یکشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۸:۵۱
۰ نفر

شرکت‌های خودروساز، هرچند وقت یک بار به مناسبتی فروش ویژه می‌گذارند تا خودروهایی را که در انبار روی دستشان مانده، آب کنند یا اینکه پول عیدی و حقوق کارمندان و کارگران‌شان را جور کنند.

خودرو

این فروش‌های ویژه، نکته چندان برجسته و متفاوتی ندارند جز اینکه روی پول پیش‌ خریدار، به او سود می‌دهند که معمولا 16درصد است و به اندازه همین سود، بعدا هنگام تحویل خودرو از قیمت روز آن کم می‌کنند. جز این، ممکن است بیمه بدنه یا حتی بیمه شخص ثالث و امکاناتی اضافه بر معمول را هم به مشتریان هدیه بدهند. این شکل خریدن خودرو بیشتر به درد خریدارانی می‌خورد که بخش عمده پول کامل خرید خودرو را دارند ولی عجله‌ای هم برای خودرودارشدن ندارند و می‌توانند تا چند ماه دیگر ـ که موعد تحویل‌شان می‌رسدـ صبر کنند؛ این‌طوری هم به خودرویشان رسیده‌اند، هم سودش را گرفته‌اند و هم احیانا امکاناتی اضافه بر معمول دریافت کرده‌اند؛ مثل بیمه و لوازم جانبی.

کجا بخریم؟
فارغ از اینکه ما با نیازمندی‌های همشهری هم‌خانواده هستیم اما همه می‌دانند که بهترین جا برای پیدا کردن خودروهای صفر و کارکرده و تصادفی و حواله خودرو و این‌جور آگهی‌ها، نیازمندی‌های همشهری است. بخش عمده‌ای از این نیازمندی‌ها (گاه تا یک‌سوم کل آن) به آگهی‌های مربوط به خرید و فروش خودرو و حواله خودرو اختصاص پیدا می‌کند.

غیر از نیازمندی‌های همشهری، می‌توانید به بنگاه‌های معاملات خودرو مراجعه کنید اما اگر از ما می‌شنوید، آن‌قدرها به این بنگاه‌ها اعتماد نکنید! این بنگاه‌ها بیشتر به درد خریدن خودروی صفر می‌خورند و همچنین خریدن خودروهای مدل‌بالا. راه دیگری که پیش پایتان هست، این است که به مراکز خرید و فروش خودرو در هر شهر مراجعه کنید.

همچنین وب‌سایت‌هایی روی اینترنت هست که می‌توانند اطلاعات خوبی درباره خرید و فروش خودرو به‌تان بدهند.

خرید تصادفی

به دلایل نامعلومی، به محض اینکه خودروی شما کوچک‌ترین تصادفی بکند و به اصطلاح «رنگ بخورد» (یعنی رنگ شود)، از قیمت می‌افتد. این میزان از قیمت‌افتادگی به گستردگی رنگ‌خوردگی بستگی دارد و به اینکه خریدار خودروی شما چقدر زورش برسد که توی سر مال بزند!

اگر گلگیر یا حاشیه‌های سپر خودروی شما رنگ‌خوردگی داشته باشد، کلی از قیمت آن کم می‌شود و اسم تصادفی روی آن می‌آید. با این حال، بعضی خودروها که سابقه چپ‌کردگی یا تصادف‌های سهمگین دیگری دارند، خیلی تصادفی می‌شوند و حسابی از قیمت آنها می‌افتد. برخی کارشناسان خودرو این از قیمت‌افتادگی را بجا می‌دانند چون به نظر آنها ماشینی که یک بار چپ کرده یا تصادف کرده باشد، دیگر ماشین‌بشو نیست و همیشه یک‌جایی‌اش می‌لنگد!.

برخی دیگر هم دلیل موجهی برای این از قیمت‌افتادن‌ها نمی‌بینند و می‌گویند که این، بیشتر کار خریدارانی است که دوست دارند خودروی شما را هر چه ارزان‌تر بخرند. اگر نگرانید که مبادا با یک تصادف، کلی از قیمت خودرویتان بیفتد، بد نیست به خریدن یک خودروی تصادفی فکر کنید. این‌طوری هم می‌توانید با پول کمتری، خودرودار شوید و هم دیگر لازم نیست نگران از قیمت افتادن باشید.

خودروهای تصادفی بدی‌هایی هم دارند؛ این خودروها (به‌خصوص اگر مطمئن باشید پیش‌تر چپ کرده‌اند یا تصادف‌های جدی‌ای داشته‌اند) اصلا برای رانندگی در جاده و با سرعت بالا قابل اطمینان نیستند. خودروشناس‌ها و فنی‌های کار می‌گویند خودرویی که تصادف ناجوری کرده باشد، ممکن است شاسی‌اش پیچیده باشد. چنین خودرویی برای رانندگی در سرعت بالا اصلا قابل‌اطمینان نیست.

 مصرف بنزین، مسئله‌این است!

این روزها که سهمیه‌بندی بنزین و کارت‌های زودخالی‌شو، داد همه خودرودارها را درآورده، بد نیست هنگام خرید خودرویتان حواستان به میزان مصرف سوخت محصولی که می‌خواهید بخرید باشد.

فارغ از آنچه رسما از سوی شرکت‌های تولیدکننده اعلام می‌شود، در رتبه‌بندی صورت‌گرفته از سوی شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت از 7رتبه‌بندی A تا G مصرف سوخت خودروهای تولید داخل، هیچ خودرویی نتوانسته در گروه نخست (A) قرار گیرد. برای نصب برچسب سوخت، هیچ خودروی داخلی نتوانست در رتبهA قرار گیرد و تنها 2 خودروی هیوندا آوانته و هیوندا سوناتا۲۴۰۰ به ترتیب با مصرف سوخت در چرخه ترکیبی 4/7 و 1/8 لیتر در ۱۰۰کیلومتر در رتبهB قرار گرفتند. در گروهC نیز تنها مگان۲۰۰۰ اتوماتیک پارس‌خودرو با مصرف سوخت در چرخه ترکیبی 9/7 لیتر در ۱۰۰کیلومتر جای گرفت. در گروه‌بندی مصرف سوخت خودرو که از A تا G صورت گرفته، مصرف سوخت 6خودروی داخلی خارج از محدوده استاندارد اعلام شده که میان خودروهای سواری، مصرف سوخت پژو آردی در چرخه ترکیبی 5/9 لیتر برآورد شده است.

بنا بر آماری که از سوی شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت منتشر شده، حدود ۱۰خودرو نیز در پایین‌ترین رتبه مصرف سوخت(G) قرار گرفتند. همچنین تندر نود۱۶۰۰ گروه ایران‌خودرو با مصرف سوخت در چرخه ترکیبی 4/7 لیتر و تندر نود۱۶۰۰ گروه پارس خودرو با مصرف سوخت در چرخه ترکیبی 9/6 لیتر در ۱۰۰کیلومتر در گروهD قرار گرفتند. پراید گروه سایپا نیز در مدل‌های مختلف در گروه‌های F وD قرار گرفتند. گفتنی است طبق اعلام مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، تولید 6 خودروی خارج از معیار سوخت در نظر گرفته شده در بهمن‌ماه متوقف نخواهد شد ولی پس از تحلیل آزمون‌های خودرو طبق استاندارد مصوب، خودروهایی که نتوانند این استانداردها را پاس کنند، از شماره‌گذاری آنها جلوگیری خواهد شد.

لیزینگ خرید به شیوه قطره‌چکانی
خیلی از ما پول این را نداریم که یکجا چند میلیون تومان بدهیم و یک خودرو بخریم؛ اما باز هم دوست داریم از این حال پیاده دربیاییم و سواره شویم! راهش، چیز باکلاسی است به اسم لیزینگ؛ یا اجاره به شرط تملیک. در قراردادهای لیزینگ، خریدار کالا را گران‌تر از قیمت امروزش می‌خرد، بخشی از قیمت را همین اول و به‌عنوان پیش‌پرداخت می‌پردازد و باقیمانده آن را هم در اقساط بلندمدت (معمولا بین 36 تا 60قسط) می‌پردازد.

3-2‌سال پیش، یکدفعه کار لیزینگی‌ها گرفت و کلی از مردم این‌طوری خودرودار شدند و البته جیب لیزینگی‌ها هم پر شد. اما از سال پیش که دولت برای لیزینگی‌ها سقف مشخصی بهره معین کرد، خیلی از لیزینگی‌ها به مرخصی رفتند و آن بقیه هم عملا دیگر چندان فعالیتی نمی‌کنند. با این‌حال، لیزینگی‌های هنوز مشغول، هرازگاهی در روزنامه‌ها آگهی می‌دهند که بیایید خودروی لیزینگی بخرید. بعضی بانک‌های خصوصی هم بخش مخصوصی برای لیزینگ دارند که اگر بخت با شما یار بود و توانستید راهی برای خودتان باز کنید، می‌توانید از طریق آنها خودروی لیزینگی بخرید.

 لیزینگی‌خریدن بیش از همه به درد کارمندهایی می‌خورد که به حقوق ثابت خود مطمئن‌اند و ضمنا می‌توانند از محل کارشان «گواهی کسر از حقوق» بگیرند. این گواهی، نوشته‌ای رسمی است که به شرکت لیزینگ‌دهنده شما اطمینان می‌دهد که حقوق شما در حدی هست که بتوانید قسط‌های لیزینگ‌تان را بدهید و اگر هم ندادید، قسط‌ها از حقوق‌تان کم شود. خیلی از مردم، از قسطی خرید کردن خوش‌شان نمی‌آید؛ چون آدم قسط‌بده همیشه احساس بدهکار بودن دارد و همه‌اش خیالش پیش‌قسط ماه آینده و ماه‌های آینده است.

اما خیلی‌های دیگر، دلشان می‌رود برای قسطی خرید کردن. این عده می‌گویند مزه قسط به این است که با این وضع تورمی که اقتصاد مملکت ما دارد، سال دیگر قسطی که می‌دهی به اندازه پول‌توجیبی بچه‌ات هم نمی‌شود. وقتی یک خودرو را با لیزینگ می‌خرید، سند آن تا آخرین قسطی که بپردازید، به‌نام شما نمی‌شود یا نزد لیزینگ‌دهنده باقی می‌ماند؛ دست‌کم معمولا این‌طوری است. پس اگر برنامه ریخته‌اید که خودرویی را با لیزینگ بخرید و بعد آن را بفروشید، روی این برنامه حساب نکنید.

کد خبر 44593
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز