یکشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: پلنگ سیاه (Black Panther) در اسکار ۲۰۱۹ در ۷ بخش نامزد دریافت جایزه شده است.

پلنگ سياه

 پلنگ سیاه فیلمی در سبک ابرقهرمانی بر پایهٔ شخصیتی به همین نام از مارول کامیکس است. مارول استودیوز تهیه‌کنندهٔ آن و استودیو سینمایی والت دیزنی عهده‌ دار توزیع آن بوده است. این فیلم ابرقهرمانی هیجدمین فیلم در دنیای سینمایی مارول است.  رایان کوگلر کارگردانی این فیلم را بر عهده دارد و فیلم‌نامه را خودش به همراه جو رابرت کول نوشته‌است.  چادویک بوزمن در نقش پلنگ سیاه،  مایکل بی. جردن،  لوپیتا نیونگو،  دانای گوریرا،  مارتین فریمن، دنیل کالویا،  آنجلا باست،  فارست ویتاکر و اندی سرکیس در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

در این فیلم، تچالا پس از اتفاقات جنگ داخلی به واکاندا بازمی‌گردد، که در آن جا با مشکلی عمیق مواجه می‌شود که اگر جلوی آن را نگیرد، عواقبی جهانی در پی خواهد داشت.

پلنگ سیاه برای نخستین بار در تاریخ ۲۹ ژانویه ۲۰۱۸ در لس آنجلس به رو پرده رفت. اکران گسترده فیلم از تاریخ ۱۶ فوریه ۲۰۱۸ به صورت سه بعدی و آی‌مکس در ایالات متحده آغاز شد.

پلنگ سیاه با استقبال گسترده منتقدین و تماشاگران همراه بوده‌است. منتقدین قلم داستانی، کارگردانی، تیم بازیگری، طراحی صحنه و لباس، جلوه‌های ویژه و موسیقی متن فیلم را تحسین کردند و آن را در زمره بهترین آثار ابرقهرمانی در تاریخ سینما جای دادند. بسیاری از منتقدین، پلنگ سیاه را بهترین فیلم دنیای بسط یافته مارول دانسته و معتقدند فیلم نه تنها از نظر ویژگی ابرقهرمانی بلکه از نظر فرهنگی نیز بسیار پراهمیت است.

همچنین پلنگ سیاه در گیشه نیز بسیار خوب عمل کرد. فروش فیلم حتی از تصورات مدیران مارول نیز بسیار بالاتر بود. پلنگ سیاه در سراسر جهان ۱/۱۸۳ میلیارد دلار فروخته‌است در حالی که بودجه ساختش ۲۱۰ میلیون دلار بوده‌است. پلنگ سیاه تا به اینجا پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۱۸، نهمین فیلم پرفروش تاریخ ایالات متحده و ۵ امین فیلم پرفروش تمام ادوار تاریخ سینماست.

  • داستان

به دنبال اتفاقات فیلم کاپیتان آمریکا:جنگ داخلی، پادشاه تچالا به کشورش واکاندا بازمی‌گردد. اما در آن‌جا با دو دشمن قوی که برای سرنگونی او متحد شده‌اند مواجه می‌شود. تچالا باید به عنوان پلنگ سیاه با مأمور سی‌آی‌ای اورت کی. راس و نیروهای ویژهٔ واکاندا متحد شود تا از وقوع یک جنگ جهانی جلوگیری کند.

پلنگ سیاه
  • بازیگران

چادویک بوزمن در نقش تچالا | پلنگ سیاه:

پادشاه کشور خیالی واکاندا که به وسیلهٔ تزریق دارویی گیاهی دارای قدرت‌های خاصی شده‌است. وی بعد از اتفاقات کاپیتان آمریکا: جنگ داخلیو کشته شدن پدرش یعنی تچاکا، در کنار سوگواری برای او سعی در سر پا نگه داشتن تاج‌وتختش دارد. بوزمن در حالی که تچالا را یک ضد قهرمان نامید، گفت که او به عنوان یک قهرمان و رهبر واکاندا از مسئولیت‌هایش آگاهی دارد. لباس پلنگ سیاه از کمیک‌های پلنگ سیاه نوشتهٔ تا-نهیسی کوتس الهام گرفته شده‌است. بوزمن با یک مربی لهجه که در فیلم پیامی از سوی شاه نیز همراه او بود کار کرد. همچنین در بین فیلم‌های جنگ داخلی و پلنگ سیاه با یک مربی ورزشی کار کرد تا بدنش روی فرم بماند. او قراردادی شامل بازی در پنج فیلم با مارول امضا کرده‌است.

مایکل بی. جردن در نقش اریک «کیلمانگر» استیونز:

یک واکاندایی تبعیدی که به نیروهای ویژهٔ آمریکایی می‌پیوندد تا در جهت سرنگونی تچالا تلاش کند. نیت مور یکی از تهیه‌کنندگان فیلم معتقد است که کیلمانگر نظرات خودش را برای چگونگی ادارهٔ واکاندا دارد. جردن که به گفتهٔ خودش دوست داشت در یک نقش منفی بازی کند، رابطهٔ کیلمانگر و تچالا را به رابطهٔ مگنیتو و پروفسور ایکس تشبیه کرد.

لوپیتا نیونگو در نقش ناکیا:

دوست سابق تچالا و از اعضای گروه دورا میلاژ؛ گروه ویژه‌ای که مأموریت محافظت از تچالا را بر عهده دارند.

دانای گوریرا در نقش اوکویه:

یک واکاندایی بسیار متکبر از قبیلهٔ بوردر و رهبر گروه دورا میلاژ پیش از انتخاب گوریرا، رایان کوگلر سریال مردگان متحرک را ندیده بود، جایی که گوریرا در آن شخصیت معروف میشون را بازی می‌کند. به جای آن کوگلر وی را به خاطر بازی‌اش در فیلم مادر جرج برای این نقش انتخاب کرد. گوریرا گفت که روش‌های مبارزه‌ای که برای بازی در نقش میشون آن‌ها را یادگرفته بود، وی را برای بازی در نقش اوکویه نیز کمک کرد، اما تأکید کرد این شخصیت از جهات گوناگون و بسیار زیادی با میشون متفاوت است.

مارتین فریمن در نقش اورت کی. راس، دنیل کالویا در نقش وکابی، لتیتیا رایت در نقش شوری، وینستون دوک در نقش ام‌باکو، آنجلا باست در نقش راموندا، فارست ویتاکر در نقش زوری، اندی سرکیس در نقش کلا و استرلینگ کی براون.

کد خبر 432007

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha