«شورایار باید فراغ بال داشته باشد و برای امور محله وقت کافی بگذارد.»

تازه نفس

«علی نایبی» مدیر روابط‌عمومی شهرداری منطقه ۱۶ این نکته را در پاسخ به این سؤال که از نگاه شما مهم‌ترین ویژگی شورایار پس از تعهد و مسئولیت‌پذیری چیست، مطرح می‌کند و برآن تأکید می‌ورزد. نایبی سابقه چند دوره حضور در شورایاری محله خانی‌آبادنو جنوبی منطقه ۱۹ را داشته و به خوبی شرایط کار و دغدغه‌های این نهاد مردمی را می‌شناسد.  
یکی از ویژگی‌های بارز مناطق جنوبی شهر این است که سابقه تشکیل انجمن‌ها و نهادهای مردمی در محله‌هایش بیش از ۵۰ سال است. به همین دلیل فرهنگ مشارکت و همیاری در این محله‌ها چنان ریشه دوانده که می‌توان آثار مثبت آن را در ابعاد گوناگون مشاهده کرد.  
«شورایاری ظرفیت بسیار خوب و مناسبی در محله است، به شرطی که جایگاهش را پیدا و شهرداری به بهترین نحو از آن استفاده کند.» نایبی با بیان این مطلب می‌گوید: «کار شورایاری به هیچ‌وجه جناحی و سیاسی نیست و فقط باید دیدگاه محله‌ای در آن وجود داشته باشد. به جرئت می‌توان گفت بسیاری از اتفاقات خوبی که در محله‌های شهر تهران افتاده، به واسطه حضور شورایاران بوده است. شورایاران به دلیل اشراف و آگاهی که به محله دارند، موقعیت و امکانات آن را می‌شناسند و بر مشکلات نیز واقفند، بنابراین می‌توانند در سایه تعامل و همکاری با مدیریت شهری خواسته‌های به حق مردم را از مراجع مربوطه پیگیری و به سرانجام برسانند.» او ادامه می‌دهد: «موقعیت محله‌ها با هم تفاوت دارد و می‌توان گفت هر محله برای خودش شهری است. این گستردگی کار مسئولان را سخت‌تر می‌کند و به نظر می‌رسد که وجود شورایاران می‌تواند در خدمت‌رسانی و بهبود وضعیت محله‌ها کمک کند. به شرط آنکه مدیریت صحیحی در کنار آنها باشد. من به وجود شورایاران در محله خوش‌بین هستم و امیدوارم در این دوره افراد تازه نفس بیایند و کمک کنند تا نگاه‌های منفی درباره شورایاران تغییر کند.»

  • حضور جوانان در شورا دلچسب است 

نایبی عقیده دارد که وقتی جوان‌ها وارد عرصه شورایاری شوند می‌توانند شور و نشاط بیشتری به محله تزریق کنند و از طرف دیگر صاحب تجربه‌ای می‌شوند که در آینده به کمکشان می‌آید. او با بیان اینکه حضور جوانان در شوراها بسیار دلچسب است، اضافه می‌کند: «در گذشته وقتی صحبت از معتمد محله می‌شد، ناخودآگاه ذهنمان دنبال ریش‌سفیدان می‌رفت. معتمدان محلی پس از گذر زمان در محله‌ها جا افتادند و به‌عنوان بزرگ محله به مردم خدمت می‌کردند و حتی قدرت اجرایی هم داشتند، اما حضور جوانان در عرصه شورایاری هیچ منافاتی با کار معتمدان و ریش‌سفیدان محله ندارد. جذب جوان‌ها در این برهه می‌تواند محور فعالیت‌های شورایاری را تغییر دهد، چراکه این تشکل به نیروی جوان و محرک هم نیاز دارد. شهر تهران جامعه جوانی دارد، قطعاً حضور این قشر در جمع شورایاران کمک شایانی به آبادانی و رونق محله‌ها می‌کند. مطالبه نسل جوان جامعه فرق کرده و همان‌طور که مدیریت شهری تأکید دارد «تهران شهری برای همه» است، پس باید همه طیف‌ها را در نظر گرفت. جوان‌گرایی در امور خوب است، اما باید با تدبیر و بینش باشد. در واقع با تلفیق دو قشر سن‌وسال‌دار و جوان در شورایاری محله، کارایی و بازدهی آنها بیشتر می‌شود.  

  • کارنامه خوب شوراها فراموش نمی‌شود 

 مدیر روابط‌عمومی شهرداری منطقه عقیده دارد که از زمان تشکیل شورایاری‌ها در شهر تهران، این نهاد کارنامه و نتیجه قابل قبولی به جا گذاشته که فراموش نمی‌شود، البته موفقیت و کامیابی شورایاران در دوره پنجم برای حل مشکلات مردم در دوره اول تا سوم بیشتر بود و در دوره چهارم کمی کاهش پیدا کرد که مدیریت شهری با جدیت تلاش می‌کند تا شورایاران در دوره پنجم دوباره به جایگاه واقعی‌شان بازگردند. نایبی به نقش محوری شورایاری‌ها در بالا بردن کیفیت زندگی در شهر و محله، کمک به توسعه موزون و هماهنگ شهر، جذب سرمایه‌گذار و... و. اشاره می‌کند و می‌گوید: «کیفیت زندگی در محله بستگی به فرایند آن دارد. ‌ فرایندی که همه شهروندان اعم از شهردار، شورایار، کاسب، دانشجو و... در آن نقش‌آفرینی کنند. خوشبختانه این ظرفیت و موقعیت در بافت‌های جنوب شهر وجود دارد که با همکاری و مشارکت شهروندان کیفیت زندگی در محله‌ها را بالا ببریم.»

کد خبر 447776

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha