علی مولوی: همه می‌دانند که هرسال، چهار فصل دارد؛ بهار، تابستان، پاییز و زمستان. اما هواداران فوتبال به فصل پنجمی هم اعتقاد دارند که «فصل فوتبال» است! کم‌کم تمام لیگ‌های مهم اروپایی به کار خود پایان دادند و با برگزاری فینال لیگ قهرمانان اروپا در یازدهم خردادماه، پایان فصل فوتبال دوباره از راه می‌رسد.

پايان فصل

هفته‌ی گذشته بوندس‌لیگای آلمان، لالیگای اسپانیا و لیگ‌برتر انگلیس را با هم بررسی کردیم و در این شماره نیز سری‌آ ایتالیا، لیگ‌۱ فرانسه و اردویسه‌ی هلند را بررسی خواهیم کرد.

در شماره‌ی بعدی هم نگاهی می‌اندازیم به قهرمانان دو فینال حساس و تماماً انگلیسی لیگ قهرمانان اروپا بین لیورپول و تاتنهام و لیگ اروپا بین تیم‌های آرسنال و چلسی می‌پردازیم.

در ماجرای رسوایی سال۲۰۰۶ میلادی فوتبال ایتالیا یا «کالچوپولی» که منجر به مجازات تیم «یوونتوس» و سقوط این تیم به «سری‌ب» و اهدای عجیب و غریب قهرمانی به اینترمیلان شد، شاید کم‌تر کسی فکر می‌کرد یوونتوس بتواند به این خوبی سختی‌ها را پشت سر بگذارد و جایی برای هیچ‌یک از تیم‌های مطرح ایتالیایی باقی نگذارد.

اما واقعیت این است که این تیم محبوب امسال برای هشتمین سال پیاپی قهرمان سری‌آ شد، سی و پنجمین قهرمانی خود را در لیگ ایتالیا جشن گرفت و رکوردی دست‌نیافتنی ثبت کرد.

پس از یوونتوس با ۹۰ امتیاز، تیم‌های ناپولی ۷۹ امتیاز وآتالانتا با ۶۹ امتیاز در رتبه‌های دوم و سوم ایستادند. نکته‌ی جالب توجه این فصل لیگ ایتالیا، بازی‌های درخشان آتالانتا بود که آن‌ها را به مقام سوم لیگ و نایب‌قهرمانی جام‌حذفی رساند و حالا در فصل آینده این تیم ۱۱۱ساله برای اولین‌بار به لیگ قهرمانان اروپا قدم می‌گذارد.

شاید اکثر هواداران فوتبال از ابتدای فصل تصور می‌کردند با آمدن «کریستیانو رونالدو» به یوونتوس و بی‌رقیب‌بودن او در لیگ ایتالیا، قطعاً مقام آقای گلی متعلق به اوست، اما «فابیو کوالیارلا»، مهاجم ایتالیایی سمپدوریا با ۲۶ گل زده، آقای گل سری‌آ شد و رونالدو با ۲۱ گل زده در جایگاه چهارم جدول ایستاد. هم‌چنین در کمال ناباوری بهترین خط حمله‌ی لیگ با ۷۷ گل زده به‌نام آتالانتا خورد و بهترین خط دفاع لیگ هم با ۳۰ گل خورده به یوونتوس رسید.

واقعیت این است که هزینه‌های عجیب و غریب و سرسام‌آور پاری‌سن‌ژرمن در خرید بازیکن و سرمربی، هرچند که در سطح اروپا جواب نداده، اما حداقل در لیگ فرانسه خوب جواب داده است. تیم پایتخت فرانسه که پیش از سال ۲۰۱۲ میلادی، فقط دوبار مقام قهرمانی را در سال‌های ۱۹۸۶ و ۱۹۹۴ میلادی لیگ تجربه کرده بود، از آن سال تا حالا شش‌بار قهرمان لیگ شده و فقط در فصل ۱۸-۲۰۱۷، قهرمانی لیگ را به تیم موناکوی جوان و آتشین واگذار کرد.

به این ترتیب امسال هم پاری‌سن‌ژرمن ۹۱ امتیازی، با اقتدار برای هشتمین‌بار قهرمان لیگ۱ فرانسه شد و تیم‌های لیل با ۷۵ امتیاز و لیون با ۷۲ امتیاز رتبه‌های دوم و سوم را به‌دست آوردند. تیم موناکو هم که همه‌ی ستاره‌های جوانش را در این دو سال فروخته بود، چیزی نمانده بود به لیگ پایین‌تر سقوط کند و در رده‌ی هفدهم جدول ایستاد!

پاری‌سن ژرمن با ۱۰۵ گل بهترین خط حمله و لیل با ۳۳ گل‌خورده بهترین خط دفاع لیگ‌۱ فرانسه بودند و «کیلیان ام‌باپه»، ستاره‌ی جوان فرانسوی پاری‌سن ژرمن با ۳۳ گل بهترین گل‌زن جام نام گرفت.

رقابت تیم‌های آژاکس، ای‌زد آلکمار، پی‌اس‌وی آیندهوون و فاینورد همیشه در لیگ هلند جذاب و دیدنی بوده است. سال گذشته پی‌اس‌وی‌ آیندهوون با چهار امتیاز اختلاف نسبت به آژاکس، برای بیست و چهارمین‌بارقهرمان اردویسه یا لیگ‌برتر هلند شد و امسال آژاکس آمستردام با سه امتیاز اختلاف نسبت به آیندهوون برای سی و چهارمین‌بار به مقام قهرمانی لیگ هلند رسید. به این ترتیب در شصت و سومین دوره‌ی لیگ هلند، آژاکس با ۸۶ امتیاز، پی‌اس‌وی آیندهوون با ۸۳ امتیاز، فاینورد با ۶۵ امتیاز سوم و ای‌زد آلکمار هم با ۵۸ امتیاز چهارم شدند.

در این فصل، «لوک دی‌یانگ»، مهاجم هلندی آیندهوون و «دوشان تادیچ» مهاجم صربستانی آژاکس هردو با ۳۴ گل زده به مقام آقای گلی دست پیدا کردند؛ البته با این تفاوت که دی‌یانگ تمام گل‌هایش را در جریان بازی زده، اما تادیچ ۱۱ گل از مجموع گل‌هایش را از روی نقطه‌ی پنالتی به ثمر رسانده است. ضمن این‌که آژاکس با ۱۱۹ گل، بهترین خط حمله‌ی جام و آیندهوون با ۲۶ گل خورده، بهترین خط دفاع جام را به‌نام خود ثبت کردند.

کد خبر 442172

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha