدار داد که نیروگاه را تا شش ماه دیگر به‌کار انداخته و تحویل ایران دهد.دور اول مذاکرات آقازاده با همتای روسی‌اش دیروز انجام شد و پس از 2ساعت پایان یافت . طرفین توافق کردند تا مذاکرات خود را امروز هم هم ادامه دهند. از محتوای این گفت و گوها خبری منتشر نشده است.
به گزارش ایرنا از مسکو، آقازاده پیش از مذاکرات خود خبر داد که برای حل و فصل مباحث باقیمانده در نیروگاه بوشهر به مسکو رفته اما احتمال داد در دیدار با مقامات رسمی روس درباره پرونده هسته‌ای ایران نیز صحبت کند.
آقازاده درباره نیروگاه بوشهر به خبرنگاران گفت: حدود هفت تا هشت درصد کار باقی‌مانده و باید ظرف شش ماه آینده کار تکمیل شود.
آقازاده با نقد پیمانکار روسی- اتم اسپروی اکسپورت- این شرکت را یکی از عوامل دیرکرد پایان کار نیروگاه بوشهر یاد کرد و گفت: ساختار شرکت روسی نیز چند بار دچار تغییر شد که خود عامل بسیاری از تأخیرهاست. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اضافه کرد: این شرکت روسی به عنوان پیمانکار در عمل ضعیف بود و از نظر مالی نیز بسیار ضعف دارد و به دلیل ورشکستگی، حتی بانک‌های روسی نیز به این شرکت وام نمی‌دهند.
با توجه به سخنان آقازاده، با این حساب سرمایه‌گذاری ایران با این شرکت باید تا به حال این شرکت را به حالت خوب رسانده باشد و در غیر این صورت باید بررسی شود چرا مراحل پیمانکاری با این شرکت پیش‌تر مورد بحث و بازبینی قرار نگرفته است.آقازاده در ادامه گفت: اگر در زمان امضای قرارداد حضور داشتم، این کار را توصیه نمی‌کردم چرا که به اندازه یک نیروگاه جدید هزینه کرده‌ایم اما بازدهی لازم را ندارد.معاون رئیس جمهوری ادامه داد: شرکت پیمانکار روسی که خصوصی بوده را دولت روسیه مورد حمایت قرار داده و دولتی اعلام کرده است اما این شرکت کماکان ابزار لازم برای پایان پروژه را در دست ندارد.
آقازاده در ادامه با اشاره به نقش روس‌ها و الزام آنها به پایان کار در بوشهر، اولتیماتوم داد در صورت مواجه شدن با مشکل در جریان تکمیل نیروگاه، خودمان اقدام خواهیم کرد.
وی همچنین مباحث هسته‌ای و پیشنهادهای 1+5 و یا پیشنهاد‌های دیگر مبنی بر تشکیل بانک سوخت هسته‌ای را مورد نقد قرار داد و گفت: دیدگاه آمریکا این است که چرخه سوخت فقط حق چند کشور باشد. اروپا به دنبال منطقه‌بندی است و روسیه نیز می‌خواهد سیستم تهیه سوخت را در دست بگیرد تا با جذب سرمایه سیستم‌های فرسوده خود را بهبود بخشد.

کد خبر 4800

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز