همشهری آنلاین - فتانه انفرادی: ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت درباره وضعیت سلامت دانش آموزان ایرانی، آمار و ارقامی ارائه داد که بسیار تلخ و ناخوشایند بود. به گفته او چربی خون ۲۵ درصد دانش آموزان‌ ایران بالاست این به آن معنی است که از هر ۴ دانش آموز ایرانی یک نفر چربی خون بالا دارد.

ناصر كلانتري - دانش آموزان

حریرچی البته آمار و ارقام تلخ دیگری هم ارائه داد:  از هر ۱۰ نوجوان ایرانی، یک نفر چاق است. یک نفر اضافه وزن دارد. ۲ نفر چاقی شکمی دارند. از هر ۴  دانش آموز یک نفر روزانه میان وعده ناسالم مصرف می‌کند. از هر ۱۰ نوجوان و دانش آموز ایرانی ٨ نفر روزانه کمتر از نیم ساعت فعالیت ورزشی دارند. از هر۴ دانش آموز یک نفر به طور مرتب و روزانه مسواک نمی‌زند و... 

این آمار بسیار تلخ است و هر انسانی را به فکر فرو می‌برد که با این شرایط، در آینده وضعیت سلامت دانش آموزان چه خواهد شد؟  کودکان و نوجوانانی که آینده سازان این مملکت هستند چرا باید وضعیت سلامت جسمی‌شان این چنین باشد؟  باید فکری به آن کرد و اصلا نباید نسبت به این موضوع بی‌تفاوت بود. به همین دلیل، همشهری آنلاین درباره چرایی این مسئله با تعدادی از متخصصان و صاحب‌نظران به گفت‌وگو نشسته است.  چه کسانی کم‌کاری کرده اند و  مشکل کجاست که کودکان و نوجوان در سنین بسیار پایین دچار چربی خون بالا هستند و ...

دکتر ناصر کلانتری، متخصص تغذیه کودکان و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به پرسش همشهری آنلاین چنین توضیح می‌دهد: اینکه وضعیت سلامت کودکان نوجوانان اصلا مطلوب نیست به یک عامل خاص ارتباط ندارد بلکه مجموعه‌ای از عوامل سبب این وضعیت شده است.

 او می‌گوید: مسئولان فرهنگ‌سازی نکرده اند. نهادهایی که باید فرهنگ‌سازی می‌کردند به‌شدت کوتاهی کرده اند.  در یک خیابان معمولی  با ۱۰ تا ۲۰ متر عرض از اول  تا آخر چندین مغازه فست و فود داریم. در فیلم‌های سینمایی و سریال‌ها، غذاهای آماده و فست‌فود به وفور نمایش داده می‌شود. هنوز در تبلیغات صداو سیما، تبلیغات مواد غذایی ناسالم دیده می‌شود.

 استاد دانشگاه علوم پزشکی اضافه می‌کند: از نقش خانواده‌ها هم نباید غافل بود. متاسفانه والدین هم وظیفه خودشان را درست انجام نداده اند و به اعتقاد من، والدیت در ایران معنایش را از دست داده است. والدیت در ایران تبدیل به خدمتگزاری شده است.  مادران و پدران کاملا در اختیار فرزندان خود  هستند و تابع اوامر آنها. حتی کودک ۴ یا ۵ ساله که توان عقلی و تجربی ندارد  و  مصلحت خود را نمی‌داند هر آنچه می‌طلبد برایش خریداری می‌کنند. خانواده‌ها هم به شدت غفلت کرده اند.

این متخصص تغذیه می‌گوید: نکته دیگر این است که هنوز در کشور ما  مردم چاقی را یک بیماری نمی‌دانند چرا که  فرهنگ‌سازی نشده است. در حالی که بارها هشدار داده ایم و اعلام کرده ایم که چاقی مادر همه بیماری‌هاست اما ظاهرا هشدارها و توصیه‌های پزشکان، برای کودکان و نوجوانان ایرانی هم جدی گرفته نمی‌شود.

  این استاد دانشگاه  خاطر نشان می‌کند: تبلیغات صداو سیما،  هم یکی دیگر از مشکلات است. چندین بار با صدا و سیما رایزنی کردیم ولی به جایی نرسیدیم. چند بار تا پای توقف تبلیغات مواد غذایی ناسالم رفتیم ولی باز به جایی نرسیدیم و متاسفانه تبلیغات مواد غذایی ناسالم در سیما همچنان ادامه دارد.

کلانتری به موضوع دیگری هم اشاره می‌کند و آن بی‌توجهی تولید کنندگان موادغذایی است. او می‌گوید: ارائه کنندگان خدمات غذایی و تولیدکنندگان در ایران هم در زمینه وضعیت سلامت دانش آموزان مقصرند. آنها از پروتکل‌ها و راهنماها تبعیت نمی‌کنند.

این متخصص تغذیه تاکید می‌کند: باید میزان نمک، شکر، چربی‌های اشباع شده و ... در تولیدات کارخانه ای به حداقل برسد درحالی‌که اینگونه نیست. هنوز  میزان شکر، نمک و چربی اشباع در مواد غذایی و تولیدات کارخانه ای استاندارد نیست و نظارت موثری هم وجود ندارد. همچنان، بخش اعظم نمک از طریق نمک در نان وارد سفره‌های مردم می‌شود.

کلانتری می‌گوید: متاسفانه در نظام ارائه خدمات بهداشتی و درمانی هم موضوع تغذیه به عنوان یک خدمت همگانی مطرح نیست البته در طرح تحول سلامت به موضوع تغذیه نگاه خوبی شده است اما واقعیت آن است که تعداد کارشناسان تغذیه و مراقبان سلامت، همچنان از حد مورد نیاز پایین‌تر است. اقدام خوبی شروع شد اما به دلیل کمبود منابع با چراغ خاموش حرکت می‌کنیم.  

استاد دانشگاه علوم پزشکی به وضعیت بوفه‌های مدارس هم اشاره و خاطرنشان می‌کند: قرار بود متولیان مدارس در ایران از ورود خوراکی‌های نامناسب در کیف و کوله دانش آموزن ممانعت کنند ولی این اقدام هم انجام نشد. وضعیت بوفه های مدارس هم مطلوب نیست. آموزش و پرورش، باید نسبت به بهبود وضعیت تغذیه مدارس جدی‌تر وارد میدان شود.

کد خبر 438578

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha