مریم غفاری: نخستین بخش توریسم درمانی کشور در بیمارستان هاشمی نژاد وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران با حضور معاون اول رئیس جمهوری افتتاح شد.

معاون اول رئیس جمهوری در مراسم افتتاح اولین مرکز توریسم درمانی کشور گفت: گر چه ارزآوری یکی از مزایای جذب بیماران خارجی است اما مهمتر از آن، این است که توریسم درمانی محلی برای فرهنگ سازی و معرفی ارزشهای ناب اسلام انقلابی است.  پرویز داوودی با بیان این‌که بسیاری از بیماران در کشورهای دیگر به علت کیفیت خدمات پزشکی بالا در ایران و ارزان‌تر بودن آن تمایل دارند در ایران مداوا شوند، گفت: به خصوص مسلمانان کشورهای حوزه خلیج فارس قطعاً به همکیشان خود در ایران بیش از اروپا و آمریکا اعتماد دارند ومی‌توانند برای درمان خود با کیفیت بالا، ارزا‌ن‌تر و راحت‌تر در بیمارستان‌های ایران درمان شوند.

وی گفت: بیمارستان شهید هاشمی نژاد یک نمونه موفق از مدیریت قوی در کشور است که توانسته است به این سطح از کیفیت خدمت برسد و می‌تواند به عنوان یک الگو برای مدیریت بخشهای مختلف دولتی مطرح باشد. معاون اول رئیس جمهوری افزود: برای رسیدن به این هدف فقط بودجه تعیین کننده نیست چون خیلی جاهای دیگر هم بودجه دارند، اما این وجدان و فرهنگ کار دلسوزانه است که به این چنین نتایجی منجر می‌شود و این کار رسانه هاست که چنین فعالیت‌هایی را در جامعه الگوسازی کنند.

داوودی گفت: اگر رسانه‌ها چنین خدمات موفقی را در جامعه معرفی و پیگیری کنند دولت نیز از آن حمایت می‌کند و زمینه گسترش آن را فراهم می‌کند. معاون اول رئیس جمهوری افزود: تعهد و فرهنگ کاری در پزشکان و کارکنان بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد مشاهده می‌شود و همین فرهنگ باید ترویج شود و دولت از ترویج این فرهنگ حمایت می‌کند چرا که  بحث وجدان کاری و ارزش‌دادن به کار کیفی یکی از محورهای مورد تاکید دولت در برنامه پنجم توسعه است و سیاست‌های کلی این برنامه به‌زودی ارایه می‌شود.

خیرین کمک کنند

دکتر کامران باقری لنکرانی، وزیر بهداشت و درمان نیز سخنران دیگر این مراسم بود که با اشاره به اتفاق بسیار خوبی که در  بحث نوسازی این بیمارستان رخ داده و آن را با سایر مراکز درمانی متفاوت کرده، گفت: بهره گیری از خیرین یکی از ظرفیت هایی است که باید در نظام سلامت بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. وی تاکید کرد: هرخیری که مشارکت کند و 40 درصد هزینه ها را بدهد 60 درصد مابقی را ما تامین می کنیم.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه ماده 87 قانون برنامه توسعه در بحث گردشگری وظیفه اصلی را به بخش دولتی محول نکرده گفت: طبق قانون، ما باید از ظرفیت های مازاد بیمارستان برای توریسم درمانی استفاده کنیم که فاکتور های مهمی چون وجود کادر تخصصی با حسن شهرت و بدون تخلف، کادر پرستاری مجرب و وجود یک مترجم درکنار بیمار و... از شرایط لازم در این مراکز است.

وحدت، همدلی و برنامه‌ریزی

دکتر فتحی، ریاست دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در این مراسم  با بیان این‌که مر‌کز آموز‌شی بهداشتی و درمانی شهید هاشمی‌نژاد، وابسته به دانشگاه علوم پز‌شکی ایران، نخستین مرکز‌ی است که منحصراً در خصوص درمان بیماران کلیو‌ی و مجار‌ی ادرار در کشور فعالیت دارد گفت: هم اکنون در این بیمارستان سالانه 138مورد پیوند کلیه، 32 هزار مورد دیالیز و 7‌هزار مورد جراحی پیشرفته اورولوژی انجام شود و در حال حاضر یکی از بهترین مراکز به لحاظ تجهیزات و فضای درمانی به شمار می‌‌رود وچرخه کامل درمان بیماری های قلب و عروق نیز در این مرکز وجود دارد.

مدیریت را دریابیم

دکترمسعود اعتمادیان، رئیس بیمارستان هاشمی نژادو جراح فوق‌تخصص اندویورولوژی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه بر اساس قانون ما موظفیم 30 درصد مصارف ارزی خود را از توریسم درمانی تامین کنیم گفت: کشور تایلند که پزشکی آنجا مورد قبول کشور ما نیست سالانه 430 هزار بیمار خارجی دارد ولی کشور ما که هزینه خدمات درمانی در آن معادل یک پنجم آمریکا و اروپاست و در کیفیت خدمات چه از لحاظ تخصص و چه تجهیزات پزشکی چیزی از آنها کم نداریم، در زمینه توریسم درمانی چندان پیشرفت نداشته است.

وی گفت: توریسم درمانی باعث افزایش خدمات می شود و به تبع آن مردم کشور خودمان نیز از آنها بهره مند می شوند. وی با تاکید بر این‌که ارایه خدمات پزشکی  در بخش توریسم درمانی تفاوتی با داخلی ندارد و صرفا تفاوت در هتلینگ است افزود: بهداشت و درمان کشور سالهاست که با مشکل کمبود اعتبار روبه‌روست، اما گروهی معتقدند که معضل اصلی بهداشت و درمان، بیش‌از این‌که کمبود بودجه باشد، نقص مدیریت است و با به کارگیری ابزار نوین مدیریتی، مدیریت نیروی انسانی، بهینه‌سازی فضای درمانی، تصمیم‌گیری مشارکتی و ایجاد نگرش سیستمی، جذب بیماران دارای بیمه مکمل و تغییر نظام پرداخت کارانه از روزمزدی به کارمزدی می‌توان بهره‌وری را حداقل تا 20درصد ارتقا داد.

خواسته‌های اصلی قانون‌گذار را اجرا کردیم

دکتر اعتمادیان همچنین درحاشیه این مراسم به خبرنگار همشهری گفت: مقررات حاکم بر اساس مدیریت موجود در اکثر مراکز دولتی، به نحوی است که مدیران، اختیارات و ابزارهای انگیزشی لازم را در اختیار ندارند و ساختارهای سردرگم تشکیلاتی، قوانین منسوخ و متناقض، مقررات دست و پاگیر و روش‌های کهنه، قدرت تصمیم‌گیری آنان را بسیار محدود کرده است. او تاکید کرد در شرایط جدید، مدیریت بیمارستان نسبت به گذشته از اختیارات اداری و مالی بیشتری برخوردار شده است و این امر زمینه مساعدی برای تحولات بعدی را فراهم آورده و بدیهی است که بدون واگذاری اختیارات کامل نمی‌توان مسئولیتی را متوجه مدیران نمود.

دکتر اعتمادیان ادامه  داد: تجربه ثابت کرده که اکثر بیمارستان‌هایی که از طریق اهدا یا وقف تاسیس می‌شوند- نظیر همین بیمارستان که موقوفه مرحوم حاج مهدی دریانی است - و اداره آنها به مراکز درمانی دولتی و دانشگاهی محول می‌شود، پس از مدتی با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند کما اینکه از زمان ساخت تا سال 1381، برای نگهداری و ارائه خدمات بهینه‌سازی هزینه کافی به این مرکز اختصاص داده نشد و در سال 81 دچار رکود کامل، فرسودگی و تخریب شد و بهره‌وری آن کاهش چشمگیری یافت اما از طریق کمک‌های اعضای هیات امنا بخش محب در سال 83 افتتاح شد و می‌توان ادعا کرد که در ایران مشابه این بخش به‌لحاظ ساختمانی، دکوراسیون و تجهیزات پزشکی کمتر وجود دارد.

به گفته وی، هر سال میلیاردها دلار به بودجه‌های جاری سازمان‌های دولتی اضافه می‌شود در صورتی‌که دستور قانون، کوچک‌سازی دولت و جذب ارز کمتر است و بیمارستان هاشمی‌نژاد تهران یکی از صدها سازمان کوچک کشور است سعی کرده که خواسته‌های اصلی قانونگذار را اجرا کند.

کد خبر 44010

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز