شورایاران پل ارتباطی شهروندان و مسئولان هستند.

مهران رجبی

نقش منتخبان مردم در شورایاری‌ها باعث شده تا مسائل و مشکلات کاهش بیاید و آنها احساس وظیفه و مسئولیت بیشتری نسبت به مردم محله‌هایشان داشته باشند. چراکه آنها به محله‌شان تعلق اجتماعی دارند و می‌دانند که با پیگیری خواسته‌ها و نیازهای مردم، منطقه‌آبادتری خواهند داشت. شورایاری‌ها با اقشار مختلف جامعه در ارتباطند، این تعامل کارآمد سبب شده که از مشکلات وکمبودهای محله زودتر با خبر شوند و رفع آنها را از مسئولان مربوطه‌طلب کنند. شهروندان می‌توانند مسائل و مشکلات محله‌ها را از طریق شورایاری‌ها به گوش مسئولان برسانند. همه این ویژگی‌ها از جمله نکاتی است که چهره‌های سرشناس و فعالان ورزشی و فرهنگی منطقه آنها را بیان کرده‌اند. در گزارش پیش‌رو با چند تن از چهره‌های منطقه درباره فعالیت شورایاری‌ها گفت‌وگو کرده و با دیدگاه آنها در این زمینه آشنا شده‌ایم.

«مهران رجبی»  

بازیگر هم‌محله‌ای 
 آبادی محله نتیجه همفکری است

«اعضای شورایاری در طول سال‌های گذشته برای انجام مسئولیت‌های خود و کسب رضایت شهروندان با پستی و بلندی‌های بسیاری در مسیر فعالیتشان مواجه بوده‌اند. آنها با حمایت شورای اسلامی شهر تهران و مدیریت شهری موانع بسیاری را پشت سر گذاشته‌اند و به مرور زمان به جایگاهی که شایسته آن هستند دست یافته‌اند.» «مهران رجبی» بازیگر هم‌محله‌ای با بیان این مطلب، آینده فعالیت شورایاری‌ها را روشن عنوان می‌کند و می‌گوید: «بدون‌ تردید اداره یک شهر و به تبع آن منطقه و محله بدون دخالت و مشارکت مردم به سر منزل مقصود نخواهد رسید و فعالیت شورایاری‌ها در امور شهری نمونه بارزی از دخالت مردم در اداره شهر است. چراکه اعضای شورایاری‌ها از بدنه جامعه هستند و با آگاهی و شناختی که از کمبودها و پتانسیل‌های محله خودشان دارند، می‌توانند در رفع کمبودها و تحقق خواسته‌های شهروندان نقش کارآمدی داشته باشند. اطلاعات اهالی در محله‌های مختلف به روز است و از کوچک‌ترین تغییرات محله‌شان آگاهی دارند. از این‌رو شورایاری‌ها باید با اهالی ارتباط تنگاتنگی داشته و همیشه از اتفاقات و مطالبات مردمی با خبر باشند.» او در ادامه می‌گوید: «همفکری و مشورت با مردم در امور مختلف شهری خود بزرگ‌ترین نوع مشارکت است. چراکه به برکت این نوع مشارکت بهترین راهکار و گزینه برای حل مشکلات مردم انتخاب می‌شود و عمران محل شتاب و سرعت بیشتری به خود می‌گیرد.»
 

«مهدی فاضلی»

 کارآفرین هم‌محله‌ای 
تعامل سایر نهادها با شورایاران

شورایاری‌ها در جلسات مختلف شهرداری مسائل و خواسته‌های ضروری شهروندان را بی‌واسطه و به‌طور مستقیم با مسئولان مربوطه در میان می‌گذارند تا برای رفع آنها چاره جویی شود. بنابراین در ۴ دوره فعالیت شورایاری‌ها هر روز دامنه همکاری و تعامل شورایاران با شهرداری افزایش چشمگیری پیدا کرده است. «مهدی فاضلی» کارآفرین هم‌محله‌ای در این‌باره می‌گوید: «این تعامل مطلوب و سازنده باید الگویی برای سایر مسئولان سازمان‌ها و نهادهای خدمات‌رسان در شهر باشد. چراکه حیطه اختیارات و وظایف شورایاری‌ها فقط محدوده به شهرداری نیست و سایر سازمان‌ها نیز باید پاسخگوی نیازهای مردم باشند. فعالیت شورایاری‌ها یک‌سویه و تک‌بعدی نیست و می‌تواند گستردگی‌های فراوانی در جامعه داشته باشد. آنها نمایندگان منتخب مردم برای پیگیری امور محله در سازمان‌ها و نهادهای مختلف هستند. از این‌رو با حمایت و پشتیبانی دیگر مسئولان خدمات‌رسان از جمله سازمان‌های آب و فاضلاب، برق و... از نهاد شورایاری رضایتمندی شهروندان افزایش خواهد یافت و آثار مثبتش ملموس‌تر خواهد شد. از زمان تشکیل و راه‌اندازی نهاد شورایاری، بسیاری از کمبودها و نیازهای شهروندان بر آورده شده که بازخوردهای مثبت بسیاری به همراه داشته است. یکی از آثار آن عمران و آبادانی و دیگری تأمین رفاه و آسایش ساکنان منطقه است که در نهایت به افزایش اعتماد و اطمینان مردم به مسئولان شهرداری منتهی خواهد شد.»

«زهرا سجادی»  

نویسنده و فعال فرهنگی منطقه 
آینده‌ای روشن پیش‌روست 

در طول ۳ دوره فعالیت شورایاری‌ها شاهد رشد چشمگیری در کاهش کمبودها و مشکلات شهروندان بوده‌ایم و این موفقیت نتیجه تعامل و همکاری نمایندگان منتخب مردم با مسئولان سازمان‌ها و نهادهای مختلف است. «زهرا سجادی» نویسنده و فعال فرهنگی منطقه درباره فعالیت شورایاران در محله‌ها می‌گوید: «در آینده شورایاری‌ها به جایگاه واقعی و شایسته خود در جامعه خواهند رسید و هر قدر حمایت مسئولان مربوطه از فرایندکاری این نهاد مردمی بیشتر باشد، این هدف زودتر تحقق خواهد یافت.» سجادی در ادامه می‌گوید: «در دوره‌های اول، دوم و سوم فعالیت آنها نقاط ضعف و کمبودهایی وجود داشت که در دوره چهارم فعالیت شورایاری‌ها، کمتر نمود پیدا کرد. از جمله این نقاط ضعف می‌توان به ناآشنایی با شرح وظایف و مسئولیت مدیران شهری منطقه اشاره کرد، اما اکنون این وضعیت بهبود یافته است.» او اعتقاد دارد در اداره محله همه مردم باید مشارکت داشته باشند. در این صورت شهروندان به حق و حقوق خود خواهند رسید و از زندگی در محله‌شان خوشحال و راضی خواهند بود. به گفته وی مهم‌ترین اقدام برای افزایش مشارکت‌های مردمی، تبلیغات و اطلاع‌رسانی است. چراکه مردم باید بدانند در چه اموری می‌توانند دیدگاه و نظر خود را مطرح کنند و هریک از مشکلات محله‌شان به کدام سازمان و نهاد مربوط است. آنگاه با دانش و آگاهی کافی با شورایاری‌ها ارتباط و تعامل مطلوب و سازنده خواهند داشت.»

«هادی شعبانی»  

ورزشکار و مخترع هم محله‌ای
حل مشکلات محله در کمترین زمان

«هادی شعبانی» جوان ورزشکار و مخترع منطقه ۲۲ با بیان اینکه کارکرد شورایاری‌ها در آینده حالت رسمی‌تری به خود خواهد گرفت، می‌گوید: «پس از گذشت نزدیک به ۱۵ سال از شروع فعالیت شورایاری‌ها، شهروندان با این نهاد مردمی ارتباط و تعامل خوبی برقرار کرده‌اند. همچنین مسئولان سازمان‌ها و نهادهای مختلف با اعضای شورایاری‌ها آشنا هستند و به خاطر همین مطالبه‌گری مسائل و مشکلات اهالی در کمترین زمان ممکن برطرف می‌شود.» او می‌افزاید: «فعالیت شورایاری‌ها به مرور زمان افزایش خواهد یافت چرا که این نهاد مردمی به جز شهرداری و شورای‌شهر با دولت و مجلس در ارتباط و تعامل است و می‌تواند بخشی از خواسته‌های شهروندان را از مدیران ارشد کشور مطالبه کند چون حل و فصل بسیاری از مشکلات مردم خارج از وظایف شهرداری است. اگر روند فعالیت شورایاران منطقه را در طول سال‌های گذشته مورد بررسی قرار دهیم، متوجه توسعه عملکرد این نهاد در حوزه‌های مختلف و همچنین افزایش کیفیت و کمیت فعالیت شورایاری‌ها خواهیم شد که این موضوع موفقیتی انکارناپذیر است.» او اعتقاد دارد اگر بخواهیم شورایاری‌ها در آینده در انجام وظایف محوله موفق‌تر عمل کنند، باید مسئولان نهادها، از آنها حمایت بیشتری کنند و این حمایت تنها به شهرداری معطوف نمی‌شود.

کد خبر 448077

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha