امسال پنجمین دوره انتخابات شورایاری برگزار می‌شود که در آن افرادی معتمد و امین از بین اهالی انتخاب می‌شوند و تنها فرق‌شان با دیگران در این است که بیشتر از دیگران برای همنوعان خود دل می‌سوزانند.

مختار نوبختی

بر داشته‌ها و نداشته‌های محله‌شان واقف‌اند و از نیازهای همسایه‌هایشان باخبرند. در واقع انتخاب شده‌اند تا خواسته‌های مردم را به گوش مسئولان برسانند. همین انتظاراتی را برای شهروندان ایجاد کرده از ورزشکار و هنرمند تا کاسبان و بانوی خانه‌دار که شورایارها همیشه در کنارشان باشند و برای‌ آبادانی محله همه توان خود را به کار گیرند. با نزدیک شدن انتخابات شورایاری، هرکدام از آنها حرفی برای گفتن و خواسته‌ای از شورایار محله‌شان دارد.

امیرحامد پاژدار - کارشناس روابط‌عمومی فرهنگسرای اخلاق

شورایار باید دغدغه فرهنگی داشته باشد
«امیرحامد پاژدار، کارشناس روابط‌عمومی فرهنگسرای اخلاق» از اهالی محله شکوفه است. او یکی از مشکلات عمده منطقه ۱۴ را تقسیم نامتوازن فضاهای فرهنگی در محله‌ها می‌داند. پاژدار می‌گوید: «برای جبران کاستی‌های فرهنگی می‌توان از ایده‌های شورایارها کمک گرفت. شورایار باید دغدغه فرهنگی داشته باشد و در کنار آن همه توان خود را برای ایجاد خلاقیت و پرورش فرهنگ و هنر در محله به کار گیرد. کسی که در حوزه فرهنگ و ورزش فعالیتی نمی‌کند نمی‌تواند کمبودهای فرهنگی و ورزشی را درک کند. شورایاری که وارد فضای فرهنگی نشده قطعاً از نقاط قوت و ضعف مجموعه هم خبر ندارد.» به گفته پاژدار شورایار باید خاک محله را خورده باشد و سعی کند به وعده‌هایی که می‌دهد عمل کند و آنها را در حد حرف نگه ندارد.

شهلا بخشی -فعال اجتماعی محله پرستار

پل ارتباطی بین شهروندان و مدیران شهری
«شهلا بخشی» فعال اجتماعی و ساکن محله پرستار است. او درباره شورایارها می‌گوید: «شورایارها به‌عنوان معتمدان محله می‌توانند پل ارتباطی بین مردم و مدیران شهری باشند. از آن گذشته افراد قابل اعتماد از نظر شهروندان هستند و می‌توانند شهر را به سوی‌ آبادانی سوق دهند، اگر شورایارها محله را خانه دوم خود بدانند.» به اعتقاد شهلا بخشی شورایارها خیلی خوب می‌توانند ایده‌پردازی کنند یا از ظرفیت‌های محله برای رفاه شهروندان استفاده کنند. او می‌گوید: «چه خوب که برای اداره سراهای محله شورایارها دقت نظر بیشتری داشته باشند. آنها بهتر از هرکسی نیازهای مردم را می‌شناسند و می‌توانند برای رفع آن اقدام کنند.» یکی از مکان‌هایی که بخشی به آن اشاره می‌کند ساختمان دارالقرآن محله پرستار است. او معتقد است به جای ساخت مکان‌های جدید برای فعالیت‌های فرهنگی و تفریحی بهتر است در نگهداشت فضاهای موجود در محله کوشا باشیم. بخشی ادامه می‌دهد: «نمونه بارز آن ساختمان دارالقرآن محله پرستار است. که با کمی نونوار شدن می‌تواند پاتوق خوبی برای کودکان و نوجوانان باشد.»

هاجرتکتاز - قهرمان پرتاب دیسک

تلاش برای تأمین نیازهای ورزشی
«هاجر تکتاز» قهرمان پرتاب دیسک ساکن محله ابوذر است. به اعتقاد او منطقه ۱۴ ظرفیت ورزشی بالایی دارد. او می‌گوید: «منطقه ۱۴ را به مهد کشتی می‌شناسند. علاقه‌مندان به ورزش زیاد دارد. این در حالی است که این منطقه از فقر سرانه ورزشی رنج می‌برد. انتظار من از شورایارهای محله‌مان این است که برای بهره‌گیری شهروندان از فضای ورزشی منطقه نهایت تلاش خود را به کار گیرند. متأسفانه بعضی از شورایارها به این مهم توجه زیادی نشان نمی‌دهند. من جوانان ورزش دوست زیادی را می‌شناسم که به دلیل نبود امکانات ورزشی در محله‌شان ناگزیر باید به مناطق اطراف بروند.»

شکوه بحیرایی- خیّر محله نبی اکرم(ص)

امین مردم و همراه مسئولان
«شکوه بحیرایی» یکی از خیّران فعال محله نبی اکرم(ص) است و ارتباط خوبی با مردم دارد. او همراهی و تصمیم‌گیری شورایارها را امری مهم در پیشبرد امور محله‌ها می‌داند و می‌گوید: «شورایارها می‌توانند کارهای راهبردی انجام دهند چراکه امین مردم و همراه مسئولان هستند. تا جایی که بعضی از آنها بیش از حد وظایف کاری‌شان برای رفاه شهروندان دل می‌سوزانند. در واقع امین مردم هستند و همین شهروندان را دلگرم می‌کنند. آدم‌هایی که بدون چشمداشت به مسائل مادی خود را درگیر مشکلات محله می‌کنند و برای رفاه اهالی همه توان خود را به کار می‌گیرند. شورایار محله نبی اکرم(ص) تلفن همراه خود را به همه شهروندان داده و با تک تک آنها در ارتباط است. همین باعث شده مردم همیشه در کنار او باشند و امور محله خوب پیش برود.»

حجت‌الاسلام مختار نوبختی - امام جماعت مسجد جابری 

شورایارها صدای مردم را به گوش مسئولان می‌رسانند
«حجت‌الاسلام مختار نوبختی» امام جماعت مسجد جابری درباره حیطه وظایف شورایارها می‌گوید: «شورایارها باید خود را از مردم بدانند و همواره در کنار هم‌محله‌ای‌هایشان باشند. ساعاتی از روز را در دفتر شورایاری حضور داشته باشند تا بتوانند پاسخگوی مردم باشند. همچنین هر از چندگاهی در مکان‌های عمومی مثل مساجد رفته و درباره مشکلات صحبت کنند. در واقع صدای مردم را به گوش مسئولان برسانند. گزارش کار ارائه دهند. البته در بعضی از محله‌ها خیلی خوب کار کرده‌اند اما در بعضی از محله‌ها متأسفانه برخی شورایارها فعالیت خاصی نداشته‌اند. اگر بخواهیم شهری ‌آباد داشته باشیم باید ارتباط مردمی‌مان تنگاتنگ باشد.»

الهه میردوستی - کارگردان تئاتر 

بی رغبتی مسئولان به طرح‌های فرهنگی
«الهه میردوستی» کارگردان تئاتر و خواهر شهید محمدحسین میردوستی و ساکن محله شیوا است. او می‌گوید: «اغلب کسانی که به‌عنوان شورایار انتخاب می‌شوند نخستین تصورشان این است که برای مشکلات ترافیکی یا عمرانی محله وقت بگذارند. در صورتی که دغدغه‌های فرهنگی هم مهم است آن هم برای محله‌ای مثل شیوا که از نظر سرانه فرهنگی و ورزشی فقیر است. تنها مکان فرهنگی محله شیوا، سرای آن است که آن‌طور که باید از امکاناتش برای‌ ترویج فرهنگ و هنر استفاده نمی‌شود. من بارها این موضوع را به شورایار و مدیرمحله شیوا متذکر شده‌ام اما خیلی از طرح‌های فرهنگی استقبال نمی‌کنند.»

زهره کاشفی‌زاده - مدیر محله شاهین

احترام به اعتماد مردم 
به باور «زهره کاشفی‌زاده» مدیر محله شاهین، شورایارها از بین مردم انتخاب و به خواست خودشان برای خدمت به شهروندان وارد گود می‌شوند. در واقع امین مردم هستند و چه خوب که به اعتماد همنوعان خود احترام بگذارند. او می‌گوید: «اخلاقی این است که شورایارها با قبول مسئولیت به نفع شهروندان تصمیم‌گیری کنند نه اینکه منفعت شخصی خود را در نظر بگیرند. در ایده‌پردازی‌ها تصمیمات دیگران را هم لحاظ کنند. در این صورت است که مردم با شورایارها همراه شده و در اداره محله همراهی‌شان می‌کنند.»

احسان شمسایی - مسئول مؤسسه فرهنگی مذهبی حضرت قاسم‌بن‌الحسن(ع)

شورایارها باید دغدغه‌شان خواسته مردم باشد
«احسان شمسایی» مسئول مؤسسه فرهنگی مذهبی حضرت قاسم بن الحسن(ع) از وضعیت فعلی شورایاری خیلی راضی نیست و می‌گوید: «طرح شورایاری، یکی از طرح‌های تأثیرگذار برای‌ آبادانی شهر است. با این رویکرد که معتمدان هر محله‌ زمام امور محله را به دست بگیرند بی‌آنکه منفعت مالی برایشان داشته باشد؛ کار زیبایی است و تا حدی خوب پیش رفت. اما متأسفانه امروز شاهدیم که انتخابات شورایاری بیشتر شبیه میدان مسابقه و رقابت شده است. بعضی از آنها که البته تعدادشان انگشت‌شمار است به جای اینکه نماینده مردم باشند و برای کم و کسری‌های محله قدم بردارند بیشتر به فکر منفعتی هستند که به سبب فعالیت در شورایاری نصیب‌شان می‌شود. شورایارها باید دغدغه‌شان خواسته مردم باشد.

کد خبر 448272

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha