دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: روما (Roma) ساخته آلفونسو کوارون در اسکار ۲۰۱۹ در ۱۰ بخش نامزد دریافت جایزه شده است.

سينما

روما در نود و یکمین دوره جوایز اسکار در ده رشته از جمله،  بهترین فیلم،  بهترین فیلم خارجی‌زبان،  بهترین کارگردانی و بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی نامزد دریافت جایزه اسکار شده است.  

فیلم وقایع یک سال از زندگی یک خانواده طبقه متوسط در ۱۹۷۰ و ۱۹۷۱را  روایت می‌کند. بخش بزرگی از داستان فیلم در محله Colonia رم در مکزیک رخ می‌دهد. Cleo (کلئو) یک خدمتکار در خانه سوفیا است. خانواده سوفیا شامل همسرش آنتونیو، چهار فرزند، مادر ترزا، مادر ترزا و یک خدمتکار دیگر، Adela است. آنتونیو، یک پزشک، برای کنفرانسی به کبک می‌رود. (اما در واقع قصد دارد خانواده‌اش را رها کند) در میان صحنه‌های زندگی کلئو با خانواده - تمیز کردن، پخت‌وپز، بردن بچه‌ها به مدرسه، خدمت کردن به آن‌ها و بیدار کردن آن‌ها - روشن می‌شود که ازدواج سوفیا به بن بست رسیده است. داستان درباره زنانی است که در دنیا تنها مانده‌اند و باید با سختی‌های آن مواجه شوند.

«کوارون» که ساخت فیلم معروف   «هری پاتر و زندانی آزکابان» و همچنین درام برنده اسکار «جاذبه» را در کارنامه سینمایی دارد، عنوان کرده که فیلم جدیدش «روما» تا حد زیادی بر اساس زندگی‌نامه خودش نوشته شده است و درباره بزرگ‌شدن او در منطقه  «روما» در حومه شهر مکزیکوسیتی است.  در فیلم جدیدش با دقت و وسواس زیاد دوران کودکی‌اش را بازسازی کرده است. ۹۰ درصد صحنه‌های فیلم درحقیقت از حافظه کوارون نشات گرفته‌اند. تیم تولید فیلم «روما» بسیاری از صحنه‌ها را در حوالی منطقه رومای مکزیکوسیتی، از جمله خانه پدر و مادر کوارون از نو ساخته‌اند. حتی بسیاری از لوازم دکوری داخل خانه از همان سال‌ها و از خانه خانواده کوارون آمده است. او در انتخاب بازیگر هم از بازیگران و هم از نابازیگران در فیلم جدیدش بهره برده است. کوارون فیلمنامه‌اش را در اختیار بازیگران قرار نداده و از دادن اطلاعات زیاد به آنها خودداری کرده است. بازیگران او هر روز و در حال فیلمبرداری سناریوی آن روز را می‌خواندند.

خود کوارون در این رابطه گفته است: «کل این فیلم درباره لحظات است. لحظات احساساتی که از دل خاطرات‌مان بیرون می‌کشیم و مثل آجرهای یک ساختمان روی هم گذاشته می‌شوند. »

این فیلم که نماینده سینمای مکزیک در شاخه بهترین فیلم خارجی اسکار ۲۰۱۹ است در سایر بخش‌های اسکار نیز شانس کسب جایزه دارد.

یالیتزا آپاریچیو در کنار آلفونسو کوارون در پشت صحنه فیلم روما
  • شناسنامه فیلم:

نویسنده، تهیه کننده و کارگردان :آلفونسو کوارون

بازیگران: مارینا دتاویر/مارکو گراف/ یالیتزا آپاریچیو/ دنیلا دمسا

موسیقی : استیون پرایس

فیلم‌برداری : امانوئل لوبزکی
محصول : ۲۰۱۸ مکزیک

زمان فیلم: ۱۳۵ دقیقه

بودجه فیلم: ۱۵ میلیون دلار

فروش : ۴.۵ میلیون دلار

کد خبر 432135

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha