اوایل کار شورایاران در محله‌تان را به یاد دارید؟ آن وقت‌ها هنوزساز و کار این نهاد مردمی چندان شناخته شده نبود.

شورایاران

همشهری آنلاین_ مریم قاسمی:   هنوز کسی نمی‌دانست این افراد برای چه‌کاری انتخاب می‌شوند و قرار است چه اقداماتی برای رفاه و آسایش خاطر شهروندان انجام دهند، اما اکنون وضعیت فرق کرده و شهروندان سال به سال با فعالیت شورایاری‌ها و وظایف آنها آشنا شده‌اند. تا آنجا که دیگر شورایاری واژه بیگانه‌ای میان شهروندان نیست. حالا چند دوره از فعالیت شورایاری‌ها در محله‌های مختلف منطقه ۱۸ می‌گذرد. در این گزارش با طرح این سؤال که آیا شورایاران محل زندگی خود را می‌شناسید و از برنامه‌های آنها خبر دارید به سراغ اهالی می‌رویم.  

  • اطلاع‌رسانی در محله‌ها ضعیف است

«احمد کشاورز» شهروند ۶۰ ساله ساکن محله شادآباد است. می‌گوید: «با اینکه سال‌هاست همراه خانواده‌ام در این محله زندگی می‌کنم شورایاران محله را نمی‌شناسم و نمی‌دانم که این افراد در چه زمینه‌هایی می‌توانند کار کنند. » او پیشرفت و آبادانی محل زندگی‌اش را نسبت به گذشته موضوعی غیرقابل انکار می‌داند و عقیده دارد شاید بسیاری از کمبودها و مشکلات با تلاش و پیگیری شورایاران رفع شده باشد، اما در این زمینه اطلاع‌رسانی نشده است. این شهروند پیشنهاد می‌دهد که متولیان امر با نصب پوستر، بنر، چاپ و توزیع بسته‌های آموزشی در محله‌ها اطلاع‌رسانی کنند تا شهروندان با کارکرد شورایاری‌ها بیشترآشنا شوند.

  • شورایاران و آبادانی محله‌ها

«جهانگیر اطلسی» یکی از ساکنان قدیمی خیابان بیست متری حیدری شمالی است و به واسطه کارش بیشتر وقتش را در محله می‌گذراند. او این نکته را یادآوری می‌کند که بدون‌ تردید دانش‌آموزان و دانشجویان از افرادی هستند که کمتر با شورایاری‌ها در ارتباطند و این خود یک ضعف بزرگ است. به عقیده این شهروند اداره آموزش و پرورش منطقه ۱۸ می‌تواند در این زمینه همکاری سودمند داشته باشد و در زمان بازگشایی مدارس بخشی از ساعت درسی دانش‌آموزان را در طول سال به معرفی شورایاری‌ها در محله و آشنایی با وظایف آنها اختصاص دهد. اطلسی اعضای شورایاری محله ولی‌عصر(عج) شمالی را به خوبی می‌شناسد. او در این مدت به این باور رسیده که اگر طرح و پیگیری مشکلات محله برعهده نمایندگان منتخب مردم باشد خواسته‌ها زودتر به سرانجام مطلوب می‌رسد. اطلسی عنوان می‌کند: «جمع‌آوری وانتی‌ها و سدمعبر در خیابان‌های اصلی، سرپوشیده کردن نهرها، یکسان‌سازی تابلو مغازه‌ها در بازارچه یاران نمونه بارز فعالیت شورایاری است که باعث شده محله او روز به روزآبادتر شود. »

  • معرفی شورایاری‌ها، خانه به خانه

«امیر حسینی» شهروند ۵۸ ساله ساکن محله بهداشت تعدادی از شورایاران را می‌شناسد، اما اعتراف می‌کند که هنوز اطلاعات جامع و کاملی درباره کارکرد وفعالیت سالانه این نهاد مردمی ندارد. او می‌گوید: «اگر شهروندان ساکن هرمحله بدانند که چه مشکلاتی را می‌توانند با شورایاری‌ها در میان بگذارند ارتباط و تعامل شهروندان با آنها افزایش پیدا می‌کند. ضمن اینکه از اتلاف وقت وانرژی جلوگیری خواهد شد. » این شهروند در زمینه چگونگی آگاهی شهروندان از فعالیت نمایندگان منتخب مردم پیشنهادی مطرح می‌کند: «شورایاران هر محله می‌توانند در پایان هرماه لیستی از اقدامات و برنامه‌های خود را تهیه کرده و به چاپ برسانند و در تیراژ بالا و به‌صورت خانه به خانه آن را توزیع کنند و در اختیار شهروندان قرار دهند. مسلم است با این کار شورایاری بیشتر بین مردم شناخته می‌شوند. »

  • به رسمیت شناختن یک نهاد مردمی

«فاطمه رضایی» شهروند ۶۲ ساله محله صاحب‌الزمان(عج) نظرش را درباره فعالیت شورایاری‌ها این‌طور بیان می‌کند: «در مدتی که شورایاری درمحله‌ها تشکیل شده، متوجه شده‌ام که از طریق این نهاد مردمی مشکلاتی که مربوط به حوزه شهرداری است سریع‌تر و زودتر برطرف می‌شود تا مسائلی که مربوط به نهادهای دیگرشهر است. » این شهروند توضیح می‌دهد: «شورایاران رابط و نماینده مردم برای پیگیری مشکلات آنها نزد نهادهای مختلف هستند، اما متأسفانه جز شهرداری کسی شورایاری‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد و به قول معروف از منتخبان مردم خیلی حساب نمی‌برند. » رضایی عقیده دارد باید شورایاری‌ها جایگاه خود را در سایر نهادها پیدا کنند و فعالیت این گروه به رسمیت شناخته شود.

  • آنهاتریبون ندارند

«اکبر نمازی» ازساکنان محله ۱۷ شهریور می‌گوید: «اگر به تعداد مساجد و مدارس موجود در هر محله دقت کنید، متوجه می‌شوید که تعداد آنها کم نیست. این مکان‌ها از پر رفت و آمدترین جاها هستند و شهروندان بخشی از وقتشان را آنجا می‌گذرانند، بنابراین بهترین گزینه برای معرفی کار و برنامه شورایاری‌ها همین مراکز است. » نمازی عقیده دارد که اگر امامان جماعت و هیئت امنای مساجد و مدیران مدارس در هر محله زمانی را به شورایاران برای معرفی فعالیت‌ها و برنامه‌هایشان اختصاص دهند شهروندان بیشتری با این نهاد مردمی آشنا می‌شوند، اما متأسفانه اکنون این‌طور نیست و شورایاری‌ها به زحمت اجازه پیدا می‌کنند در مساجد با مردم صحبت کنند تا از این طریق اطلاع‌رسانی انجام شود.

  • نیازمند مدیریت واحد شهری

«بهرام سر آبادانی» فارغ‌التحصیل رشته علوم اجتماعی و ساکن محله یافت‌آباد شمالی مهم‌ترین دغدغه منتخبان مردم در نهاد شورایاری را نبود مدیریت متمرکز شهری عنوان می‌کند و در این‌باره می‌گوید: «چرا نهادهایی مانند اداره گاز، برق، آب، مخابرات و... مدیریت متمرکز و واحد ندارند؟ مگر هدف آنها خدمت‌رسانی به مردم نیست. پس چرا وقتی شورایاران برای حل مشکلات مردم به این سازمان‌ها مراجعه می‌کنند مسئولان به آنها اهمیتی نمی‌دهند و از وظایف‌شان شانه خالی می‌کنند. » سر آبادانی با بیان اینکه مدیریت متمرکز شهری باید به شهرداری واگذار شود، تأکید می‌کند: «اگر مدیریت شهری واحد داشته باشیم بسیاری از مشکلات شهر و محله برطرف می‌شود و از طرفی جایگاه واقعی شورایاری در میان سایرنهادها ارتقا پیدا می‌کند، چراکه آن وقت شورایاری‌ها با یک مدیریت درشهر طرف هستند و می‌توانند در رفع مشکلات مردم موفق‌ترعمل کنند. »

کد خبر 526820

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha