زهرا بلندی-خبرنگار:پایین بودن کیفیت آب آشامیدنی مناطق جنوبی نسبت به مناطق شمالی شهر موضوعی است که کم و بیش در ذهن بسیاری از ساکنان مناطق جنوبی تهران وجود دارد.

پایش کیفیت آب

این موضوع بارها در مناطق مختلف پهنه جنوب به روش‌های مختلف پیگیری شده و در این رابطه پای صحبت مسئولان مربوطه هم نشسته‌ایم. این بار برای رفع ابهامات موجود درباره وضعیت آب آشامیدنی به تصفیه‌خانه شماره یک تهران(جلالیه)، به‌عنوان قدیمی‌ترین تصفیه‌خانه شهر تهران آمده‌ایم تا از نزدیک با مراحل تصفیه آب یکی از شبکه‌های آبرسانی به مناطق جنوبی آشنا شویم، همچنین در گفت‌وگو با «روزبه غفاری» کارشناس تأسیسات فرایند شرکت آب و فاضلاب پاسخگوی سؤالات متداول شهروندان باشیم.

  • بسیاری از ساکنان مناطق جنوبی تهران معتقدند کیفیت آب آشامیدنی این مناطق متفاوت با مناطق شمالی شهر است. این ادعا صحت دارد؟

به‌طور کلی حدود ۶۰ تا ۷۰‌درصد از آب تأمینی تهران از آب‌های سطحی(سدها) تأمین می‌شود و ۳۰ تا ۴۰‌درصد آن شامل سفره‌های زیرزمینی پایش شده است. افزایش بی‌رویه جمعیت در مناطق مهاجرپذیر جنوبی معادلات ما را برهم می‌زند که گاهی ناچار به استفاده بیشتر از آب‌های زیرزمینی می‌شویم، ضمن اینکه ایجاد چاه‌ها و انشعابات غیرمجاز توسط برخی شهروندان می‌تواند در کاهش و افت فشارآب و تا حدودی کیفیت آن تأثیر بگذارد، اما پایین بودن کیفیت آب مناطق جنوبی یک باور اشتباه است که بین مردم متداول شده، چراکه در همه نقاطی که آب توزیع می‌شود، دستگاه‌های سیستم کنترل کیفیت وجود دارد و به‌صورت آنلاین آب مصرفی همه نقاط پایش می‌شود و در صورت وجود هرگونه مشکل، آن نقطه از مدار خارج خواهد شد.

برای مثال استاندارد تعیین شده توسط شرکت تأمین و تصفیه آب و ntu (واحد اندازه‌گیری کدورت آب) می‌گوید کدورت آب شرب نباید بالای یک ntu باشد این در حالی است که شرکت آب و فاضلاب شهر تهران میزان کدورت آب شرب را زیر۳دهم ntu تعیین کرده و ما هم توان خود را برای تأمین، تولید و توزیع آب شرب با کدورت زیر یک‌دهم ntu به کار گرفته‌ایم. در کنار اینها اتصال سد ماملو به مدار هم باعث افزایش کیفیت آب جنوب تهران شده است.  

  • منظور شما از پایش آنلاین آب مصرفی چیست؟  

در حال حاضر تأمین، تولید و توزیع آب تهران زیر نظر طرح شبکه اسکادای آب به‌صورت لحظه‌ای از لحاظ کمی و کیفی کنترل و پایش می‌شود. علاوه بر این کارشناسان کنترل کیفیت آب و نمونه‌بردار به‌صورت شبانه‌روزی آب مصرفی را در آزمایشگاه‌ها کنترل می‌کنند و در صورت مشاهده هرگونه مشکل، سریعاً آزمایش مجدد گرفته می‌شود و در صورت تأیید، فرایند رفع مشکل و گندزدایی آب انجام خواهد شد.  

  • چنددرصد از آب مصرفی مناطق جنوب تهران از مخازن این تصفیه‌خانه تأمین می‌شود؟

۷ تصفیه‌خانه در تهران وجود دارد که ۶ مرکز فعال هستند. مقیاس مشخصی برای تقسیم‌بندی آب وجود ندارد. آب تهران در این ۶ تصفیه‌خانه تولید می‌شود و براساس نیاز بین هریک از مناطق توزیع می‌شود. برای مثال این‌طور نیست که آب تصفیه‌خانه شماره یک فقط چند منطقه خاص را تأمین کند، بلکه این آب ممکن است براساس نیاز به شرق، غرب، شمال یا جنوب تهران انتقال داده شود. بعد از اجرای مراحل مختلف تصفیه در تصفیه‌خانه‌ها، آب از طریق خطوط انتقالی در همه مناطق شهر توزیع می‌شود.  

  • مراحل تصفیه آب در این مرکز به چه شکل است؟

در سدهای کرج و طالقان باتوجه به کارکرد و زمان مناسب برای ماندن آب در پشت سد، کار پیش‌تصفیه انجام می‌شود، سپس آب از سد وارد آبگیر بیلقان می‌شود تا مواد معلق و درشت و هرچیزی را که باعث آلودگی می‌شود حذف کند تا آماده ورود به تصفیه‌خانه شماره یک باشد. جداسازی زباله، نخستین مرحله‌ای است که در تصفیه‌خانه انجام می‌شود، دومین مرحله تزریق مواد شیمیایی و سومین مرحله زلال‌سازی است. در مرحله چهارم صاف‌سازی انجام و آب، آماده ورود به مخازن می‌شود تا در آخرین مرحله گندزدایی صورت بگیرد.  

  • نظرتان درباره دستگاه‌های تصفیه آب خانگی که استفاده آن رواج پیدا کرده، چیست؟  

دستگاه‌های تصفیه آب خانگی از نظر ما به هیچ عنوان قابل تأیید نیستند. این دستگاه‌ها نه تنها تأثیر مثبتی بر سلامت آب شرب ندارند، بلکه املاح مفید آن را هم از بین می‌برند. فیلترهای نصب شده در این دستگاه‌ها محلی برای رشد آلودگی هستند و استفاده از چند فیلتر هم اغلب تفاوتی در اصل قضیه ایجاد نمی‌کند. بدن انسان نیاز به املاح و مواد معدنی دارد و اگر قرار باشد آب مقطر به بدن برسد با مشکلات دیگری مواجه خواهد شد.  

  • درباره آبیاری زمین‌های کشاورزی با آب‌های آلوده که در نقاط حاشیه‌ای جنوب تهران رواج دارد، نظری دارید؟

این آبیاری‌ها غیرقانونی و با انشعابات غیرمجاز انجام می‌شود که در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این زمینه با عوامل آن برخورد خواهد شد.

  • ۱۲۲ پاسخگوی مشکلات آبی مردم

ساکنان مناطق ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ برای اعلام هر مشکلی در زمینه آب و فاضلاب با ۱۲۲ تماس بگیرند. کارشناس روابط‌عمومی شرکت آب و فاضلاب منطقه ۶ با بیان این مطلب گفت: «شهروندان می‌توانند مشکلاتی اعم از فشار ‌آب، آلودگی، نشتی و... را به این شماره اعلام کنند. بعد از تماس، اطلاعات موردنیاز توسط کارشناس شرکت آب و فاضلاب ثبت و در سریع‌ترین زمان به مشکل رسیدگی خواهد شد. » «محمدعلی حسن‌پور» ادامه داد: «اگر مشترکی بعد از کسب اطمینان از سلامت لوله‌های آب نسبت به بهداشت آن تردید دارد می‌تواند مراتب را از طریق تماس تلفنی به شرکت آب و فاضلاب اعلام کند. آب آشامیدنی این شهروند با حضور کارشناسان جلو منزل نمونه‌برداری شده و جداگانه مورد آزمایش قرار می‌گیرد. »

کد خبر 447044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار