همشهری آنلاین- فتانه انفرادی: دکتر ایرج حریرچی در گفتگو با همشهری آنلاین درباره دلایل چربی خون بالا و چاقی دانش آموزان ایرانی توضیح می‌دهد و تاکید می‌کند که مردم و مسئولان در تعامل مستمر تلاش کنند تا با تغییر سبک غلط زندگی و بازگشت به سبک زندگی ایرانی- اسلامی، سلامت دانش آموزان را تضمین کنیم.

دكتر ايرج حريرچي

دکتر ایرج حریرچی می‌گوید: به دلایل مختلف، از سبک ایرانی- اسلامی که ریشه در فرهنگ اسلامی و دین ما دارد فاصله گرفته‌ایم و این مسئله در طول دهه‌های مختلف بروز و ظهور کرده است. این مسئله سبب شده است که از سبک و الگوهای درست و صحیح زندگی دور شویم و فاصله بگیریم و از سبک غلط زندگی و همچنین سبک ناصحیح تغذیه پیروی کنیم.

معاون کل وزارت بهداشت اضافه می‌کند: کم‌تحرکی،  نداشتن فعالیت‌های ورزشی به میزان لازم،  مصرف غذاهای پرچرب و فست فودی، مصرف غذاهای پرکالری روزانه همه و همه سلامت خانواده‌ها  و بیش از همه سلامت  کودکان و نوجوانان ایرانی را نشانه  گرفته و تهدید می‌کند.

حریرچی تاکید می‌کند: وقتی کودک، نوجوان و به طور کلی دانش آموز ایرانی، گرایش به غذاهای پرچرب و پرکالری پیدا می‌کند،  وقتی بیش از اندازه پای کامپیوتر و سرگرم بازی‌های کامپیوتری است و  کم‌تحرک است و به اندازه کافی و لازم فعالیت مناسب ورزشی ندارد. قطعا نتیجه  نامطلوب است و همه و همه سبب  بالا بودن چربی خون  ۲۵ درصد  از دانش آموزان ایرانی می‌شود و چاقی و اضافه وزن و ... به همراه می‌آورد.

معاون کل وزارت بهداشت می‌گوید:  از هر ۱۰ نوجوان و دانش آموز ما ٨ نفر، روزانه کمتر از نیم ساعت فعالیت ورزشی دارند و این در حالی‌است که  باید روزانه یک ساعت فعالیت ورزشی داشته باشند. از هر ۱۰ نوجوان ما یک نفر چاق است، یک نفر اضافه وزن دارد و دو نفر چاقی شکمی دارند. از هر چهار دانش آموز یک نفر، روزانه میان وعده ناسالم مصرف می‌کند. همه اینها عوارض جبران‌ناپذیر به دنبال دارد که نباید از کنار آنها براحتی بگذریم و بی‌تفاوت باشیم.

 حریرچی خاطر نشان می‌کند که برای تغییر و اصلاح سبک زندگی و تغذیه سالم،  باید مردم و مسئولان در کنار هم باشند و تلاش کنند که رویکرد سلامت محور به معنای واقعی و در عمل در کشور ساری و جاری شود.

  او اضافه می‌کند: ما در وزارت بهداشت برای ارتقای سطح سلامت و سواد سلامت مردم و همچنین آموزش‌های همگانی تلاش  کرده و می‌کنیم اما از خود مردم و همچنین وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دیگر هم می‌خواهیم که به ما کمک کنند چرا که این مهم تنها با همکاری‌های بین‌بخشی به نتایج مطلوب‌تر خواهد رسید.

 معاون کل وزارت بهداشت  تاکید می‌کند: یکی از عواملی که سبب چربی خون بالا و چاقی و اضافه وزن در ایران شده است گرایش مردم به غذاهای فست فودی و پرچرب است. به اعتقاد من، تا  تقاضا وجود نداشته باشد،  عرضه و بازاری هم  نیست پس چون گرایش مردم به مصرف این قبیل غذاها بالاست تولید کنندگان مواد غذایی، چنین مواد غذایی را تولید می‌کنند و فروشگاه‌های فست فودی روز به روز بیشتر می‌شود و غذاهای پرچرب در منوی رستوران‌ها مشاهده می‌شود.

  • تجربه اروپای غربی

 او خاطر نشان می‌کند : این در حالی‌است که  به عنوان نمونه،  در اروپای غربی در طول دو دهه گذشته، از طریق رسانه‌ها  فضایی ایجاد شد تا افکار عمومی و رسانه‌ها، همصدا  تولیدکنندگان و عرضه کنندگان موادغذایی را  تشویق و حتی وادار کردند که قسمتی از قفسه‌های  فروشگاه‌ها و منوی  رستوران‌های خود را  به غذاهای سالمتر و کم چربتر و حتی مواد غذایی گیاهی اختصاص دهند و به این ترتیب برای سبک تغذیه سالم تلاش و همت گماردند.

   معاون کل وزارت بهداشت می‌گوید: رویکرد سلامت محور،  برای اصلاح سبک زندگی و تغذیه ضروری است و این ممکن و میسر نمی‌شود جز با همکاری‌های بین بخشی و کمک خانواده‌های ایرانی چرا که دانش آموزان امروز، آینده سازان ایران اسلامی هستند و حفظ و تامین سلامت تک تک آنها، وظیفه همه ماست.

کد خبر 438690

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha