سمیرا باباجانپور-خبرنگار: هفته گذشته جمعی از اهالی محله حصارک، دور خانه‌ای مسکونی با کاربری تجاری جمع شدند تا صدای گله و شکایتشان را به گوش مسئولان منطقه برسانند.

دردسرهای پلاک 40

این گله و شکایت موضوع جدیدی ندارد بحث همان ساخت‌وسازهای غیرمجازی است که گویا قرار نیست در محله حصارک به پایان برسد. بالا رفتن از خیابان شاهد در حصارک با آن شیب تند در گرمای تابستان کار طاقت‌فرسایی است. سکوت عصرگاهی خیابان را صدای بیل و چکش و ماشین‌های حمل نخاله می‌شکنند. اهالی مضطرب و نگران‌تر از همیشه از نرده‌های آهنی انتهای خیابان نیلوفر به پایین نگاه می‌کنند و می‌گویند: «اینجا پله بود، پله‌هایی که رفت‌وآمد ما را به خیابان اصلی راحت‌تر می‌کرد. حالا بعد از گذشت ۱۲ سال شهرداری که خودش این پله‌ها را ساخته بود، آن را تخریب کرده است.» 
خیابان سیمون بولیوار، خیابان شاهد، شاهد پنجم و کوچه نیلوفر؛ اهالی در انتهای همین کوچه نیلوفر جمع شده‌اند تا درباره مشکلی که بیش از یک ماه است برایشان دردسر شده حرف بزنند. «علی حصارکی»، دبیر شورایاری محله حصارک می‌گوید: «‌موضوع مربوط به پله‌هایی می‌شود که از خیابان اصلی شاهد به عنوان میانبر به سمت کوچه نیلوفر نصب شده بود. تا قبل از اینکه این پله‌ها ساخته شود سراشیبی تندی وجود داشت که اهالی از آن رفت‌وآمد می‌کردند. به دلیل سختی رفت‌وآمد، ۱۲ سال پیش با نامه‌نگاری‌ها و پیگیری‌هایی که انجام دادیم، در زمان آقای «بالش‌زر» شهردار وقت ناحیه۳ شهرداری منطقه۵ این سراشیبی به پله تبدیل شد و اهالی توانستند مسیر ارتباطی مناسب‌تری به خیابان اصلی داشته باشند. » 

  • دست‌درازی به معبر عمومی

 تقریباً یک ماه قبل این پله‌ها توسط شهرداری تخریب می‌شود. حسن چراغی، یکی دیگر از اهالی کوچه نیلوفر می‌گوید: «با تخریب این پله مسیر رفت‌وآمد ما سخت شده است. باید خیابان اصلی شاهد را به سمت خیابان شاهد پنجم دور بزنیم و بعد به کوچه نیلوفر برسیم در صورتی که قبلاً با وجود پله، مسیر بسیار کوتاه‌تر و رفت‌وآمد آسان‌تر بود. اهالی معترضند که چرا یک مالک با ساخت‌وساز غیرقانونی علاوه بر اینکه توانسته ۶ ماهه ملک مسکونی را به یک واحد تجاری تبدیل کند، از طرفی به محل رفت‌وآمد عمومی هم دست‌درازی کرده است. مالک این ساختمان غیرمجاز زیر پله‌ها را به‌طور غیرقانونی تخلیه و کاربری شخصی ایجاد کرده بود. حالا هم که دیگر پله‌ای نیست. » فاطمه حصارکی، یکی دیگر از اهالی کوچه نیلوفر با صدای بلند فریاد می‌زند: «اینجا را به پرتگاه تبدیل کرده‌اند. ۵۰ سال است که در این کوچه زندگی می‌کنم حالا یک مالک غریبه به راحتی حق عمومی ما را زیر سؤال می‌برد و مسیر رفت و آمد ۵۰ ساله اهالی را تغییر می‌دهد. »‌

  • نامه‌ای برای شهردار منطقه 

هنوز خورشید غروب نکرده است که به جمع معترضان اضافه می‌شود. «ماشاالله حصارکی» یکی از اهالی می‌گوید: «خانه من با این ملک ۵۰‌متر فاصله دارد. ۳۰ سال پیش خانه را ساختم ولی تا به امروز نتوانسته‌ام برای حیاط خانه در نصب کنم. هر بار شهرداری در خانه را به جرم حصارکشی غیرقانونی خراب کرده است. اما نمی‌دانم چرا این مالک متخلف، ظرف مدت ۶ ماه می‌تواند خانه غیرمجاز بسازد و در عین حال از آن به‌عنوان یک ملک تجاری بهره‌برداری کند. » علی حصارکی ادامــــه حرف‌های همسایه‌اش را می‌گیرد و همچنان که نامه بلند بالایی را نشان می‌دهد می‌گـــوید: «برای شهردار نامه نوشته‌ایم و اهالی پای نامه را امضا کرده‌اند. نمی‌شــود دست روی دست بگذاریم تا غریبه‌ها هرکاری دلشان می‌خواهد در محله انجام‌دهند. »

  • خاکبرداری غیرقانونی 

مالک پلاک ۴۰ روی صندلی درست روبه‌روی جماعتی که برای اعتراض آمده‌اند نشسته است. برای گفت‌وگو با ما حتماً کارت خبرنگاری می‌خواهد و خیلی مختصر در جواب اعتراض مردم می‌گوید: «شهرداری پله را خراب کرد. جلو درمغازه‌ام پر از خاک نخاله جمع شده‌است و دارم آنها را جمع‌آوری می‌کنم. » نگاه که می‌کنیم کسی نخاله جمع نمی‌کند. کارگران مشغول خاکبرداری و هموار کردن زمین روبه‌روی رستوران‌اند. خاکی که به گفته اهالی بدون هیچ مجوزی با کامیون از محل خارج می‌شود و حتی نیروی انتظامی هم نتوانسته جلو آن را بگیرد. »

  • پاسخ مسئول
  • علیرضا غفارخانی، شهردار ناحیه۳
  • رأی کمیسیون ماده ۱۰۰ صادر شده است

«علیرضا غفارخانی» شهرداری ناحیه ۳ درباره تخلفات ملک پلاک۴۰ و اعتراض اهالی مبنی بر تخریب پله‌های عمومی می‌گوید: «متأسفانه یکی از املاک مجاور پله‌های خیابان نیلوفر نسبت به ساخت‌وساز غیرمجاز اقدام کرده‌است به این صورت که زیرپله‌های سنگی‌ای را که حالت تپه خاکی بود به‌عنوان ملک شخصی مورد استفاده قرار داد. این عمل غیرقانونی باعث ناایمن شدن پله‌ها شد و در نتیجه با دستور قضایی از معاون دادستان تهران شعبه۳۷ مبنی بر اینکه در اثر عملیات ساختمانی غیرمجاز پلکان خطرساز شده است و هر لحظه امکان ریزش آن وجود دارد نسبت به تخریب تمام سازه‌های آن اقدام کردیم. همچنین کمیسیون رفع خطر تشکیل شد تا به‌دلیل این اقدامات خلافکارانه مالک با او برخورد شود.

بارها درگیری‌های متعددی با مالک متخلف داشتیم و از طریق مراجع قضایی و کلانتری اخطار داده‌ایم. به هر حال امکان حضور یک نیروی ثابت در محل برای کنترل ۲۴ ساعته فعالیت غیرمجاز مالک وجود ندارد. از طرفی این پلکان دیگر ناایمن شده بود و چون معبر عمومی بود در صورت وقوع حادثه، شهرداری باید پاسخگوی آن می‌شد. ما پله را حذف کردیم و درخواستی را برای حوزه معاونت فنی و عمرانی منطقه ارسال کردیم تا دوباره مسیر مناسبی برای رفت‌وآمد مردم احداث شود. البته پلکانی هم که قبلاً موجود بود دسترسی نبود که براساس طرح تفصیلی باشد هرچند دسترسی اهالی کوچه نیلوفر را به خیابان اصلی راحت‌تر می‌کرد. پله ارتفاع بسیار بلندی داشت و از لحاظ ایمنی استاندارد نبود. »

شهردار ناحیه ۳ درباره خاکبرداری غیرقانونی مالک پلاک ۴۰ می‌گوید: «مالک متخلف آواربرداری می‌کند چون نزدیک به ۲ هفته پیش که پله‌ها تخریب شد همه آوار جلو ملک این شخص ریخته شده‌است و او در حال حاضر مشغول آواربرداری است و به نوعی پاکسازی می‌کند. قطعاً ما اجازه فعالیت بیشتر را به او نخواهیم داد. »مالک پلاک ۴۰ در حدود ۲ ماه و ۲۰ روز وقت دارد تا تخلفات ساختمانی خود را رفع کند. غفارخانی، شهردار ناحیه۳ می‌گوید: «‌یکی از وظایف ما جلوگیری از ساخت‌وساز غیرمجاز در حریم عمومی یا خصوصی است.

املاک محله حصارک فاقد هرگونه اسناد مالکیتی و ثبتی است بسیاری از املاک پروانه ساختمانی ندارند و این باعث شده است که تخلفات متعددی در آنجا انجام می‌شود. لازم به ذکر است که رأی کمیسیون ماده ۱۰۰ در خصوص تخریب و قلع کامل تخلفات موجود در ملک پلاک ۴۰ اخذ شده و در عین حال به مالک و ذی‌نفع ابلاغ شده‌است و طی مدت زمان قانونی که ۲ ماه و ۱۰ روز است اجرا خواهد شد. البته در حال حاضر از خاکبرداری غیرمجاز مالک متخلف جلوگیری کرده‌ایم. »

کد خبر 447176

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha