شنبه ۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۱
۰ نفر

اصغر بادپر: حالا که به تقویم محیط‌زیست سر زدیم، می‌رویم سراغ روزهایی که نام‌های خاص دارند؛ مثل ۲۵ خرداد که روز جهانی «باد» است!

فقط چتر و كلاه را باد نمی برد

باد، خودش پدیده‌ای عجیب و غریب است؛ در سینما، شعر و هنر کاربرد زیادی دارد، اما روز جهانی باد بیش‌تر به جنبه‌های زیست‌محیطی و البته صنعتی باد توجه می‌کند.

یادمان هست که باد فقط چتر ما را نمی‌برد و فقط درها را به هم نمی‌کوبد! باد می‌تواند به‌طور جدی انرژی صنعتی تولید کند و برای خودش کلی داستان دارد.

برای من همیشه تماشای توربین‌های بادی جذاب بوده است. چندباری که به منجیل سفر کردم از تماشای توربین‌های بادی لذت بردم؛ حیرت کردم وقتی تصاویری را دیدم که از بالای توربین‌ها گرفته بودند.

امروزه در بسیاری از کشورهای صنعتی و پیشرفته‌ی دنیا از توربین‌های بادی استفاده می‌شود؛ اما خوب است بدانیم که اولین‌بار، ۲۰۰ سال قبل از میلاد حضرت مسیحع در چین این توربین‌ها به‌کار گرفته شد.

 سال‌ها بعد در خاورمیانه، از آسیاب بادی برای تولید آرد استفاده کردند و پس از آن هلندی‌ها از این آسیاب‌ها به‌عنوان ابزاری برای تخلیه‌ی آب دریاچه‌ها و مرداب ها بهره بردند. در قرن نوزدهم هم از آسیاب‌های بادی برای تأمین آب مورد نیاز کشاورزی و دام‌پروری و بعد از آن برای تولید برق استفاده شد و در نهایت توربین‌های بادی با پیشرفت علم تکمیل شدند و باد در فهرست منابع انرژی تجدیدپذیر و با ارزش قرار گرفت.

 سال ۱۳۹۵، رسانه‌ها فیلم کوتاهی از تولیدات شبکه‌ی «نشنال جئوگرافیک» منتشر کردند که به آسیاب‌های بادی ۱۳۰۰ساله‌ی ایران می‌پرداخت. این آسیاب‌های بادی در شهر «نشتیفان» در استان خراسان رضوی قرار دارند؛ جایی‌که  بسیار بادخیز است. دیواری در بالای این روستا نصب شده که انرژی باد را مهار و زندگی را برای اهالی روستا ساده‌تر ‌می‌کند. دراین مستند تنها نگهبان این آسیاب‌ها در گفت‌وگوی کوتاهی نسبت به آینده‌ی آسیاب‌های بادی شهرش، ابراز نگرانی می‌کند. سال‌ها بعد در خاورمیانه، از آسیاب بادی برای تولید آرد استفاده کردند و پس از آن هلندی‌ها از این آسیاب‌ها به‌عنوان ابزاری برای تخلیه‌ی آب دریاچه‌ها و مرداب ها بهره بردند. در قرن نوزدهم هم از آسیاب‌های بادی برای تأمین آب مورد نیاز کشاورزی و دام‌پروری و بعد از آن برای تولید برق استفاده شد و در نهایت توربین‌های بادی با پیشرفت علم تکمیل شدند و باد در فهرست منابع انرژی تجدیدپذیر و با ارزش قرار گرفت.

سال ۱۳۹۵، رسانه‌ها فیلم کوتاهی از تولیدات شبکه‌ی «نشنال جئوگرافیک» منتشر کردند که به آسیاب‌های بادی ۱۳۰۰ساله‌ی ایران می‌پرداخت. این آسیاب‌های بادی در شهر «نشتیفان» در استان خراسان رضوی قرار دارند؛ جایی‌که  بسیار بادخیز است. دیواری در بالای این روستا نصب شده که انرژی باد را مهار و زندگی را برای اهالی روستا ساده‌تر ‌می‌کند. دراین مستند تنها نگهبان این آسیاب‌ها در گفت‌وگوی کوتاهی نسبت به آینده‌ی آسیاب‌های بادی شهرش، ابراز نگرانی می‌کند.

کد خبر 443770

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha