پنجشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳
۰ نفر

اصغر بادپر: هرچه‌قدر هم که باران آمده باشد و پشت سدها پر از آب باشند و باز باران بیاید، دلیل نمی‌شود وقتی به حمام می‌رویم، دوش آب را از اول تا آخر باز بگذاریم!

همين يك راه را داريم

یادمان باشد آب‌های اضافی پشتِ بسیاری از سدها، در همان روزهای اوج سیل رها شد. یادمان باشد تصفیه‌ی این آب، به انرژی و زمان زیادی نیاز دارد، ضمن این‌که در تابستان مصرف برق هم بیش‌تر است و بخش زیادی از برق کشور ما با استفاده از نیروگاه‌های آبی تولید می‌شود.

پس هم‌چنان باید مراقب مصرف انرژی‌ باشیم و به‌طور جدی به اصلاح الگوی مصرف انرژی بپردازیم. هر کدام از ما گاهی بدون این‌که بخواهیم و یا متوجه باشیم روزانه برق یا آب زیادی هدر می‌دهیم. نمونه‌های این‌گونه هدر رفتن آب و انرژی زیادند، اما در صورتی‌که بخشی از آن‌ها را به‌خاطر بسپاریم و به آن‌ها توجه کنیم، کم‌کم به الگوی مناسبی برای مصرف انرژی می‌رسیم. در این‌جا برخی از این موارد را مرور می‌کنیم.

۱. سعی‌کنیم رایانه را در حالت آماده به کار (استندبای) رها نکنیم و علاوه بر خاموش کردن رایانه، حتماً نمایشگر (مانیتور) را هم خاموش کنیم.

۲. تا می‌توانیم از آسانسور استفاده نکنیم. در سن نوجوانی و جوانی، یکی دو طبقه از راه‌پله بالا و پایین رفتن، چندان خسته‌کننده نیست.

۳. باز ماندن دوش آب در حمام، وقتی که نیازی نیست، باعث هدر رفتن هزاران لیتر آب تصفیه شده می‌شود. در این مورد لازم است کمی بیش‌تر دقت کنیم.

ضمن این‌که برای دوش گرفتن با آب گرم، انرژی بیش‌تری مصرف می‌شود پس می‌توان مراقبت کرد که آب بیش از اندازه‌ی لازم داغ نشود. علاوه بر این، گاهی هنگام بیرون آمدن از حمام حواسمان نیست و چراغ را روشن می‌گذاریم که باز هم انرژی هدر می‌دهیم.

۴. خوب است از خودمان بپرسیم که آیا چراغ اتاق ما همیشه روشن است؟ یا وقتی می‌خوابیم چراغ خواب را روشن می‌گذاریم؟ آیا دوست داریم لامپ اتاق قوی و بزرگ باشد؟ وقتی از اتاقی بیرون می‌رویم که کسی در آن نیست، برای خاموش کردن چراغ، دست‌مان به سمت کلید برق می‌رود؟

۵. در طول شبانه‌روز ساعت‌هایی هست که هوا زیاد گرم نیست و حتی نسیم خنکی می‌وزد، در این ساعت‌ها باز کردن پنجره‌ها کمک می‌کند که کم‌تر کولر را روشن نگه‌داریم.

۶. خوب است گوش‌مان به چکه کردن شیرهای آب حساس باشد. در شبانه‌روز آب زیادی در اثر چکه کردن شیرها هدر می‌رود.

۷. اگر بی‌دلیل در یخچال را باز می‌کنیم، بد نیست بدانیم باز و بسته کردن در یخچال مصرف انرژی را بالا می‌برد و عمر یخچال را کوتاه می‌کند.

۸. لزومی ندارد در همه‌ی ساعت‌های روز تلویزیون روشن باشد. تلویزیون علاوه بر مصرف برق، حرارت زیادی تولید می‌کند و باعث گرم‌تر شدن محیط خانه می‌شود.

۹. شاید به‌نظرمان چندان مهم نباشد که موقع مسواک زدن چه‌قدر شیر آب را باز می‌گذاریم؛ اما واقعاً مهم است و بیهوده باز گذاشتن شیر آب هنگام مسواک زدن، آب زیادی را هدر می‌دهد.

۱۰. لازم است ساعت‌های اوج مصرف برق را به‌خاطر بسپاریم و در حد امکان، در این ساعت‌ها کم‌تر از وسایل برقی استفاده کنیم. از ساعت ۱۲ ظهر تا ۱۵ (سه بعدازظهر) و از ساعت ۱۹ تا ۲۲ ساعت اوج مصرف برق است.

کد خبر 445466

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha