قضاوت دقیق و شایسته در مورد عملکرد شورایاری‌ها، در قالب یک یادداشت به چند دلیل، بسیار سخت است.

طالبی نژاد

قضاوت دقیق و شایسته در مورد عملکرد شورایاری‌ها، در قالب یک یادداشت به چند دلیل، بسیار سخت است. نخستین دلیل آن، گستردگی حضور شورایاری‌ها در بیش از ۳۵۰ محله است. دومین دلیل، گستردگی وتنوع جمعیت این نهاد در طول ۵ دوره است.
سومین دلیل، شرایط، امکانات و قابلیت‌های متفاوت محله‌ای، منطقه‌ای کلانشهر تهران است که بر روی عملکرد شورایاری‌ها، تأثیرات مثبت یا منفی متفاوتی می‌گذارد. چهارمین دلیل، مدت طولانی ۲۰ ساله‌ای است که از عمر این نهاد گذشته است و ۵ دوره‌ای که شرایط هر دوره متفاوت بوده است.

بنابراین اگر قرار باشد خیلی دقیق، مستند و عادلانه، دستاوردها و کارنامه عملکرد شورایاری‌ها در ۵ دوره، ارائه شود باید به‌صورت جداگانه، محله به محله منطقه به منطقه ودوره به دوره، به بررسی صورتجلسات، مدارک و مطالعات میدانی محله‌ای پرداخت و سپس بر مبنای آن درمورد کمیت و کیفیت عملکرد هرکدام از شورایاری‌ها به تفکیک محله‌ای و برای هر دوره جداگانه، قضاوت و داوری کرد. با علم به نکات ذکر شده، به‌خصوص تفاوت‌های محله‌ای وتفاوت‌های ناشی از تنوع سنی تحصیلی، شغلی وفکری منتخبان ۵ دوره شورایاری‌ها، باید اذعان کرد که به‌رغم همه موانع و مشکلات این نهاد، دستاوردها و توفیق‌های فراوانی در طول ۵ دوره داشته‌اند که ذکر کامل وفراگیر و دقیق واختصاصی آنها، شاید چندین هزار صفحه کتاب باشد.
عمومی‌ترین و مشترک‌ترین دستاوردهای شورایاری‌ها، بدون ذکر مصادیق زیاد آن، به‌طور خیلی خلاصه وفهرست‌وار در ۲۰‌بند کلی، عبارتند از: تحقق نسبی نوعی از نظارت مردمی و دیده‌بانی محله‌ای، ایجاد وگسترش  گفتمان و رفتار پرسش‌گری و مطالبه‌گری به‌خصوص در حوزه مدیریت شهری تهران، توسعه و عمق بخشی به ارتباط و تعامل بیشتر مدیریت شهری با مردم در محله‌ها، افزایش ورشد انواع خدمات وامکانات وسرانه‌های فرهنگی، اجتماعی، عمرانی، رفاهی، ورزشی، تفریحی و... در محله‌ها که با پیگیری و تلاش‌های شورایاری‌ها به نتیجه رسیده است.

آموزش، ارتقا وتوانمندی و غنای فکری، بینشی و دانشی چندین هزار نفری شورایاران، به میدان آوردن بسیاری از ظرفیت‌ها وقابلیت‌های مردمی، مشارکتی محله‌ای برای‌ آبادانی و بهبود کیفیت زندگی در محله‌ها وکمک به مدیریت شهری، کاهش انواع هزینه‌های مدیریت شهری و افزایش بهره‌وری آن در ابعاد مختلف و در اثر نظارت، مشارکت و فعالیت شورایاری‌ها، رساندن صدا و ندای مردم به گوش مسئولان و همچنین کمک وتسهیل و روان‌سازی خدمات، کمک به تحقق نسبی مدیریت هماهنگ‌تر و جمعی‌تر ویکپارچه‌تر محله‌ای با محوریت شورایاری‌ها وحضور و همکاری سایر دستگاه‌ها و نهادها یا قاعده‌مند شدن و کانالیزه شدن فرایند شناسایی، اولویت‌بندی و ارجاع وانتقال مطالبات و مشکلات محله‌ای از کف خیابان‌ها و کوچه‌های محله‌ها به دستگاه‌ها ونهادها با محوریت پیگیری شورایاری‌ها تنها بخش کوچکی از گام‌های مهم این دستاورد است.  

کد خبر 597206

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha